Rikokset ja rikollisuus -topic

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Rikos. Asia, jota tapahtuu liian usein.

En ole nähnyt topicia tästä aiheesta, joten miksi en tekisi tälläistä? Tässä siis keskustelemme rikollisuudesta, rikoksista ja muista "poliisiasioista".

Tässä vaikkapa muutama kysymys:

´

1. Millaiseksi teoksi luokittelet "rikoksen"?

2. Oletko syyllistynyt rikokseen?

3. Tiedätkö ketään joka on tehnyt rikoksen?

4. Mitä teet jos näät jonkun tekevän rikoksen?

5. Missä olet tavannut rikollisuutta? Koulussa? Kotona? Kaupoilla? Kirjoissa? Lehdessä? Netissä? TeeVeessä? Kerro omista kokemuksistasi!

Muutenkin voit kertoa, jos sinulle on tapahtunut jotain, josta voisi kertoa poliisille. Muistakaa, että esim. nimittely ja hakkerointi tmv. ovat rikoksia! Sääntöjä ei ole tarkoitettu rikottavasti.

Keskustelua käyntiin!

//: Kone sen verran lagitti tuossa topicia tehdessä, että en onnistunut ilman virheitä. Kaksihan näitä sitten tuli... :|

Kommentit (14)

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

1. Rikokseksi luokittelen asian, joka on lainvastaista.

2. En tiedä, lasketaanko vejeltä satasen varastamista. : D

3. En kai. Tai siis "tietäminen" on vähän niin ja näin. Onhan uutisissa esitetty rikoksia.

4. Ujo kun olen, en varmaan tekisi mitään.

5. Jaa-a. Sims pelissä laitoin simin varastamaan! : DDDDD Teeveessä olen nähnyt monesti. Poliisi sarjassa tietysti! : D

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tässäpä minun rehelliset vastaukset kysymyksiin:

1. Kuten Vikkekin jo edellä mainitsi, niin kaikki Suomessa lainvastainen yms. asia, jotka eivät tule heti mieleen. Kaikista pikkurisauksistahan tuskin on kirjoitettu omaa kieltävää lakia, mutta niitä voi silti pitää rikollisena tekona.

2. En. Ainoa joka tulee äkkiseltään mieleen, niin kerran otin luvatta kaverin karkkipussista kaksi tai kolme karkkia. : D Joten anteeksi siitä häneltä. Muuten olen elänyt erittäin kunnollista elämää.

3. Tiedän, enkä tarkoita nyt televisiossa nähtyjä tai kuultuja rikoksia.

4. En kyllä osaa sanoa. tekisi tässä mieli sanoa, että 'joo puutun siihen tottakai', mutta enpä oikeasti uskaltaisi puuttua. Ellei sitten jotkut alaikäiset polttaisi tupakkaa jossain. Siihen ehkä saattaisin jotain sanoa.

5. En ole varsinaisesti nähnyt itse rikollisuutta.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Lainaus:
Donald-91: Ellei sitten jotkut alaikäiset polttaisi tupakkaa jossain. Siihen ehkä saattaisin jotain sanoa.

Noh, nuoret haluavat olla cooleja tupakkaa polttamalla, joten tuskin siihen mitkään sanomiset auttaisivat.

Lainaus:
Donald-91: kerran otin luvatta kaverin karkkipussista kaksi tai kolme karkkia.

Hyi kuinka suuri rikos! Häpeä! : D Mä oon varastannu veljeltä nappikuulokkeet ja purkkaa ja kaikkea tämmöistä "pientä". Tuskin noista joutuu vankilaan, ei veli edes huomaa mitään... :P

Vierailija

No nyt en jaksa vstata noihin kysymyksiin, mutta kerrompa nyt yhden jutun:

Meidän koulussa yhdestä luokasta varastettiin jalkapallokorttikansio, jossa oli 110 korttia. Siitä on nyt jonkun aikaa, ja nyt yhtenä päivänä tällä viikolla koululle tuli poliisit. Oli varmaan sitten kutsuttu selvittämään sitä. Meidänkin luokkalaisilta oli kadonnut kortteja. Meidän koululle on tullut ennenkin poliisit selvittämään jotain juttua.

Yhtä meidän luokkalaista oli kiristetty silleen, että oli nipistetty ja käsketty antamaan kortteja. Hän sanoi, että ne nipistykset sattuivat.. Ei olisi varmaan uuten antanut, mutta tänään se selvisi.

Vierailija

1.En luokittele rikosta

2. Olen syylistynyt pöllimään kaupasta noin 3 kiloa karkkia

3.Tiedän se on minä itse

4. En tee mitään

5. Olen nähnyt rikosta kun samassa jengissä miinun kanssani olevat ovat pahoinpidelleet muita

Kvaak kvaak

Vierailija

1. Millaiseksi teoksi luokittelet "rikoksen"? Hmm... En tiiä.

2. Oletko syyllistynyt rikokseen? En.

3. Tiedätkö ketään joka on tehnyt rikoksen? Olen monía kertoja nähnyt rikoksen mutta en tiiä kuka hän on ollut.

4. Mitä teet jos näät jonkun tekevän rikoksen? Kuten mainitsin olen nänyt monta kertaa rikoksen eli minun on helppo vastata. Yleensä jos olen yksin poistun paikalta.

5. Missä olet tavannut rikollisuutta? Koulussa? Kotona? Kaupoilla? Kirjoissa? Lehdessä? Netissä? TeeVeessä? usein kaupoissa. Kerro omista kokemuksistasi!

Kun ekan kerran näin rikosen olin 6 v. Se tapahtui kun olin menossa ostamaa äitini kanssa AATK:ta joku oli varastanut jotakin K-supermarketista. Enenpää en muista.

JKP
Seuraa 
Liittynyt29.5.2008

Hienosti muotoiltu aloitusviesti. Se herättää heti lukijan mielenkiinnon. En kyllä laittaisi kirjoitusvirheitä koneen lagittamisen syyksi. :|

No jaa mennäänpä nyt sitten siihen itse asiaan eli vastaan vaikkapa aluksi noihin kysymyksiin ja sitten keksin jotain, tai sitten en.

1. No rikokseksi luokittelen ainakin kaikenlaisen ryöstämisen kaupasta. Sitten varmaan muiden ihmisten pahoinpitelyn, myös lievän. Toki kaikenlainen toiselta vaikkapa yhden karkinkin varastamisen voi luokitella rikokseksi, mutta ei se nyt kamalan vakavaa ole. Sitten on kaikenlaiset rikokset, jotka liittyvät netin käyttöön, esim. toisen henkilön jonkin tunnuksen varastaminen ja sen väärinkäyttö ovat mielestäni rikoksia. Kaikenlainen toisesta pahojen juorujen levittäminenkin voidaan oikeastaan laskea rikokseksi, mutta mielestäni nämä haukkumis jutut eivät ainakaan ole poliisi -asioita, mutta jonkun mielestähän ne toki voivat sitä olla.

2. En ole syyllistynyt varsinaiseen rikokseen kuten kaupasta varastamiseen, mutta jälki-istuntoakin olen kerran saanut lumipallojen heittelemisestä toisia oppilaita kohti. Olenhan minä myös ajanut monet kerrat ilman kypärää ja sillä toiminnallahan minä rikon lakia. Sitten on myös välillä tullut otettua kaverilta karkkia salaa, mutta eihän se nyt niin vakavaa ole, vai?

3. No en ainakaan tiedä ketään kuka olisi varastanut kaupasta, mutta tiedän kyllä monia, jotka rikkovat lakia tupakoimalla, vaikka ovatkin alaikäisiä. Semmoista siis.

4. Jos nään jonkun tekevän rikoksen en oikein tiedä mitä tekisin, sillä en kyllä ainakaan uskaltaisi puuttua siihen, sillä silloin voisi tulla tukalat oltavat. Jos vanhemmat olisivat silloin mukana sanoisin varmaan heille, mutta muuten tuskin puuttuisin asiaan mitenkään, paitsi jos rikos olisi tosi vakava.

5. No rikollisuutta olen tavannut ainakin kaupoilla, sillä olen nähnyt jonkun tyypin varastavan lehden, joka olisi oikeasti ollut maksullinen. Sitten tietenkin TV: ssä olen rikollisuutta nähnyt niin kuin varmasti suurin osa tai no voisin sanoa suoraan, että kaikki, ainakin jonkin verran. Lehdessäkin olen rikollisuutta tavannut, melkein oikeastaan joka päivä. Internetissäkin olen rikollisuutta nähnyt. Olen lukenut rikosromaaneja niin olenhan minä rikollisuutta kirjoissakin tavannut.

Eipä tässä sitten varmaan enään muuta tästä hyvin ajankohtaisesta aiheesta.

//: Mitäs mieltä olette muuten siitä, että missä tilanteessa saa varastaa? Esimerkiksi, jos on niin köyhä ihminen, että kuolee, jos ei varasta ruokaa, niin onko se sallittua. Entä onko sallittua varastaa vaikka jollekkin sairaalle sukulaiselle lääkkeitä, jos ei ole itsellä niihin varaa?

Minun mielestäni ei saa noissakaan tapauksissa varastaa, sillä se on joka tapauksessa väärin, vaikka ihminen muuten kuolisikin. Silloin pitäisi anoa vaikka valtiolta rahoitusta lääkkeisiin, jos ei ilman niitä pärjää ta sitten rahoitusta vaikkapa ruokaa, jos ei siihenkään ole itsellä varaa. Koskaan ei pitäisi sortua varastamiseen.

~JKP

Vierailija

Luokittelen sen varastamiseen, pahoinpitelyyn.

En ole kovinkaan suureen. Joskus olen pyöräillyt ilman kypärää, ja vohkinut kaverilta pari karkkia =)

En ainakaan itse tunne ketään, kuka olisi tehnyt rikoksen.

Riippuu rikosesta, jos on pahoinpitely tai paha varastaminen, niin mahdollisesti kerron poliiseille.

5. Missä olet tavannut rikollisuutta? Koulussa? Kotona? Kaupoilla? Kirjoissa? Lehdessä? Netissä? TeeVeessä? Kerro omista kokemuksistasi!

TVssä ja netissä. Äitini on myymälänjohtaja, ja hänen kaupastaan kerran ryöstettiin monta kiloa karkkia ym. Roisto saatiin onneksi kiinni.

Ja Roke tekee taas huipputopan =)

Vierailija

3. Erään ******. Ja kyllä mutiakin. Yleensä tarakattamis rikoksesta huomannut.

4. Kotona: Hälytän Securitas Directin vartijan paikalle. Muualla kuin kotona: jos on vakava niin soitan poliisille. Jos ei niin sanon vaan siittä tekijälle.

5. Harmikseni. Pyöräni vilkkuvaloja räplätään joka päivä. Toisena: Pyöräni renkaista valutettiin ilmat pois. :( Onneksi minulla on varpyörä. Ja kolmas: Eräs kaveri kertoi että joku en muista nimeä, niin oli lyönyt tätä *****ä turpaan. *****n äiti oli soittanut poliisin.

Veli Huilu
Seuraa 
Liittynyt4.1.2010

Sanotaan näin että jos varastaa karkkia kamulta, se ei ole rikos. Jos taas varastaa pyörän, niin se on jo minun mielestäni selvä rikos!

En ole syyllistynyt ikinä rikokseen.

En.

Soitan poliisille jos on iso tai vakava.

teeveessä ainakin ainakin ja muutamissa muissa.

Vierailija

Rikollisen hauskaa iltaa!

Lainaus:
Jiikoopee: En kyllä laittaisi kirjoitusvirheitä koneen lagittamisen syyksi. :|
Eei, kyllä minä tarkoitin "virheillä" tuota, kun näitä topiceja tuli vahingossa kaksi. Kirjoitusvirheitä ei ainakaan pitänyt tulla =D

Lainaus:
Sama: Mitäs mieltä olette muuten siitä, että missä tilanteessa saa varastaa? Esimerkiksi, jos on niin köyhä ihminen, että kuolee, jos ei varasta ruokaa, niin onko se sallittua. Entä onko sallittua varastaa vaikka jollekkin sairaalle sukulaiselle lääkkeitä, jos ei ole itsellä niihin varaa?
Ei laissa tuollaisellekkaan ole paikkaa, valitettavasti. Kaipa se ymmärrettäisiin jälkeenpäin, mutta enpä usko, että ilman seurauksia. On se raakaa...

Lainaus:
Vielä, edelleen sama: Koskaan ei pitäisi sortua varastamiseen.
Joskus on pakko.

Lainaus:
Tiedät-kai-kuka: Hienosti muotoiltu aloitusviesti. Se herättää heti lukijan mielenkiinnon.
Tänks.

Lainaus:
Ei tarvitse edes sanoa: Kaikenlainen toisesta pahojen juorujen levittäminenkin voidaan oikeastaan laskea rikokseksi, mutta mielestäni nämä haukkumis jutut eivät ainakaan ole poliisi -asioita, mutta jonkun mielestähän ne toki voivat sitä olla.
Harvasepäivä joku tekee itsemurhan siitä syystä, että häntä on haukuttu koulussa, vaikka se olisikin "läppää". Varsinkin, jos kyseessä on monen vuoden kestänyt piinallinen kiusaus tai muu vastaava, ei itsemurha olisi edes kummoinen yllätys.

Lainaus:
Mr. I: Erään Leevin. Ja kyllä mutiakin.
Pliis, ei nimiä. Ainakaan, jos et ole saanut sen kertomiselle lupaa.

Lainaus:
Viketin: Noh, nuoret haluavat olla cooleja tupakkaa polttamalla, joten tuskin siihen mitkään sanomiset auttaisivat.
On kokemusta tuollaisesta... :|

Lainaus:
JoKuYs: Ja Roke tekee taas huipputopan =)
"Taas". Kiitoksia vaan x)

Toivottavasti saadaan _kunnon_ keskustelu käyntiin!

>XRoke>

käyttäjä-28525
Seuraa 
Liittynyt9.3.2011

Lainaus:

5. Missä olet tavannut rikollisuutta?

1. Suomen tai minkä tahansa maan lain vastainen tekonen.

2. Joskus yhdeksänvuotiaana varastin naapurin postilaatikosta postit.

3. En ala vasikoimaan kenestäkään...

4. Tuskin mitään. En viitsi puuttua toisten asioihin.

5. Livenä en missään.

Vierailija

Lainaus:

Sellaisen joka on lainvastaista tai ei saa muutenkaan tehdä.

Lainaus:

Myönnän, olen. : ( Joskus kaksi vuotta sitten eräällä ratsastustallilla valmisteltiin kisoja. Joku nainen teki kioskia ja kantoi laatikollisen suklaapatukoita kiskan eteen ja läks itse johonkin. Minulla oli nälkä ja varastin laatikosta yhden patukan. Olin matkalla kotiin kunnes tulin katumapäälle ja palautin valmiiksi avatun suklaapatukan takaisin kiskalle.

Lainaus:

Ei tule nyt heti mieleen.

Lainaus:

En tiedä, varmaan ottaisin kännykällä kuvia todistusaineistoksi ja menen poliisiasemalle, tai jos se tapahtuu kaupassa, näytän ne jollekin työntekijälle. En todellakaan uskalla mennä valittamaan varkaalle, ettei saa varastaa.

Lainaus:
5. Missä olet tavannut rikollisuutta?

En itseasiassa tiedä. Varmaan jossain tv-sarjassa.

- Sudenkorento.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat