Kiinnostaako koodaus? Sitten klikkaa tästä!

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Oletko haaveillut pelien tekemisestä ihan itse? Nyt sinulla on siihen mahdollisuus. Olen viemässä nuorempiakin henkilöitä koodauksen ihmeelliseen maailmaan. On monia ohjelmointikieliä jotka sopivat aloittelijoille. CoolBasic on yksi niistä. Googleta se, lataa ja harjoittele oppitunnit. Sen jälkeen voit siirtyä javaan ja jopa C++:aan! Voin autella aloittelijoita ja ketä vain. Voin myös kertoa vinkkejä ja muita asioita aiheeseen liittyen. Rohkeasti vain pulisemaan!

// Väärälle alueelle tuli. Siirtoon! Modet siirtäkää!

Sivut

Kommentit (163)

Vierailija

Kerros vähän lisää infoa tästä. Ja mistä peleistä on kyse? Videopeleistä? Nettipeleistä?

- Ystävällisin terveisin,

Jac

Veli Huilu
Seuraa 
Liittynyt4.1.2010

Lainaus:
Re: Kiinnostaako koodaus? Sitten klikkaa tästä!

Jac - 26.03.11 06:57 (ID 730100) Kerros vähän lisää infoa tästä. Ja mistä peleistä on kyse? Videopeleistä? Nettipeleistä? - Ystävällisin terveisin, Jac

aivan niin! Itsekään en ymmärtänyt tästä mitään, muuten olisin varmaan ollut innoissaan.

Vierailija

Kiinostavaa mutta lisää infoo tästä niin joku ees saattas oppii jotakin. Jotenkin haiskahtaa epäilyttävältä ja mikäs toi C++ On?? Ei kai se oo vaan DC++ Joka on waretus eli laiton keino hommata musaa,pelejä ja kaikkee tommosta...

-Megaduckki- Warettaminen on turhaa!!

Vierailija

CoolBasic = Koodikieli aloittelijoille. C++ On älyttömän iso/monipuolinen maailmainkuulu ohjelmointikieli. Sillä tehdään... Periaatteessa kaikki ohjelmat. CoolBasic on täysin ilmainen ja YKSI ainoa suomalainen kehitti tämän. Tietääkseni MAAILMAN helpoin ohjelmointikieli. Tässäpä teille esimerkkikoodi:

pelaaja = LoadObject("Media\Pelaaja.bmp",360)

repeat

turnobject pelaaja,40

drawscreen

forever

Tässäpä teille ÄÄRETTÖMÄN helppo ohjelma jolla ukkeli saadaan pyörimään ruudulla. Kysykää kysymyksiä pois vain. Vuoden olen koodausta harrastanut ja Javan. C++:aakin hieman ymmärrän.

Jacille: Nettipelit ja videopelit ovat sama asia. Molemmat yhtä koodia. Koodia, koodia, koodia. Kaikki täällä netissä, peleissä ja kaikessa tietokoneessa = koodia. Koodaaja voi luoda mitä vain ikinä haluaa. Älä kuitenkaan tähtää vielä taivaisiin. Lähde sillä kannalla että: Katson mihin päästään.

Vierailija

Hyvä että latasit! Jatka vain harjoittelua niin saat vielä oman pelin tehtyä! Harjoittelu tekee mestarin! Itsekkin olen vain ihminen joten jos olet ihminen niin opit tämän.

Vierailija

Selittäisitkö paremmin? Tarkoitatko, että koodaaminen on sitä, että voi luoda mitä vaan? En ymmätänyt kunnolla, eikä varmasti muukaan käyttäjä, joka aiheeseen raaski katsoa ja hieman kiinnostua. Asia kuulostaa vakoiluohjelmalta, mutta en rupea syyttelemään ketään mistään. Joten kysyn: "Voisitko kertoa koko jutun perin pohjin?

- Ystävällisin terveisin,

Jac

Vierailija

Okei.

CoolBasic on Jukka Lavosen kehittämä ohjelmointikieli. Kieli on tarkoitettu lähinnä peliohjelmointiin ja siitä on pyritty tekemään aloittelijaystävällinen. CoolBasicin syntaksi on osittain lainattu BlitzBasic-ohjelmointikielestä.

CoolBasic on vielä kehitysvaiheessa (beta) ja sen kehittäjä onkin lupaillut lähes koko kielen uusimista ensimmäiseen stabiiliin versioon

mennessä. Tämänhetkinen CoolBasicin versio on beta 10.43.

CoolBasicin mukana tulevaan ohjelmointiympäristöön upotettu käyttöohje, joka sisältää luettelon ohjelmointikielessä olevista ominaisuuksista. Tällä hetkellä käyttöohje on saatavilla vain suomeksi. Osia käyttöohjeesta ja esimerkkikoodeista on käännetty CoolBasic-yhteisön voimin englannin kielelle, mutta nämä käännökset eivät ole virallisesti jaossa.

CoolBasic ei ole saavuttanut vielä suurta suosiota, mutta on silti kohtuullisen tunnettu ohjelmoijien piirissä. CoolBasicin sivuston keskustelupalstalle on rekisteröitynyt tähän mennessä yli 700 käyttäjää.

Tekniikasta

CoolBasicissa on sisäänrakennettuna peliohjelmointia helpottavia ominaisuuksia, kuten objektisysteemi ja automaattinen törmäyksentunnistus. CoolBasicissa objektit eroavat normaaleista sprite-grafiikoista ominaisuuksiltaan ja sisäänrakennetuilta toiminnoiltaan. Objektien liikuttaminen, törmäyksien käsittely ja objektien väliset sijainnit on pyritty tekemään ohjelmoinnin kannalta yksinkertaisiksi.

CoolBasic käyttää äänien ja musiikin toistamiseen kaupallista FMOD-äänikirjastoa. FMOD-lisenssin mukaisesti kaupallisille sovelluksille tulee hankkia oma lisenssi. Shareware-lisenssi maksaa 100$. Ilmaiseksi jaettavat ohjelmat eivät tarvitse lisenssiä. CoolBasicista pystyy kutsumaan myös DLL-kirjastoissa olevia funktioita, joten FMOD:ia ei ole pakko käyttää. Tulevassa CoolBasic V3:ssa FMOD-kirjastosta luovutaan, jolloin pelien jakaminen on täysin rajoituksetonta.

CoolBasic sisältää myös sisäänrakennetun tilekarttamoottorin joka helpottaa paljon peliohjelmoijan työtä saada peliinsä kartat.

Näppäimistökoodit

CoolBasic käyttää näppäimistön lukemiseen Scan-koodeja, sillä ASCII-merkistö ei sisällä vastineita kaikille näppäimille. Jokaiselle näppäimistön näppäimelle on annettu numero, jota kutsutaan scan-koodiksi.

Kuva näppäimistöstä johon on merkitty CoolBasicin scan-koodit

Työympäristön mukana tulee myös Tilester-ohjelma pelikenttien luomista varten. Tilester käyttää omaa karttaformaattiaan pelikenttien tallennuksessa. Tilesterin tiedostomuoto on suoraan tuettuna CoolBasicissa.

Vaihtoehtoisia Tilesterin karttaformaattia tukevia ohjelmia ovat Jukka Mähösen CoolBasic-ohjelmointikielellä itsellään kehittämä A Stigmator ja Marko Hiltusen kehittämä TileGen.

CoolBasicin kehittäjä on kertonut aloittaneensa ohjelmointikielen uudelleenkehittämisen. Samalla ohjelmointikieleen lisätään uusia ominaisuuksia ja ohjelmointikielen toteutustapa tulee vaihtumaan.

Uuteen CoolBasiciin kaavailtuja ominaisuuksia ovat mm. 3D-kiihdytetty grafiikka. Kielestä tulee myös täysin oliopohjainen. Aikaisemmin tulevasta CoolBasic-versiosta käytettiin nimeä CoolBasic Advanced, mutta tällä hetkellä tulevalle versiolle ei ole virallista nimeä. Kehittäjän mukaan myös CoolBasic Advancediin kaavaillut ominaisuudet ja CoolBasicin www-sivuston keskustelupalstalla kerrotut ominaisuudet ovat vanhentunutta tietoa, kielen uusi nimi on CoolBasic V3. Sen esimmäisiä versioita lupaillaan jo ensi vuodeksi.

Ennen CoolBasic V3:n julkaisua julkaistaan myös CoolBasic Classic, joka on syntaksiltaan lähempänä tämänhetkistä CoolBasicin versiota ja jolle vanhojen projektien kääntäminen tulisi olemaan helppoa. Kehittäjän mukaan CoolBasic Classicissa tulee kuitenkin olemaan vähemmän bugeja, kuin nykyisessä versiossa ja se tulee olemaan nopeampi. Myös sisäänrakennettua manuaalia on tarkoitus parantaa.

Seuraava esimerkkikoodi luo 400 pikseliä korkean ja 300 pikseliä leveän ohjelmaikkunan (oletus), johon tulostuu teksti Hello world!, ja joka sulkeutuu, kun mitä tahansa näppäintä painetaan.

Print "Hello world!" 'Tulostetaan tekstiä näytölle

WaitKey 'Odotetaan että jotain näppäintä painetaan

Esimerkkiohjelma 2

Tämä koodi luo ohjelman jossa kysytään käyttäjän nimeä. Tämän jälkeen näytölle tulostuu teksti Moi "sinun nimesi"!.

SCREEN 320,240,0,0 'Asetetaan ikkunan leveys, korkeus, värisyvyys ja näyttötila

Repeat 'Aloitetaan silmukka

nimi$=Input("Nimesi: ") 'Kysytään nimeä

DrawScreen 'Piirretään tekstit näkyviin

Until KeyHit(cbkeyenter) 'Silmukka loppuu kun painetaan Entteriä

CloseInput

Cls 'Tyhjennetään ruutu

AddText "Moi "+nimi$+"!" 'Tulostetaan nimi näytölle

DrawScreen 'Piirretään nimi näkyviin

WaitKey 'Odotetaan että painetaan jotain näppäintä

End 'Lopetetaan ohjelma

Esimerkkiohjelma 3

Tämä ohjelma lataa kuvan luoden siitä objektin ja sitten pyörittää sitä. Ohjelmassa hyödynnetään CoolBasicin mukana tulevaa kuvaa. Ohjelmakoodi voidaan ajaa suoraan IDE:ssä ilman tallennusta, jolloin kuvatiedosto latautuu oikeasta hakemistosta.

SCREEN 640,480,0,0 'Asetetaan ikkunan leveys, korkeus, värisyvyys ja näyttötila

sotilas=LoadObject("media\soldier.bmp", 72) 'Ladataan sotilas ja asetetaan sen pyöritysarvo 72 eri suuntaan

Repeat 'Aloitetaan silmukka

TurnObject sotilas, 5 'Käännetään sotilasta 5 astetta per kierros

DrawScreen 'Päivitetään näyttö

Until KeyHit(cbkeyreturn) 'Silmukka loppuu kun painetaan Entteriä

Kaikki esimerkit toimivat CoolBasicin Beta 10.x versioissa.

Esimerkkiohjelma 4

Tässä esimerkissä esitellään teksi-komentoja.

Locate ScreenWidth ()-TextWidth ("Tämä teksti katoaa ENTERistä"),screenheight ()-textheight ("E") 'laitetaan sijainniksi näytön oikea alareuna.

AddText "Tämä teksti katoaa ENTERistä" 'lisätään teksti

xadd = 1

Repeat

If KeyHit(cbkeyreturn) Then 'cb=CoolBasix key=näppäin return=enter

ClearText 'Pyyhkii AddText-komennolla tehdyt

EndIf

Color 0,255,0 'määrittää värin.

Text x,100,"LIIKKUU" 'text-komento näyttää tekstin jos sitä komentoa luetaan. x sijainti on muuttuja

Color 255,0,0

Text 0,0,"Punaista tekstiä"

x = x + xadd 'x-muuttujaan lisätään xadd-muuttujan arvo

If xScreenWidth ()-TextWidth ("LIIKKUU") Then xadd= -xadd

'eli jos x ON pienempi kuin 0 tai isompi kuin näytön leveys miinus tekstin leveys

'niin xaddista miinustetaan xadd eli x pienenee

DrawScreen

Forever

Siinä teille pieni selitys.

HENRI K J L
Seuraa 
Liittynyt29.11.2009

Minäkin latasin juuri tuossa hetki sitten tuon CB. Jännältä vaikuttaa, mutta nyt en enää viitsi/jaksa olkaa tutustua tarkemmin tuohon. Ihan oudolta näytti kun aluksi se aukesi ja oudolta se näyttää edelleen.

HENRI K J L

Vierailija

Hyvä että koodaus kiinnostaa. Toivottavasti ei innostus lopahda. Jos oma peli kiinnostaa niin tällä sen saisi hyvin helposti. Pistäkää vain mietteitä ja muita ajatuksia koodauksesta tänne. Olen valmis vastaamaan kysymyksiin. Jos hyvä koodaajia tänne tupsahtaa, sellainen Aku Ankka taso hyppely/räiskintä saattaisi olla mahdollinen. (Pelistä tulisi kuitenkin jokaisen ikäiselle sopiva.)

HENRI K J L
Seuraa 
Liittynyt29.11.2009

Lainaus:
Halki elämän: Hyvä että koodaus kiinnostaa. Toivottavasti ei innostus lopahda.

En usko, sillä heti tänä aamuna luin ne kaikki 20 oppituntia läpi.

Yritin lopuksi tehdä itse pikku pelin, mutta joku meni vikaan kun tuli ruutuun "Error".

HENRI K J L

vikke98
Seuraa 
Liittynyt20.4.2010

Juu, kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta, pitäisi varmaan ladata. Vaikuttaa myös aika helpolta, varmaan tämmönen maalaisjuntti tajuaa siitä edes jotain. .-D Siis oikiasti, todella hienoa että teit tämän topan, sillä nyt tyypit voi kysyä sulta neuvoja. =}

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat