Käyttäytyminen galleriassa

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tein tämän viestiketjun AA:n käyttäjien mielipiteitä varten. Miten galleriassa pitäisi kommentoida? Kun näitä mielipiteitä sitten lukee, voi itse parantaa käyttäytymistään. Toivon että mahdollisimman moni vastaisi ja ottaisi neuvoista vaarin.

Minun mielestäni galleriassa pitäisi antaa rakentavaa kritiikkiä ja perustella mielipiteensä. Selkeä ja helposti ymmärrettävä suomenkieli on tärkeää, ja hävyttömyyksiä ei saa ladella. Kertokaa te omat mielipiteenne.

T: tuplanelonen

Kommentit (14)

Vierailija

Sanoo sen, mitä mieltä on kyseisestä kuvasta. Jos kuva on ruma, niin sitten sanoo sen ja jos kuva on hieno, niin sanoo sitten niin. Jos joku ei kestä negatiivista palautetta, niin eihän sitä "Salli kommentointi"- palkkia ole pakko klikata/valita...Tai eihän kenenkään ole pakko tonne edes lähettää mitää kuvia.

cxv
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Minun mielestä galleria kommenteissa kannattaisi rajoittaa huutamista ja huutomerkkien käyttämistä (Huutaminen = Isolla kirjoittaminen) Jotenkin vain pistää silmään sellainen : D.

Niin ja tietysti on hyvä antaa myös kunnollista palautetta piirtäjälle, jotta tämä oppisi virheistään!

Vinkkinä:

Jos joku haukkuu työtäsi, älä ota sitä tosissasi! Se vain kasvattaa "tämänilkimyksen" intoa. Suosittelen ottaa rennosti ja/tai jättää ilkeät kommentit huomiottta.

Hieno topic!

Foorumin tylsin mies.

Vierailija

Sellaisiinkin tapauksiin olen törmännyt, että kuva näyttää läpipiirretyltä muttä lähettäjä väittää kivenkovaa ettei ole. Tällaisissa tilanteissa ei saisi mielestäni valehdella. Jos kuva on läpipiirretty, niin sitten on eikä siitä saa valehdella. Toisaalta jos paljastaa että kuva on piirretty läpi, siitä saa huonoja arvosteluja ja haukkuja, mutta sellaisia kuvia ei tarvitse lähettää. Jos tällainen valehtelu lakkaisi, kuvan lähettäjään voisi luottaa kun hän sanoo ettei kuva ole läpipiirretty, eikä asiaa tarvitse vatvoa.

Vierailija

Galleriassa pitäisi mielestäni ajatella, että kyseinen kuva mitä kommentoi olisi oma. Näin säästää turhan haukkumisen ja kuvan lähettäjälle tulee parempi mieli.

Mielistellä ei saa! Silloin kuvan tekijä ei voi parantaa mitään ensi kerralla. Kehuja saa sanoa, mutta kommentit, missä mielistellään selvästi vaikka kuva olisikin karmaiseva, voi jättää välistä. Olisi hyvä, jos jokaisessa kommentissa olisi jotain hyvää ja jotain kritiikkiä, näin kuvan lähettäjä oppii samalla kuin hänelle tulee parempi mieli.

Usein syynä, että kirjoittaa pelkkiä haukkumisia/mielistelee johtuu vain laiskuudesta. Joko kommentoijalla on kiire, tai ei vain jaksa perustella vastaustaan. Jos on kiire tai ei ole kirjoitus tuulella, voi jättää kommentoimatta! Näin säästyy turhat viestit ja kuvan lähettäjä saa rakentavaa palautetta.

Joskus käy niin, että joku todella tunnettu/suosittu käyttäjä tai vaikka moderaattori on niin tunnettu, että häntä mielistellään. Toisin kuin jonkun muun, todella hyvän piirtäjän kuvaa katsotaan ankallisgalleriassa niin tarkasti, että valitetaan jos esimerkiksi toinen silmä on millin pienenpi mitä toinen. Silloin on kyse nipottamisesta. Kukaan ei ole täydellinen/mikään ei ole täydellinen, joten kuitenkin turha nipotus saisi jäädä omaan arvoonsa. Tietenkään vähän nipottajamaisesta palautteesta ei saa pahastua/suuttua, koska se on aina kommentoijan oma mielipide, pääasia että omasta mielestä kuva on onnistunut!

Osa osaa käyttäytyä esimerkillisesti ankallisgalleriassa, eli en voi yleistää kommenttiani. Toivottavasti joku jaksoi lukea pitkän viestini, koska uskon että tästä on apua :) Eli tässä on oma näkökulmani galleriassa käyttäytymisestä.

-MummoAnkka123 ps. UPEA TOPIC!

//Hannu Hanhi 00, miksi lähetit tyhjän viestin?

nupu ankka
Seuraa 
Liittynyt1.3.2011

Lainaus:
Re: Re: Re: Re: Kayttaytyminen galleriassa

MummoAnkka123 - 29.05.11 04:32 (ID 760990) Galleriassa pitaisi mielestani ajatella, etta kyseinen kuva mita kommentoi olisi oma. Nain saastaa turhan haukkumisen ja kuvan lahettajalle tulee parempi mieli. Mielistella ei saa! Silloin kuvan tekija ei voi parantaa mitaan ensi kerralla. Kehuja saa sanoa, mutta kommentit, missa mielistellaan selvasti vaikka kuva olisikin karmaiseva, voi jattaa valista. Olisi hyva, jos jokaisessa kommentissa olisi jotain hyvaa ja jotain kritiikkia, nain kuvan lahettaja oppii samalla kuin hanelle tulee parempi mieli. Usein syyna, etta kirjoittaa pelkkia haukkumisia/mielistelee johtuu vain laiskuudesta. Joko kommentoijalla on kiire, tai ei vain jaksa perustella vastaustaan. Jos on kiire tai ei ole kirjoitus tuulella, voi jattaa kommentoimatta! Nain saastyy turhat viestit ja kuvan lahettaja saa rakentavaa palautetta. Joskus kay niin, etta joku todella tunnettu/suosittu kayttaja tai vaikka moderaattori on niin tunnettu, etta hanta mielistellaan. Toisin kuin jonkun muun, todella hyvan piirtajan kuvaa katsotaan ankallisgalleriassa niin tarkasti, etta valitetaan jos esimerkiksi toinen silma on millin pienenpi mita toinen. Silloin on kyse nipottamisesta. Kukaan ei ole taydellinen/mikaan ei ole taydellinen, joten kuitenkin turha nipotus saisi jaada omaan arvoonsa. Tietenkaan vahan nipottajamaisesta palautteesta ei saa pahastua/suuttua, koska se on aina kommentoijan oma mielipide, paaasia etta omasta mielesta kuva on onnistunut! Osa osaa kayttaytya esimerkillisesti ankallisgalleriassa, eli en voi yleistaa kommenttiani. Toivottavasti joku jaksoi lukea pitkan viestini, koska uskon etta tasta on apua :) Eli tassa on oma nakokulmani galleriassa kayttaytymisesta. -MummoAnkka123 ps. UPEA TOPIC! //Hannu Hanhi 00, miksi lahetit tyhjan viestin?

Lähetin kerran kuvan galleriaan mutta vaistuus oli huono, niin sain luvan lähettää uuden samanllaisen ja samalla vahvistin sen kuularilla. Tässä on parempi versio:

http://www.akuankka.fi/galleria/media/6548/akun_matkaopas

Ja tässä on huonompi versio:

http://www.akuankka.fi/galleria/media/6534/akun_matkaopas_otettu_mallia_

Anteeksi, että mainostin.

Ps.MummoAnkka123, upean pitkä viesti!

T:Nupu Ankka

Vierailija

Galleriassa käyttäytyminen on tärkeätä. Ei saa koskaan loukata toista, vaan pitää antaa _rakentavaa_ palautetta, oli se sitten kritiikkiä tai positiivista palautetta. Minulla on kokemusta siitä, että huudahdetaan vain että "Ruma kuva" tai "Hieno kuva". Ne kommentit on vähän tylsiä, koska silloin ei saa syytä siihen, miksi se on ruma tai miksi se on hieno.

Olen myös törmännyt tapauksiin, milloin haukutaan että "mä osaisin piirtää tuon 100 kertaa paremmin" tai muuta sellaista, vaikka kyseinen käyttäjä ei itse ole piirtänyt kuvaa Ankallisgalleriaan. Silloin pitäisi itse yrittää piirtää, niin tietää kuinka vaikeata se voi olla, varsinkin jos piirtää ilman mallia!

Lainaus:
Re: Re: Käyttäytyminen galleriassa

4NN4 - 29.05.11 04:20 (ID 760975)

Sellaisiinkin tapauksiin olen törmännyt, että kuva näyttää läpipiirretyltä muttä lähettäjä väittää kivenkovaa ettei ole. Tällaisissa tilanteissa ei saisi mielestäni valehdella. Jos kuva on läpipiirretty, niin sitten on eikä siitä saa valehdella. Toisaalta jos paljastaa että kuva on piirretty läpi, siitä saa huonoja arvosteluja ja haukkuja, mutta sellaisia kuvia ei tarvitse lähettää. Jos tällainen valehtelu lakkaisi, kuvan lähettäjään voisi luottaa kun hän sanoo ettei kuva ole läpipiirretty, eikä asiaa tarvitse vatvoa.

Täsmälleen samaa mieltä. Asia on juuri noin miten 4NN4 sanoi.

Lainaus:
Re: Käyttäytyminen galleriassa

SuurSorsa - 29.05.11 04:09 (ID 760953)

Sanoo sen, mitä mieltä on kyseisestä kuvasta. Jos kuva on ruma, niin sitten sanoo sen ja jos kuva on hieno, niin sanoo sitten niin. Jos joku ei kestä negatiivista palautetta, niin eihän sitä "Salli kommentointi"- palkkia ole pakko klikata/valita...Tai eihän kenenkään ole pakko tonne edes lähettää mitää kuvia.

Ehkä, mutta jos on käyttänyt monta tuntia kuvan tekemiseen aikaa niin se saattaa tuntua aika ikävältä jos huudetaan päin naamaa kuinka ruma kuva on. Arvostan kuitenkin mielipidettäsi ja olen osittain samaa mieltä.

-Hannu Hanhi 00 on palannut!

Vierailija

galleriassa pitäisi ehdottomasti käyttää suomen kieltä, eikä puhua vieraan maan kielillä, kuten Chao tekee.

Vierailija

Olisi aika kohteliasta, jos ei haukkuisi kuvaa, mutta jos on sitä mieltä, että kuva on ruma, niin miksei voisi kertoa omaa mielipidettään?

Siksi, että jotkut piirtävät galleriaan vaivalla kuvia, ja toivovat, että muut käyttäjät arvostelisivat niitä hienoiksi. Kun muut sitten arvostelevatkin kuvan rumaksi ja kommentoivat sitä aloittelijan tekemäksi, voi kuvan piirtäjän itsetunto romahtaa, eikä hän välttämättä enää ikinä näyttäydy näillä sivuilla, koska ajttelee saavansa lisää ikäviä haukkuja.

Niin kuin MmmoAnkka123 jo sanoikin, älkää kuitenkaan aina mielistelkö, vaan kertokaa sekä hyvää että vähän rakentavampaa palautettua/kritiikkiä.

Koittakaa siis ainakin välttää haukkumista galleriassa. Ajatelkaa, että toinen on voinut vaivalla piirtää juuri sen kuvan, jota haluaisit arvostella rumaksi. Niin kuin didgeriduu jo sanoikin, puhukaa suomea, älkääkä englantia tai mitään muuta kieltä, koska kaikki eivät välttämättä osaa kunnolla muita kieliä.

Jotkut piirtäjät tietysti haluavat, että heille kerrotaan oikea mielipide. Silloin he voisiat vaikkapa kirjoittaa kuvan viereen, että haluavat kuulla sen oikean mielipiteen.

Piirtäjien olisi hyvä pitää mielessä että valehtelu on rumaa, älkää siis sortuko valehteluun. ( Lukekaa siis Hannu Hanhi 00:n ja 4NN4:n kommentit.)

T: A.K(U)

Vierailija

Kiitos kaikille kirjoittaneille! Olette laittaneet erinomaisia viestejä. Nupu, eihän se haittaa että mainostit kuviasi täällä, mutta niitä(kin) varten on omat topicit. Suursorsa, olen tavallaan samaa mieltä, mutta jos ei pidä kuvasta voisi mieluiten sanoa mitä parannettavaa siinä on. MummoAnkka123, olet ihan oikeassa, aina pitäisi mainita joitain hyviä puolia ja niitä joissa on parannetavaa. Ja kyllä, selvää suomenkieltä kommenteissa. Saahan sitä joitakin lausahduksia laittaa vaikka Englanniksi, esim. Nice, mutta mitään Japania tai Kiinaa ei kukaan ymmärrä. Elikkä, laittakaa vain lisää mielipiteitä!

Vaa_ri
Seuraa 
Liittynyt7.4.2009

Mmmhh... On totta ettei täällä (koko sivustolla) aina osata käyttäytyä asiallisesti joten gallussakin kommataan silloin tällöin miten sattuu. Hyvin monesti kyse on vain silkasta vattuilusta, koko käyttäjä on rekannut saitille vain ärsyttääkseen muita. Eivät kaikki, mutta varsin moni ja sen yleensä näkee.

Sinänsä asiallisista (tai sellaiseksi tarkoitetuista) mutta kuitenkin jollain tapaa harmittavista perustelemattomista kehuista/haukuista en järin pidä itsekään. Toki on mukavaakin lukea tekstiä jossa kommentoija pitää työstä, mutta pelkkä ylistävä adjektiivi ei riitä kovin rakentavaksi palautteeksi. Sen sijaan jos katsoja ei tykkää kuvasta, olisi ensisijaisen tärkeätä kertoa miksi. Pelkästä rumaksi haukkumisesta ei ole mitään hyötyä ta tekijälle tulee vain paha mieli.

Mitä tulee "kokeneiden ja pidettyjen käyttäjien mielistelyyn/kritisointiin", johtunee paljolti oman maineen suojelusta (mielistely) tai kyllästymisestä ainaiseen kehuun (kritisointi). Voi myös olla että kommentoija on pettynyt tavallisesti hyvänä piirtäjänä tunnetun työhön, ja mainitsee siksi helpommin virheistä. Tai sitten hyvä piirtäjä arvostaa kritiikkiä, kuten yleensä. : D

Taisi tulla jo mainittujakin asioita, mutta luin toki aiemmat viestit ja yhdyn niiden sisältöön käsittelemieni asioiden saralla. Loppujen lopuksi kaikenlaiseen kommentointiin on varauduttava kun mahdollisuuden ruksii kuvaa lähettäessään, emme voi valita millaista palautetta otamme vastaan.

LäPä7*
Seuraa 
Liittynyt1.11.2010

Juuri niin, siellä pitää kestää kommentointi. Jos sanoo (esim.) "Tuo on ruma", pitää kestätää se. Kaikki negatiivinen asia pitää kestää sekä netissä, että maailmassa. Kyllä joskus sellaista palautetta saa :s

Ja minä, kun kohta taidan lähettää kuvan tänne, katson aina kommentit. Tulee huonoja, tulee hyviä, mutta mä kestän sen. Eli mä otan sen kommentin vastaan.

//!Galleria!// LäPä7*

Vierailija

Mua rasittaa kommentit "Hieno", haluun tietää miksi kyseinen työ on hieno. Mä oon yrittänny kommata kuvia rakentavasti, yrittänny auttaa huonoja piirtäjiä, esim. Huilua. Näin Huilu oppii piirtämään paremmin.

Vierailija

Eiköhän se alkaisi jo mennä jakeluun, että perusteluja, perusteluja, perusteluja mielipiteille. Niistä on huomautettu jo useaan kertaan täällä, joten se on selvästi sellainen asia jossa riittää parantamista. Ei siis kommentteja, "Hieno" tai "Aika huono". En pidä myöskään siitä että sanotaan "Ei pahalla, mutta ihan surkee". Miten niin ei pahalla jos haukkuu toisen työtä? Ja toisekseen, eikö mieluummin voisi sanoa sitten mitä parantamista kuvasta löytyy, niin piirtäjä ei pahoittaisi mieltään ja oppisi jotain. Mitä hyötyä siitä on että haukkuu toisen työn lyttyyn ja lisää päälle että "ei pahalla"? Ja sama juttu toisin päin. Jos kuvasta sanoo vain "tosi hieno", niin ei silloin tiedä missä on onnistunut. Jos taas sanoo jotain esim. värityksestä ja piirtojäljestä saa tietää missä on onnistunut siinä kuvassa ja missä olisi parannettavaa. Jos kuvasta ei sitten löydä virheen virhettä, sanoo sitten niin. Näitä tapauksia missä verrataan jonkun työtä johonkin toiseen gallerian työhön en ole hirveästi nähnyt. Ei siis vastaisuudessakaan sellaisia kommentteja, vaan muistakaa, että kaikki kilpailevat vain itsensä kanssa. Ja mikä tärkeintä: KAIKKI IRONIA JA ILKEILY KOMMENTEISSA SOPIMATONTA!

Veli Huilu
Seuraa 
Liittynyt4.1.2010

kyllä nostan mainion topicin.

Lainaus:
Mua rasittaa kommentit "Hieno", haluun tietää miksi kyseinen työ on hieno. Mä oon yrittänny kommata kuvia rakentavasti, yrittänny auttaa huonoja piirtäjiä, esim. Huilua. Näin Huilu oppii piirtämään paremmin.

olen todella kiitollinen tästä avusta Vikke ja se on minua auttanutkin.

perusteluja pitää antaa aina koska muuten kommentti on minusta täyttä spämmiä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat