Ankkaparodiat Taskareissa

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Tykkään lukea paljon hauskoja ankkaparodioita ja parhaimpiin olen törmännyt juuri taskareissa. Ankkaparodialla tarkoitan, että parodioidaan elokuvia tai kirjoja tai mitä tahansa muuta, jossa sitten on Ankkalinnan hahmot mukana. Useimmiten suurimmista elokuvista tai mistä tahansa tehdään taskariin parodioita ja uusin niistä on Aku Ankan Taskukirja 377: Seitsemän meren kauhu, joka parodioi Pirates of the Caribbeania.

Laitan tähän parodioita, mitä minä tiedän. Voitte kommata ja kertoa, jos jotakin puuttuu.

AATK 377: Seitsemän meren kauhu, parodioi Pirates of the Caribbeania

AATK 348, 349, 350, 351, 358, 365, 366, 367, 368, 369, 375: Tuplanolla, parodioi James Bondia

AATK 368: Kuutamolla, parodioi Twilightia

AATK 331: Piraattipuisto, parodioi Aarresaarta

AATK 309: Tähtien setä, parodioi Tähtien sotaa

AATK 287: Totta vai tarua, parodioi Taru sormusten herraa ja Spider-mania

Siinä olivat ne mitä minä olen lukenut, mutta onhan niitä muitakin. Joten kertokaa ihmeessä mikä on teidän lempiparodianne.

Tässä vielä aiheeseen kuuluva lukijablogi: http://www.akuankka.fi/blogi/220/lukijablogi_kirjojen_ja_elokuvien_parod...

Kommentit (12)

Ton Roza
Seuraa 
Liittynyt19.11.2010

Tässä muutama lisää:

AATK 114: Ankat etelän tuulissa. Ankkamainen versio Tuulen viemää-romaanista.

AATK 118: Sota ja rauha. Ankkamainen versio Tolstoin Sota ja rauha-kirjasta

AATK 169: Nuoren Akun kärsimykset. Mukaelma Goethen Nuoren Wertherin kärsimyksistä.

Muuten, nää on mukaelmia tai ankkamaisia versioita. Wikipedian mukaan parodia on:

____________________________________________________________________________________________________

Parodia eli ivamukaelma on huumorin alalaji.Parodia on ivallinen, piikittelevä, liioitteleva tai koominen toisen (yleensä tunnetun ja vakavan) teoksen jäljitelmä (myös pienet epäsuorat viittaukset riittävät). Alkuperäinen teos tehdään naurunalaiseksi.

____________________________________________________________________________________________________

Ei sitten ole tarkotus loukata vaan korjata. Ja kyllä nää kaikki on tavallaan parodioita enemmän tai vähemmän.

On se hurja. On se hurja kaveri.

Vierailija

"AATK 309: Tähtien setä, parodioi Tähtien sotaa"

Itse lukenut useat kerrat mutta isona tähtien sota fanina en ole ymmärtänyt juonta oikein:( Juoni on todella sekava jos sitä voi juoneksi edes sanoa!

Kenties ainoa idea kyseisessä tarinassa on ollut yhdistää Tähtien sota ja Aku Ankka joka on epäonnistunut aikalailla.

Vierailija

Vaikka parodit haiskastavat vähän idean puuttumiselta, ovat ne suurin osa silti loistavia. Itse pidän erityisen paljon taskukirjassa 75 (myöhemmin Taskarin parhaat 1) olevaa Aku salaisessa palvelussa, joka selvästi parodioi James Bondin "Kultasormea", olihan siinä rikollispomon nimikin Colt Vinkeri (Goldfinger). Tässä tarinassa vain oli sitä jotain!

Mikael McDonald
Seuraa 
Liittynyt6.5.2011

Yhdyn edelliseen siinä että parodiat vähän haiskahtavat, mutta kyllä sieltä aina välillä löytyy muutamia hyviä.

Aku Ankan lehdissä julkaistaan varsin usein jonkun leffan ilmestyessä parodia kyseisestä aiheesta. Viimeisimpänä silloin kun viimeinen HP-leffa ilmestyi niin akkarissa julkaistiin Rodriguezin piirtämä tarina, joka parodioi sarjaa varsin ilmeisesti.

Anteeksi, jos sivusi liikaa aiheesta mutta halusin kertoa tämän asian.

("Mick McD")

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Onhan nuo taskareista sekä myös Aku Ankka-lehdistä ja muualtakin löytyvät parodiat todella hyviä. Taskarissa 291: Pahanilmanlinnut, niin kannesta tulee mieleen Hitchcockin Linnut-elokuva, kun Aku huitoo ja yrittää pitää linnut loitolla. Ja kyllähän tuo nimikin, Pahanilmanlinnut, vähän viittaa siihen Hitchcockin elokuvaan. Ja olivathan ne aikamoisia pahanilmanlintuja..=)

SuperÄijä
Seuraa 
Liittynyt27.12.2009

Teemataskarissa numero 9 on parodia Casablancasta (Mikki Hiiri: Casablanca). Sen lisäksi ne teemanumerot joiden Teema on kauhu (4, 16, ja 25) parodioivat useita kauhuelokuvia ja -kirjoja (esim. tarinat Addamsin perhe, Kreivin salaisuus). Teemassa numero 23 Taas parodioidaan Kaikkia supersankarisarjakuvia. Ja Taskareissa hyvinkin yleinen Taikaviittahan on tunnetusti parodia Batmanista, samaan tapaan kuin Superhessu on parodia Teräsmiehestä.

Vierailija

Itse asiassa taikaviitta ei parodioi ketään (teitääkseni), vaan Batmania parodioi Touho Ankasta väännetty Lepakkoankka.

SuperÄijä
Seuraa 
Liittynyt27.12.2009

Lainaus:
tullimaksu:

Itse asiassa taikaviitta ei parodioi ketään (teitääkseni), vaan Batmania parodioi Touho Ankasta väännetty Lepakkoankka.

Taikaviitta kyllä alunperin parodioi Batmania, vaikka Lepakkoankkakin kieltämättä parodioi Batmania, ja vielä selvemmin kuin Taikaviitta. Täytyy kuitenkin huomata, että Taikaviitta on jo vanha hahmo (vuodelta 1969), ja Taikaviitan persoona on vuosien saatossa syventynyt pelkästä kertakäyttöparodiasta kokovaltaiseksi hahmoksi. Englannniksi Taikaviitan nimi on "Duck-Avenger", Ankkakostaja, joka sekin viittaa Batmaniin ("yön kostaja"). Mutta Taikaviitta parodioi myös (Ainakin keksijöidensä mukaan) Diabolikia, ja Taikaviitan italiankielinen nimi Paperinik on ilmeisesti väännetty Diabolikista ja Akusta.

Vierailija

Lainaus:
Re: Ankkaparodiat Taskareissa

SuperÄijä - 03.08.11 05:11 (ID 803617)

Lainaus:
tullimaksu:

Taikaviitta kyllä alunperin parodioi Batmania, vaikka Lepakkoankkakin kieltämättä parodioi Batmania, ja vielä selvemmin kuin Taikaviitta. Täytyy kuitenkin huomata, että Taikaviitta on jo vanha hahmo (vuodelta 1969), ja Taikaviitan persoona on vuosien saatossa syventynyt pelkästä kertakäyttöparodiasta kokovaltaiseksi hahmoksi. Englannniksi Taikaviitan nimi on "Duck-Avenger", Ankkakostaja, joka sekin viittaa Batmaniin ("yön kostaja"). Mutta Taikaviitta parodioi myös (Ainakin keksijöidensä mukaan) Diabolikia, ja Taikaviitan italiankielinen nimi Paperinik on ilmeisesti väännetty Diabolikista ja Akusta.

Voi olla että Taikaviitan olisi pitänyt parodioida Batmania, mutta vuosien saatossa koko homma on unohdettu ja on kehitelty uusi Batmania parodioiva hahmo, Lepakkoankka.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat