Akuankka.fi siistiksi! -kampanja

Seuraa 
Liittynyt9.7.2008

Liian kauan olemme tästä asiasta valittaneet Off-topicissa. Liian kauan me rivikäyttäjät olemme olleet toimettomina asian suhteen. Tälle on tehtävä muutos.

Meillä on täällä akuankka.fi'n keskustelualueella varsin vakavan sorttinen ongelma, jota voidaan kutsua yleisnimellä spämmäys. Foorumi on aivan tupaten täynnä toinen toistaan turhempia topiceja, joiden ainoana ideana on saada nopeasti kasvatettua viestimäärää jotta päästäisiin aktiivisimpien käyttäjien toplistoille. Tämän lisäksi täältä löytyy monia käyttäjiä, joita kiinnostaa ainoastaan viestimäärän kasvatus, jota he tekevät kirjoittelemalla jatkuvasti näihin spämmitopiceihin ja pahimmassa tapauksessa spämmäämällä myös asiallisiin topiceihin. Asialliset topicit hukkuvat spämmitopicien alle, joita tulee päivittäin kymmeniä ja taas kymmeniä per alue lisää. Kauaa tätä ei voi enää keskustelualueeksi kutsua, sillä keskustelu ja sen lomassa useimmilla foorumeilla pelattavat kunnolliset pelit ovat jäämässä aika pahastikin taka-alalle ja turhat ''leikit'' ottavat ylivallan. Monet aktiiviset kunnon käyttäjät ovat jo lopettaneet, tai suunnittelevat lopettavansa täällä käymisen juuri siksi että foorumin meno on riistäytynyt käsistä. Pahimmista pahin kauhuskenaario onkin, että foorumi autioituu kunnon topicien ja käyttäjien osalta täysin ja muuttuu oikeaksi spämmikaatopaikaksi - ja vaikka se ei vielä tässä vaiheessa niin pahalta näyttäisi, niin kokemuksesta voin sanoa, että muutos tapahtuu todella nopeasti. Vaikka Ankkis ei kaatunutkaan spämmin takia, se kaatui ja autioitui nopeasti. Ja niin tällekin paikalle tulee lopulta käymään, ellei asialle tehdä jotain.

Ja juuri tästä syystä olen nyt päättänyt käynnistää 'Akuankka.fi siistiksi!' -kampanjan, jonka tarkoituksena on saada tämä keskustelualue puhdistettua spämmistä. Se on vaikeaa, mutta ei mahdotonta. Tämän topicin ideana on jakaa ideoita siitä, miten voisimme päästä eroon spämmistä ja siivota foorumin, tai miten voisimme edes näin alkutekijöiksi edes vähentää spämmäystä. Ideoista ja niiden toimivuuksista voidaan keskustella tässä topicissa ja parhaimmat ideat voidaan viedä eteenpäin ylläpidolle, joka on tietenkin se taho, joka loppujen lopuksi päättää, mitä tehdään ja mitä ei. Ja kaikenlainen muukin keskustelu liittyen tähän spämmäysongelmaan voitaisiin jatkossa laittaa tänne, ettei tarvitse Off-topicia saastuttaa jatkuvalla spämmivalittamisella.

Ja pyydän teiltä, hyvät sivuston moderaattorit, että ette lukota tai poista tätä topicia, sillä tällä on oikeasti hyvä tarkoitus. Mieluummin täällä kuin Off-topicissa, eikös? : )

Avaan pelin kertomalla omista ideoistani. Olen itse miettinyt tätä jo pitkään, sillä tämä on kuitenkin tällä hetkellä ainoa kunnollinen pelkästään Aku Ankkaan keskittyvä foorumi ja jos tämä kuolee, ei meille ankisteille ole enää paikkaa jossa keskustella yhteisestä harrastuksestamme. Tässä muutamia ideoitani:

1. Poistetaan viikon aktiivisimmat käyttäjät -lista kokonaan; Se on yksi suurimmista syistä miksi porukka spämmää - he haluavat päästä tuolle himotulle viikon aktiivisimpien postaajien top-10 -listalle ja näyttää kaikille että he istuvat koneella 24/7 kirjoittamassa turhia viestejä. Poistamalla tuo lista poistuu spämmääjiltä kokonaan yksi heidän tavoitteistaan. Myös kaikkien aikojen aktiivisimmat -lista voitaisiin samalla poistaa, koska pahimmat spämmärit tähtäävät jopa sinne asti ja jos heillä ei ole mitään tavoitetta, he tuskin niin paljoa enää spämmäävät.

2. Poistetaan viestimäärä näkyvistä; Tämä olisi edellistä ideaa paljon radikaalimpi ratkaisu, mutta tämän jälkeen yhdelläkään spämmärillä ei olisi enää minkään näköistä syytä spämmätä, kun ei enää tiedettäisi kenenkään viestimäärää, eikä voitaisi sanoa, kuka on kirjoittanut eniten jne. Tämän jälkeen spämmäreiden ainoa syy spämmätä olisi yksinkertaisesti silmitön halu häiriköidä ja kiusata muita ja sellaiset spämmärit voidaan suoraan laittaa banneille.

3. Hiekkalaatikko; Muutetaan nykyinen Pelit & leikit -alue pelkäksi Pelit -alueeksi, jonne saavat jäädä kaikki hyvin suunnitellut ja toteutetut asialliset ja toimivat pelit ja kilpailut. Luodaan samalla uusi alue, jonka nimi voisi olla vaikkapa Hiekkalaatikko (tai joku muu) jonne saisi tehdä niin paljon turhia leikki- ja spämmitopiceja kuin mieli tekee ja vastata niihin jokaiseen vaikka sata kertaa päivässä jos huvittaa. Jos viestimäärät poistetaan näkyvistä, alue toimisi tällaisenaan, mutta jos ei poisteta, niin sitten tälle alueelle kirjoitettuja viestejä ei laskettaisi viestimäärään mukaan ollenkaan.

4. Siivous; Vaikka spämmääminen saataisiinkin suhteellisen hyvin kuriin, on foorumi silti täynnä spämmiä, joka tulisi siivota pois, jotta foorumista saisi siistin. Sellainen homma olisi takuuvarmasti aivan ylivoimainen urakka kolmelle sivuston moderaattorille (saattaa olla useampiakin, mutta vain kolme olen täällä nähnyt) joilla on varmasti myös oma elämä. Tätä varten olisikin mielestäni hyvä perustaa niin sanottu siivouspartio, johon valittaisiin mukaan kourallinen aktiivisia ja asiallisia käyttäjiä, jotka haluavat auttaa foorumin siivoamisessa. Näille siivouspartiolaisille annettaisiin operaation ajaksi oikeudet poistaa yksittäisiä viestejä ja topiceja ja niiden poistaminen olisikin heidän tehtävänsä, jolloin varsinaiset moderaattorit voisivat keskittyä muunlaisiin moderointihommiin. Siivouspartiolaiset poistaisivat kaikki vanhemmatkin spämmitopicit ihan yhtä lailla kuin uudemmatkin. Urakka on valtava, mutta siitä ei tarvisikaan suoriutua parissa päivässä tai viikossa, vaan operaatio olisi pitkäkestoinen ja jos sen nopeasti saisi käyntiin, niin hyvä deadline voisi olla vuoden viimeien päivä, johon mennessä foorumin tulisi olla suhteellisen siisti.

5. Rajoitukset kysely- ja leikkitopiceihin; Kaikkiin leikkeihin ja kyselyihin sunmuihin tulisi laittaa rajoitus, kuinka monta viestiä sama käyttäjä saa kirjoittaa kyseiseen topiciin yhden päivän aikana, esimerkiksi kolme viestiä per päivä per käyttäjä topiciin 'Mitä edellisen avatarissa oleva hahmo voisi sanoa?'. Jos joku rikkoisi sääntöä toistuvasti, hän saisi vapaalipun banaanisaarille. Tällä tavalla saataisiin spämmiä näin aluksi vähennettyä merkittävästi.

Tuossa siis olivat minun pienet ideani, joihin toivon kommentteja ja joista toivon syntyvän jonkinlaista keskusteluakin - mitä parannettavaa ideoissa on, mikä niissä ei toimisi, vai ovatko ne hyviä tuollaisinaan? Lisäksi toivon että jos teiltä muilta löytyy muunlaisia ideoita, ihan vaikka vain yhden alueen spämmiongelman hoitamiseksi, niin ehdottakaa kaikki täällä, sillä pienikin askel kohti parempaa on jo toivottua.

Estradi on teidän, sana on vapaa.

Sivut

Kommentit (190)

Vierailija

Pakko sanoa, että olen tottunut tähän akkarin sivuston leikkeihin ja vastaaviin, joten en näe itse ainakaan tarpeellisena että topiicit poistettaisiin ja olisi vain näitä niin todella asiallisia topiceja. Juuri siksihän minä kävin ja käyn vieläkin sen takia, että tykkään vastailla topiicceihin. Ja mikä syy? No, alkuaikoinani viestimäärä mutta kun tähän ollaan päästy, niin se on minulle vain ajan tappoa, jos en muuta keksi.

Paapoja
Seuraa 
Liittynyt17.12.2009

Tästä spämmäyksestä ja sen ehkäsemisestä on ollut paljon keskutelua topicissa Kokous nettisivujen hyväksi. Olisihan noita ideoita sielläkin voinut kertoa.

Mutta joo, minä olen kyllä vahvasti tuota kakkosehdotusta (joka muuten on tuossa aikaisemmin mainitsemassani topicissa ehdotettu) vastaan, koska olen tottunut näkemään viestimääräni ja haluan tulevaisuudessakin sen nähdä. Ja voivathan spämmärit spämmätä muunkin kuin viestimäärän vuoksi, kuten esimerkiksi muiden kiusaksi. Vaikka suurin osa taitaakin sen viestimäärän perässä olla... Mutta voivathan tavoitteet aina muuttua.

Save me from the dark.

Veli Huilu
Seuraa 
Liittynyt4.1.2010

kyllä, minun mielestäni sekä viestimäärä että viikon aktiivisimmat ja aktiivisimmat listat pitäisi ehdottomasti poistaa. kannattan tuota 2 ehdotusta niin kuin paapojakin.

DONUONTYHMÄ
Seuraa 
Liittynyt11.7.2010

Olen täysin samaa mieltä Vankkiksen kanssa - radikaaleja(kin) muutoksia on tehtävä, jotta viestimääränkasvatus saataisiin kitkettyä pois ja niin muutettaisiin edes hieman keskustelun laatua parempaan suuntaan.

Sanoista teoiksi näitä ehdotuksia on ylläpidon osalta tietysti liki mahdotonta laittaa, mutta toivon tämän utopiasivustoajatuksen vielä joskus toteutuvan.

Vierailija

tässä topicissa on ideaa.

Lainaus:
Poistetaan viestimäärä näkyvistä; Tämä olisi edellistä ideaa paljon radikaalimpi ratkaisu, mutta tämän jälkeen yhdelläkään spämmärillä ei olisi enää minkään näköistä syytä spämmätä, kun ei enää tiedettäisi kenenkään viestimäärää, eikä voitaisi sanoa, kuka on kirjoittanut eniten jne.

olet oikeassa! nyt kuin on alkanut uusia käytäjiä niin on syntynyt spämmiä,ja se on huono asia. kuin kaikki haluvat aktivisimat listalle niin tehdään turhia toppoja ja pitäsi kirjoittaa pidemiä viestejä eikä 10-40 mekisiä viestejä. itse on laitanut tavoiteeksi pitää kaikki viestit yli 100 merkiä.

Lainaus:
Tämän jälkeen spämmäreiden ainoa syy spämmätä olisi yksinkertaisesti silmitön halu häiriköidä ja kiusata muita ja sellaiset spämmärit voidaan suoraan laittaa banneille.

en usko että joku täällä olisi selainen,mutta jos joku on selainen niin sille bannit.ja modet pitäsi poistaa kaikki lukotetut topat.
Lainaus:
Tätä varten olisikin mielestäni hyvä perustaa niin sanottu siivouspartio, johon valittaisiin mukaan kourallinen aktiivisia ja asiallisia käyttäjiä, jotka haluavat auttaa foorumin siivoamisessa.

niiin tai siten pitäisi hankia pari uutta modea jotka poistaisi turhat topat.kanatan sinua...

akuknakna

muuten tässä lukotetuja toppoja jotka voisi poistaa:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/16/viestiketju/22666/apua_ja_akkia_

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/1748/poika_ja_ilves

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/2376/pirates_of_t...

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/8/viestiketju/24405/aku_ankan_ne...

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/8/viestiketju/922/kultaa_jaljell...

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/8/viestiketju/513/tehdaan_ennatys

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/8/viestiketju/748/kuika_paljon_k...

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/9062/sm_liiga

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/24408/kumpi_iphon...

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/24404/arvaa_onko_...

noi löytyi nopeasti...

akuknakna

Aku Vankkis
Seuraa 
Liittynyt9.7.2008

Lainaus:
Re: Akuankka.fi siistiksi! -kampanja

AkutykkääIineksestä - 15.06.11 06:33 (ID 775992) Pakko sanoa, että olen tottunut tähän akkarin sivuston leikkeihin ja vastaaviin, joten en näe itse ainakaan tarpeellisena että topiicit poistettaisiin ja olisi vain näitä niin todella asiallisia topiceja. Juuri siksihän minä kävin ja käyn vieläkin sen takia, että tykkään vastailla topiicceihin. Ja mikä syy? No, alkuaikoinani viestimäärä mutta kun tähän ollaan päästy, niin se on minulle vain ajan tappoa, jos en muuta keksi.

Et tainnut lukea aloitusviestiä kovinkaan hyvin? En sanonut missään vaiheessa että joka ikinen leikki-topic on spämmiä. Suurin osa on, mutta ei jokainen. Ketään tuskin haittaavat sellaiset mukavat ja rennot leikit, kuten vaikkapa 'Mitä edellisen nimimerkistä tulee mieleen?' tai 'Mitä edellisen avatarissa oleva hahmo voisi sanoa?', mutta kaikenlaiset arvausleikit, kuten 'Arvaa edellisen ikä' (jollaisia on varmaan sata erilaista jo) tai 'arvaa edellisen etunimen kolmas kirjain' jne. ovat täysin ideattomia. Kyselyt ja visailut -topicista löytyy aivan kamalasti ihan turhia 'aku vs hannu' ja 'Kumpi on parempi Aku Ankka vai kouluruoka' -tyylisiä topiceja, joiden aloitusviestit ovat alle kymmenen sanan mittaisia ja joissa suurin osa vastauksista on 'aku', 'hannu', 'aku tietysti!!!!!' -tyylisiä, eikä omia mielipiteitänsä perustella, joka on sentään yksi foorumien kyselyiden tärkeimmistä seikoista ja jos perustellaan niin perustelu on usein jotain tyyliin 'Aku koska se on hauskempi ja hannu on nii tylsä!''.

Ja muutenkin nuo asialliset ja rennot leikit joihin vaaditaan hiukan enemmän kuin yhden sanan vastaus, voisivat ihan hyvin jäädä Pelit -alueelle ja hiekkalaatikolle voisi tehdä sitten ihan vapaasti järjettömiä arvaustopiceja ja muuta roskaa. Tuskin ATI sinustakaan foorumin parhainta hupia on vastata parilla numerolla siihen kuinkakohan monta vuotta edellisellä vastaajalla mahtaisi olla ikää? Uskon ja toivon että tarkoitit noilla mainitsemillasi leikeillä juuri näitä oikeita leikkejä, eikä noita pahimman luokan spämmejä.

Paapoja: Olkoot mitä kokouksia hyvänsä olemassa, nyt ollaan ihan oikeasti tekemässä asialle jotain. Uskon että tämän ''kampanjan'' aloitus herättää porukkaa tajuamaan tilanteen hiukan paremmin kuin jokin kokous jossa vaan satunnaisesti heitellään jotain ehdotuksia, mutta ei aiotakaan tehdä mitään.

Lisäksi tuohon viestiisi vastaten, niin ehkä tuo kakkonen on hiukan radikaali idea, mutta ykköstä vastaan kenelläkään asiallisella käyttäjällä ei voi olla mitään, koska se on täysi totuus että kaikki spämmärit haluavat päästä aktiivisimpien käyttäjien listalle. Ne jotka spämmäävät kiusatakseen toisia ovat trolleja ja ne ovat sitten asia erikseen.

A&I: Jos mielestäsi koko topic on täysin turha ja spämmäämisen estämistä ei missään tapauksessa pitäisi tapahtua, niin sehän vain painottaa entistäkin enemmän sitä että sinä itse olet sellainen, koska kukaan asiallinen käyttäjä tuskin vastustaa spämmin poistamista, vaikka kaikki eivät jokaisesta ideastani pidäkään ja se on ihan ymmärrettävää.

//Edittiä: Keksin juuri taas uuden idean ja tämä on sellainen, joka ei ole mahdottomuus ja jonka voisi moderaattorien (ja ylläpidon) suostumuksella toteuttaa vaikka tässä ja nyt ilman mitään kummempia ongelmia.

5. Rajoitukset kysely- ja leikkitopiceihin; Kaikkiin leikkeihin ja kyselyihin sunmuihin tulisi laittaa rajoitus, kuinka monta viestiä sama käyttäjä saa kirjoittaa kyseiseen topiciin yhden päivän aikana, esimerkiksi kolme viestiä per päivä per käyttäjä topiciin 'Mitä edellisen avatarissa oleva hahmo voisi sanoa?'. Jos joku rikkoisi sääntöä toistuvasti, hän saisi vapaalipun banaanisaarille. Tällä tavalla saataisiin spämmiä näin aluksi vähennettyä merkittävästi.

Lisäsin tuon ehdotuksen aloitusviestiin.

Paapoja
Seuraa 
Liittynyt17.12.2009

Lainaus:
Aku Vankkis: Lisäksi tuohon viestiisi vastaten, niin ehkä tuo kakkonen on hiukan radikaali idea, mutta ykköstä vastaan kenelläkään asiallisella käyttäjällä ei voi olla mitään, koska se on täysi totuus että kaikki spämmärit haluavat päästä aktiivisimpien käyttäjien listalle. Ne jotka spämmäävät kiusatakseen toisia ovat trolleja ja ne ovat sitten asia erikseen.

Tuli juuri ajateltua sitä, että ne kiusaajaspämmärit ovat trolleja, kun olin lähettänyt viestin, mutta en jaksanut enää sitä muokata. Mutta ei minulla muuten ole mitään vastustamista. Kunhan viestimäärää ei poisteta ja jokainen viesti lasketaan.

Save me from the dark.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Samanlaisia aikoja on ollut aiemminkin ja aina näitä aikoja on seurannut parempi aika, sanon tän ihan kokemuksesta, kun olen täällä yli 2,5 vuotta pyörinyt. Viimeisimpinä viikkoina tämä vain on pahasti voimistunut, miksikö? Johtuu ihan siitä, että tänne nyt tuli taas hirveästi uusia käyttäjiä koodinmurron takia, jotka jatkuvalla syötöllä luovat noita huonoja topiceja. Valitettavasti kaksi modea ei ehdi kaikkeen, joten paljon turhia topiceja jää lukottamatta. Mikään ei estä normaaleja käyttäjiä neuvomasta uusia, olen huomannut, että kunhan selittää asiat kunnolla näille niin ainakin aika moni tajuaa sen asian mistä puhutaan eivätkä enää tee samaa virhettä. Nyt on yleistynyt se, että topicit menee väärään osioon, mutta tämäkin asia on korjaantunut, sillä kun olen asiasta huomauttanut. Uudet ei tiedä kaikkea, joten heitä täytyy neuvoa! Wondyn ja Maken oletetaan ehtivän kaikkeen, mutta ei se niin ole, saa rivikäyttäjäkin antaa hieman vinkkiä, jos huomaa jonkun tekevän jatkuvalla syötöllä samaa virhettä.

Kuitenkin pahin ongelma on nyt leikit, ne riistäytyi käsistä jo ennen pelit ja leikit osion tuloa, mutta nyt on hirveästi yleistynyt nämä arvaa seuraavan... tai arvaa edellisen..., siis mitä ideaa näissä? Nämä on juuri niitä pahimpia spämmitopiceja, joita pitäisi vaan rajoittaa. Arvaa... topic on olemassa eli eiköhän nuo kaikki voisi sisäistää siihen yhteen topiciin, nuohan tuota osiota vallitsee.

Voin kertoa nyt ihan tässä, että olen puhunut noista aktiivisimmat listoista erään toimituksen henkilön kanssa, hän ymmärsi pointtini eli sen, että se aiheuttaa spämmiä. Lupasi ottaa asian puheeksi ja miettiä pitäisikö ne kokonaan poistaa eli mahdollisesti ne on poistumassa jossakin välissä...

Viestimäärää ei tarvitse poistaa näkyvistä, jos saadaan viestimäärästä kilpailu pois. Mielestäni hillitsisi jo paljon aktiivisimmat-listojen poistaminen sekä pelit ja leikit osiosta ei enää nousisi viestimäärä ja kaikki siellä olevista viesteistä lähtisi pois nykyisestä viestimäärästä.

Hiekkalaatikko ei myöskään ole tarpeellinen, kaksi osiota, jotka ei liity mitenkään Disneyhyn, riittää aivan tarpeeksi ja ne hyvät pelit kyllä ottaa vallan, jos vaan saadaan hieman hillittyä noita arvaa... topiceja.

Ylläpitohan sanoi, että Wondy ja Make kertovat, jos ovat sitä mieltä, että tarvitsevat lisää apua, joten se tuleeko lisää modeja riippuu täysin Wondystä ja Makesta.

//

Lainaus:
AV: Kyselyt ja visailut -topicista löytyy aivan kamalasti ihan turhia 'aku vs hannu' ja 'Kumpi on parempi Aku Ankka vai kouluruoka' -tyylisiä topiceja, joiden aloitusviestit ovat alle kymmenen sanan mittaisia ja joissa suurin osa vastauksista on 'aku', 'hannu', 'aku tietysti!!!!!' -tyylisiä, eikä omia mielipiteitänsä perustella, joka on sentään yksi foorumien kyselyiden tärkeimmistä seikoista ja jos perustellaan niin perustelu on usein jotain tyyliin 'Aku koska se on hauskempi ja hannu on nii tylsä!''.

Kyselyt ja visailut osiosta ei sentään löydy niin hirveästi näitä kumpi on parempi topiceja, mutta hahmot osiosta niitä kyllä löytyy. Nykyisin niitä sentään ei tule enää niin hirveästi uusia, koska VS-topic karsii niitä. Porukka vain nostelee hirveästi noita vanhoja topiceja, joten siksi noita on hirveästi pinnalla. Perustelut pitäisikin olla mukana, mutta minkä voi, kun ei täällä kukaan muu viitsi huomautella niistä. Oon yrittäny testata tätä perustelujen lisäämistä tuol VS-topicissa. Osa näyttää sen jo ymmärtäneen, mutta osa jatkaa vieläkin samaa. Ne ei ymmärrä sitä, että perustelukin pitää olla, kun sitä ei missään topicissa vaadita ja harvempi niin tekee tai sitten kuten VS-topicissa on perustelut pakolliset niin ei ole luettu avausviestiä kunnolla. Pitää olla enemmän esimerkillisiä perustelijoita niin toisetkin ehkä oppisivat.

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Sohvis
Seuraa 
Liittynyt2.7.2009

Että tämmöinen..Onhan tämä tietysti suuri ongelma näillä sivuilla ja näiden asioiden vatvomiseen on kyllä ihan omakin topicinsa, mutta ehkä tämä saa enemmän näkyvyyttä omana topicinaan.

Muutamia Vankkiksen ehdottamia asioita on ehdotettu ja vaadittu jo monta kertaa, kuten:

Lainaus:
Poistetaan viikon aktiivisimmat käyttäjät -lista kokonaan

Lainaus:
Myös kaikkien aikojen aktiivisimmat -lista voitaisiin samalla poistaa,

Lainaus:
Poistetaan viestimäärä näkyvistä

Itse kannatan myöskin kaikkia kolmea yllä olevia asioita. Viestimäärä ei pidä olla syy olla näillä sivuilla, jos on, niin ihan yhtä hyvin voi lopettaa ja mennä muualle. Jos joku himoitsee pääsevänsä aktiivisimmat-listalle vaikka sitten spämmäämällä, niin tämä ei ole myöskään oikea paikka sellaisille. Ylipäätään kaikki viestimäärään tai aktivisuuteen liittyvät asiat pitää (huom. tähänkin kohtaan meinasin laittaa "tulisi", mutta käytetään nyt "pitää"- sanaa) poistaa.

Lainaus:
Hiekkalaatikko; Muutetaan nykyinen Pelit & leikit -alue pelkäksi Pelit -alueeksi, jonne saavat jäädä kaikki hyvin suunnitellut ja toteutetut asialliset ja toimivat pelit ja kilpailut. Luodaan samalla uusi alue, jonka nimi voisi olla vaikkapa Hiekkalaatikko (tai joku muu) jonne saisi tehdä niin paljon turhia leikki- ja spämmitopiceja kuin mieli tekee ja vastata niihin jokaiseen vaikka sata kertaa päivässä jos huvittaa. Jos viestimäärät poistetaan näkyvistä, alue toimisi tällaisenaan, mutta jos ei poisteta, niin sitten tälle alueelle kirjoitettuja viestejä ei laskettaisi viestimäärään mukaan ollenkaan.

Minä voisin poistaa kaikki pelit kokonaan..=) No ei, ehkä se olisi liian julmaa.

Kuitenkin olen myös sitä mieltä, että erilaisista peleistä ja puuhista ja muista siihen liittyvistä topiceista, joissa viestimäärän kasvattaminen lyhyillä spämmiviesteillä on mahdollista, ei pitäisi tulla viestejä tai niiden ei pidä kerryttää viestimäärää. Tai sitten vastaavasti, että viestimäärä otetaan pois näkyviltä. Kuitenkaan jos spämmääminen halutaan poistaa, niin en ymmärrä miksi spämmäreille (tai anteeksi: Käyttäjille, jotka haluavat aktiivisesti lähettää viestejä Pelit & Puuhat osion topiceihin) annettaisiin jopa mahdollisuus spämmätä kuten haluavat. Huolimatta siitä, että viestimäärää ei näkyisi tai kyseiset topicit eivät kerryttäisi viestimäärää, niin silti se kuulostaisi oudolta.

Minun mielestäni pelit & puuhat- osio pitäisi jättää sellaiseksi tai sitten sen voi yhtä hyvin poistaa kokonaan. Toki joukossa on muutamia ihan hyviäkin visoja ja pelejä, kuten historia-visailua jne, jne. Kuitenkin joukossa on myös topiceja tyyliin: "Arvaa seuraavan vaarin ikä", joiden kohdalla ei tuottaisi suurtakaan tuskaa klikata "Poista". En kuitenkaan lämpene ajatukselle, että spämmiä houkutteleville topiceille tehtäisiin oikein oma osio.

Lainaus:
Siivous; Vaikka spämmääminen saataisiinkin suhteellisen hyvin kuriin, on foorumi silti täynnä spämmiä, joka tulisi siivota pois, jotta foorumista saisi siistin. Sellainen homma olisi takuuvarmasti aivan ylivoimainen urakka kolmelle sivuston moderaattorille (saattaa olla useampiakin, mutta vain kolme olen täällä nähnyt) joilla on varmasti myös oma elämä. Tätä varten olisikin mielestäni hyvä perustaa niin sanottu siivouspartio, johon valittaisiin mukaan kourallinen aktiivisia ja asiallisia käyttäjiä, jotka haluavat auttaa foorumin siivoamisessa. Näille siivouspartiolaisille annettaisiin operaation ajaksi oikeudet poistaa yksittäisiä viestejä ja topiceja ja niiden poistaminen olisikin heidän tehtävänsä, jolloin varsinaiset moderaattorit voisivat keskittyä muunlaisiin moderointihommiin. Siivouspartiolaiset poistaisivat kaikki vanhemmatkin spämmitopicit ihan yhtä lailla kuin uudemmatkin. Urakka on valtava, mutta siitä ei tarvisikaan suoriutua parissa päivässä tai viikossa, vaan operaatio olisi pitkäkestoinen ja jos sen nopeasti saisi käyntiin, niin hyvä deadline voisi olla vuoden viimeien päivä, johon mennessä foorumin tulisi olla suhteellisen siisti.

Ideahan on ihan hyvä ja sehän olisi loistavaa, mutta...mutta, mutta, mutta..=D, Olisiko tämmöinen mahdollista? Moderaattorit on sitä varten, että paikat pysyy siisteinä, asiattomat viestit poistetaan ja turhat topicit lukotetaan tai poistetaan. Mikäli ylläpito tuntee tarvetta lisätä moderaattoreiden määrää, niin he kyllä ottavat yhteyttä siitä suunnasta. Onhan tälläisestä toki hauska haaveilla, mutta en siltikään usko, että tälläinen "Rivikäyttäjien siivouskomppania" tulisi onnistumaan, niin hyvä idea kuin se olisikin.

Ja deadlineista tuli mieleen, että sitä herkemmin tälläiset epäonnistuvat tai jäävät kesken, mitä enemmän annetaan tuollaisia "Tähän mennessä kaiken pitää olla kunnossa"- päivämääriä. Eipä näytä niillä uudistuksillakaan olevan mitään deadlinea..=)

Vierailija

Hirnukirnu on aina niin positiivinen. : D

Lainaus:
Lupasi ottaa asian puheeksi ja miettiä pitäisikö ne kokonaan poistaa eli mahdollisesti ne on poistumassa jossakin välissä...

Mä en kyllä usko tohon lupaukseen... Sanovat vaan, jotta käyttäjät ois tyytyväisiä ja siinä uskossa että kohta tapahtuu uudistuksia yms. Ja taisi ne uudistukset olla siinä (keskusteluajan pidentyminen, käyttäjämodet ja Pelit ja Leikit osio). Mä en nyt vaan usko että mitään uudistuksia ees tulee.

Lainaus:
Av: Jos joku rikkoisi sääntöä toistuvasti, hän saisi vapaalipun banaanisaarille.

Onko niitä banneja nyt kuulunnu? Viimeset bannit tais olla mun ja Allun, vaikka tääl on riehumassa moni muukin spämmäri. Ja kuinka kauan noi bannit kestäis? Päivän? Parin? Viikon? Viikko ois hyvä aika, oppis ainakin että saa bannit sellasesta ja tälläsestä yms. Tosin voihan ne bannit saaneet käyttäjät tehä toisen (tai useamman) käyttäjän..

--

Viestimäärä ehdottomasti hiiteen ja samalla vois kadota noi aktiivisimmat listat, vaikka tuskin niin tapahtuu. Pahimmille spämmäreille vaan julmasti kuukauden bannit.

Tapsa99
Seuraa 
Liittynyt7.9.2008

Juu, kyllä noitten isompien uudistuksen tulo kestää. Varmasti niillä koodareilla on muitakin kiireitä, mutta on jo kulunut aika paljon aikaa ja varmasti he olisivat jossakin välissä tehdä ne uudistukset (tässä tapauksessa uudistuksilla tarkoitan esim. Aktiivisimmat-listan poistamista).

Minä kannatan noita kaikkia paitsi Hiekkalaatikko-aluetta, sillä ei näillä sivuilla tarvi ollenkaan tuollaisia spämmitopicceja, kasvattivatpa ne viestimäärää tai eivät.

Kannatan myös viestimäärän poistamista.

Nuo siivoojat olisivat kyllä käteviä ja se tuli minulle uutena ideana. Kannatan.

~ Tapsa

Vierailija

Hyvä idea! Kaikki spämmärit, vain banneille! Jossei aleta tehdä tätä niin tästä tulee spämmi kaato paikka! Aktiiviset lista pois vain ja viestien määrä tuosta.... Ja semmonen vaatimus, että pitää olla yli 100 merkin viesti!

Vierailija

Lainaus:
nuo siivoojat olisivat kyllä käteviä ja se tuli minulle uutena ideana.
niin mutta kenet siihen valitaisi? mielestäni pitäisi otta vähän vanhempia käytäjiä,kuten hiidenkirnu.

Lainaus:
semmonen vaatimus, että pitää olla yli 100 merkin viesti!
kuten juri sanoin niin minulla on tavoite saada yli 100 merkiä joten tuo oli hyvä idea...

akuknakna

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat