Uusi lukotuskäytäntö

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Kuten ehkä olette huomanneet, vanhoja topiceja on lukotettu ja niistä on avattu uudet versiot. Esimerkiksi Offin suhteen ilmiö onkin tuttu.

Yleisen viihtyvyyden nimissä otimme foorumille käyttöön 500 sivun rajan, mikä tarkoittaa sitä, että topic lukotetaan 500 sivun jälkeen ja siitä avataan uusi versio. Uuden topicin avaaminen on ehdottomasti aina moderaattorien tehtävä, ei muiden käyttäjien! Koska käytäntö on tuore, saattaa kestää jonkin aikaa ennen kuin kaikki tarvittavat topicit saadaan lukotettua ja avattua uudelleen. Samalla topiceja mahdollisesti siirretään oikeisiin osioihin ja niiden otsikkoja muutetaan paremmin keskustelua kuvaavaksi.

Vaikka houkutus kävisi suureksi, etsimme kyllä itse lukotusta tarvitsevat topicit, eikä niitä tarvitse meille erikseen linkittää. Myös kaikenlainen "eikös tämä pitäisi lukottaa" -tyyppinen pohdinta on tarpeetonta.

Topicien uusien versioiden avaamiseen liittyy myös aina ikävä ilmiö ekailu; vaikka kirjoittaisit ensimmäisen, toisen, kolmannen tai ties monennenko viestin, sitä ei tarvitse ilmoittaa erikseen. Pelkkä aiheeseen kuuluva viesti ilman mainitsemaani informaatiota viestin järjestysnumerosta riittää oikein mainiosti.

Kysymyksiä aiheesta sekä muuta palautetta tahi kommenttia voi antaa tässä ketjussa.

parhain terveisin asiasta vastaavat Wondy, Hidis ja Make

Sivut

Kommentit (80)

Vierailija

Sitten olisi aika lukottaa ja tehdä uusi Arvostele edellinen käyttäjä 2, siinä on sivuja jo yli 700, mutta hyvä että pidätte huolen näistä uusien topicien teosta(ite en millään jaksa tehdä tpiceja) :)

Vierailija

Miksi Donald sai tehdä kakkososan historia-visailusta, mutta muilta rivikäyttäjiltä se ehdottomasti kiellettyä? Ihan etoo tämmöinen suosiminen.

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

On se niin valtavan epäreilua ja suosimista, että joku sai tehdä kakkososan omasta topicistaan. : P Onko topicin tekeminen todellakin niin tärkeää? Jos oikeasti joitain perusteluita haluat, niin listaanpa muutaman.

- topicin tekemiseen oli lupa, jolloin me modet tiedettiin olla lukottamassa se vanha.

- Kyseisessä kisassa on välttämätöntä muokata tilanteen mukaan aloitusviestiä vastaamaan senhetkistä kisatilannetta. Jos mode olisi topicin tehnyt, olisi hän ollut sidottuna tuon kisan ylläpitäjäksi.

- Kyseinen topic tehtiin neljä kuukautta sitten, jolloin emme vielä olleet ihan näin ehdottomia topicien kakkosversioiden tekemisessä. Nyt kun alkaa lukotuskäytäntö olla sovittuna täytyy tässäkin asiassa olla mahdollisimman ehdoton.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Asia on juurikin noin miten AkeMake sen sanoi. Minä en ainakaan ota sitä mitenkään suosimisena, jos saan tehdä oman topiccini jatko-osan. Sitä paitsi olennainen eroavaisuus nykytilanteeseen oli noissa AkeMaken perusteluissa se, että silloin ei ollut nykyisenlaista lukotuskäytäntöä sen sääntöineen.

Ei siinä pitäisi sen kummempaa olla, ja tuskin onkaan.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lisää tiedottelua, tällä kertaa liittyy sellaisiin ketjutopiceihin kuin arvaa seuraavan/edellisen nimi/ava/lemmikki/jne. Huomautuksena, nämä koskevat vain Pelit ja leikit -puolen (mahdollisesti ent. Pulinoiden) topiceja. Eivät siis Disney-aiheita!

Varmaan olettekin huomanneet, että näitä keskusteluja on kertynyt turhan paljon. Siksi jokaiselle mahdolliselle arvaamiselle ei nykyään tehdä uutta topicia, vaan ne on yhdistetty seuraavanlaisesti:

Seuraavan arvaamiset tapahtuvat tätä nykyä täällä:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/16/viestiketju/24643/arvaa_seura...

Edellistä voi puolestaan arvuutella täällä:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/16/viestiketju/25084/arvaa_edell...

Eri ruumiinosilla kirjoittaminen on tiivistetty tähän topiciin:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/19761/kirjota_jol...

Kirjoita silmät kiinni puolestaan jatkaa omassa topicissa uudella kierroksella:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/16/viestiketju/25027/kirjoita_si...

Yhdistämisen tarkoituksena on karsia samankaltaisten topicien suurta määrää ja toisaalta myös monipuolistaa näihin leikkeihin vastaamista; on edes vähän luovempaa keksiä sekä vastaus että seuraavalle kysymys kuin vain vastata.

Lainaus:
Don: Minä en ainakaan ota sitä mitenkään suosimisena, jos saan tehdä oman topiccini jatko-osan.

Topic ei ole kenenkään "oma", vaikka joku irl aloittaakin keskustelun, se ei ole aloittajan omistuksessa. Sama foorumilla.

(Jos unohdin jotain, herrat Hirnu ja Make saavat mielihyvin täydentää.)

Vierailija

En keksinyt parempaa threadia johon tämän sanoa. Mielestäni tämän threadin olisi voinut jättää lukottamatta: http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/15703/kitaristeil...

Vaikka musiikkithreadissa taidetaankin sanoa, että myös soittamisesta ja omasta harrastuneisuudesta saa puhua yms yms. Mutta tämän threadin vapauttaminen palvelisi mielestäni kaikkia, olisi "muusikoilta" röyhkeätä vallata mastodonttimainen musiikkikeskustelu omilla höpinöillään. Musiikin soittoa harrastavien viestit eivät välttämättä ole herkkua luettavaa niille, jotka tahtovat keskusteilla yhtyeistä ja omasta musiikkimaustaan.=)

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Puristuksissa: En keksinyt parempaa threadia johon tämän sanoa.

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/22927/mielipiteit...

Käy tämäkin, ei siinä mitään.

Itse palautteeseesi:

Otsikkoa ei voi muuttaa, foorumisofta ei tunne tällaista mahdollisuutta, joten tuon otsake ei ole se paras mahdollinen. Mitä nyt katselin niin eipä tuo ole edes liiemmin ottanut tulta alleen, parissa vuodessa vain muutama hieman kattavampi viesti (pari lausahdusta voi hyvin liittää samaan viestiin lempibändien kanssa), eivätkä harrastajat ole kovin ahkerasti kirjoitelleet musiikkiaiheiseenkaan topiciin.

Lainaus:
Musiikin soittoa harrastavien viestit eivät välttämättä ole herkkua luettavaa niille, jotka tahtovat keskusteilla yhtyeistä ja omasta musiikkimaustaan.=)

Mä taas näen mahdollisimman monipuolisen musakeskustelun (eri genret, kuuntelijat ja soittajat jne.) mielenkiintoisimpana, vaikken voi sanoa harrastavani musaa.

Mutta en sano ponnekkaampaa juuta tai jaata, tarvittaessahan pohjilta voi löytyä paremmalla otsikolla varustettu topic, tai mikäli kiinnostusta on, niin joku innokas voi pykätä uuden töpön paremmalla otsikolla ja ja hyvällä avauksella.

Hiidenkirnu
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
alak: Teette aina hyviä uudistuksia.

Normaaleita asioita nämä ovat mitä löytyy muiltakin foorumeilta. Täältä puuttuu paljon sellaisia asioita, jotka ovat melkein jokaisella foorumilla ihan perusjuttuja. Hieman vajavaiset oikeudet kuitenkin rajoittaa meitä vielä, joten ihan kaikkea ei pystytä vielä toteuttamaan.

Wondy kertoikin noiden leikkien lukottelusta. Noiden jatkoksi vielä sopii nämä pudota... topicit. Niitäkin on tehty aika paljon ja siksi on parempi, että ne rajoitetaan kahteen topiciin, koska muuten ne kasvaisi aina vain lisää.

Listan huonoimman voi pudottaa täällä:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/20499/pudotus_top...

Listan parhaimman taas voi pudottaa täällä:

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/12/viestiketju/22475/pudota_para...

Muistakaa, että näissäkin topiceissa ne perustelut pudotukselle olisi hyvä olla mukana.

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Wondy: Topic ei ole kenenkään "oma", vaikka joku irl aloittaakin keskustelun, se ei ole aloittajan omistuksessa.

No ei siinä mielessä oma, mitä oikeassa elämässä joku jonkun henkilön omistama tavara tms, kuten vaikkapa kännykkä tai kirja jne. Mutta jos minä sanon vaikka vahingossa, että 'oma topic', niin tarkoitan sillä oma-sanalla vain sitä, kuka sen topicin on aloittanut ja jos siinä joku joutuu/pitää olla siinä mielessä ohjaamassa topiccia niin se on hänen "oma". Mutta vain vahvoissa lainausmerkeissä, eli eihän sitä kukaan samalla tavalla omista kuin joku jotain tavaraa, mutta jonkin tietokilpailun kohdalla on vähän eri juttu oikeastaan, jos jonkun täytyy listata pisteitä ja neuvoa visailun säännöissä. Siinä on minun kantani.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Uusia tuulia taasen.

Foorumeilla yleisesti kielletty varamodeilu on täällä valitettavan yleistä, minkä takia asiaan aletaan puuttua nykyistä tarkemmin. Foorumilla on modet nimenomaan siksi, ettei käyttäjien tarvitse pitää järjestystä yllä. Lisäksi käyttäjiltä puuttuu mm. mahdollisuus lukita topic, jolloin lukotusviestit tyyliin "aiheesta on jo topic, jatketaan täällä (osoite)" ovat aivan turhia. Mode joutuu kuitenkin lukottamaan topicin erikseen, eikä tällainen ohjailu muutenkaan kuulu tavallisille käyttäjille.

Toinen syy on se, että rivikäyttäjä saattaa vahingossa neuvoa väärin, mikä aiheuttaa vain turhaa sähellystä. (Ja jos mode on väärässä, voi mennä kitisemään lukotussyytopiciin..: ))

Kaikenlaiset "turha topic", "täällä jatkuu" yms. viestit tullaan siis poistamaan aiempaa tarkemmalla syynillä.

Vierailija

Mielestäni, se että joku on tehnyt, ihan hienon topicin, mikä saavuttaa 500 sivua, niin pitäisi tehdä itse siitä uusi topic, olisi se reilua, tai ainakin ite en tykkäisi siitä, että vaikka mun kuvaile edellistä jalkapalloiliaa topic kakkosen tekisi joku muu kuin minä, tietty tämä on vain mun mielipide, mutta jos joku tekee mun topiceista kakkosen(mitä ei ihan vielä kyllä tule tapahtumaan) niin se kyllä olen minä eikä kukaan muu

Vierailija

Lainaus:
mutta jos joku tekee mun topiceista kakkosen(mitä ei ihan vielä kyllä tule tapahtumaan) niin se kyllä olen minä eikä kukaan muu

Mode tekee topikistasi kakkkososan, sinä et ole sellainen.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
innokas Roope-fani: Mielestäni, se että joku on tehnyt, ihan hienon topicin, mikä saavuttaa 500 sivua, niin pitäisi tehdä itse siitä uusi topic, olisi se reilua

Minkä ihmeen takia itse pitäisi päästä aloittamaan? Ei mitään erikoista kunniaa saa siitä, minkä topicin on aloittanut. Esimerkiksi Offi on kaikilla foorumeilla, ei se edes ole kenenkään keksintöä.

Modet tekevät uuden topicin ainakin siksi, että alkuperäisen topicin aloittaja saattaa olla lopettanut, mode voi laittaa edellisen lukkoon, aloitusviesti saattaa tarvita selvennystä tai muuta muokkausta (esim. edellinen viestisi on yhtä pötköä, jonka lukeminen sisäistäen on työlästä muille), käyttäjien ei tarvitse vaivautua eikä tule epäselvyyksiä siitä, kenen pitää tehdä uusi topic ja milloin.

Lainaus:
mutta jos joku tekee mun topiceista kakkosen(mitä ei ihan vielä kyllä tule tapahtumaan) niin se kyllä olen minä eikä kukaan muu

Se on kyllä joku mode eikä kukaan muu.

Ja jos oma nimi on pakko aloitusviestiin saada, niin sehän näkyy lainauksessa, kuten vaikka tässä

http://www.akuankka.fi/keskustelut/alue/16/viestiketju/25014/arvostele_e...

//Lisäystä tuohon varamodeilujuttuun, kaikenlaiset "turha topic", "täällä jatkuu" yms. viestit (tarkemmin aiemmassa viestissäni) tullaan poistamaan aiempaa tarkemmalla syynillä.

Vierailija

Wondy eihän se topic ole kenenkään oma niinkuin joku tavara mutta kyllähän sitä nyt omaksi voi kutsua. Sitäpaitsi kun yleensä omaa tekemää topicia ylläpitää se jonka sen on tehny niin kyllähän se tavallaan on "oma" topic. Olen muuten aika samoilla linjoilla innokkaan Roope-fanin kanssa. Modethan sen tietenkin tekee, kuka muu sen kakkososan voisi tehdä : P?

Entä mitenkä on sitten sen laita kun jos esim joku tekee jonkun visan jossa on tietyt kaudet, ja eka kausi on meneillään ja siihen tulee 500 sivua niin tehdäänkö sitten näin (esimerkki nimi keksitty omasta päästä): AA:n gametop kausi 1: osa 44? Jos siis kaudet olisivat huippupitkiä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat