Murrevisa

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Ehdotin tätä topsua topic? -topicissakin, mutta kukaan ei vaivautunut vastamaan tiedusteluuni. Ja koska vaikeneminen on myöntymisen merkki, toteutin ideani.

Eli idea on se, että ensimmäinen, siis minä, kysyy seuraavalta johonkin suomen murteeseen kuuluvaa sanaa:

Käytt. 1: trekoli?

Käytt. 2: puutarha. Seuraava: fästninki?

Ja niin päin pois...

HUOM!!! Kysymykseksi ei kelpaa yleiskielinen sana, jota on vaan esim. "viännelty" Savonmuan tappaan. Sanan täytyy kuulua nimenomaan jonkun murteen erikoissanastoon.

Eka kysymys on aika helppo, tämä sana on tuttu jo Tuntemattomasta sotilaastakin. Mikähän on metla?

Ja kyselijöille tiedoksi että kyllä sain tähän idean Aku Ankan kielikojeesta.

Kommentit (4)

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Kylläpä pistit pahan heti kärkeen. Missään ei sanottu, etteikö internetin ihmeellisestä maailmasta saisi 'luntata' (tosin, jos sitä ei kielletä, ei se myöskään lunttaamista ole), joten etsiskelin vastauksen sieltä. Kyseinen sana oli kyllä yllättävän vaikea löytää jopa netistä. : ) Metla näyttäisi tarkoittavan luutaa.

Itse heitän kehiin sanan, joka minulla tuli ensimmäisen kerran vastaan Sotkamossa ja tuolloin ihmettelin suuresti mitä kyseinen verbi mahtaa tarkoittaa. Mitä siis tarkoittaa sihkuttaa?

// Jännä miten tuosta vain tein poikkeuksen normaalikäytäntööni olla osallistumatta näihin peleihin ja leikkeihin. : P Tämä olkoon poikkeus, joka vahvistaa säännön.

// Jos ihan tarkkoja ollaan, niin sihkuttaa ei tarkoita tavallista pyöräilemistä vaan sellaista todella nopeaa pienellä vaihteella tapahtuvaa polkemista. Näin ainakin muistelisin kavereiden asian minulle selittäneen.

Vierailija

No, jos nyt ei kerran kielletä netistä sanojen katsomista niin minäkin katson. Jaahas, sihkuttaa ilmeisesti tarkoittaa pyöräilemistä. Jännittävää oppia uusia murresanoja, joita en ole edes ennen kuullut.

Seuraavalta sitten kyselisin, että mitähän mahtaa tarkoittaa sana "aikottaa".

Vierailija

Missään ei kielletty lunttaamasta netistä, se on totta, mutta onko lunttaamisessa jotain järkeä? Voittaako tästä jotain? Tietääkseni ei, ja minä sentään tein tämän topicin.

Enkä tiedä mitä "aikottaa" tarkoittaa.

Vierailija

Aikottaa meinaa ilmeisesti jostakin kivusta valittamista, en kyllä itse olisi tuota keksinyt, myönnetään. En ole Pohjanmaalta, vaan Savosta, eikä savokaan mitenkään parhaiten suju, luulen mä.

Mitäs meinaa sitten "trossaa"?

-Scrooge McD, World the richest duck and King of the Klondike-

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat