Disneyn kauhun hetket

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Näin Halloweenin aikaa voisi laittaa pystyyn keskustelun Disney elokuvien pelottavista, epämielyttävistä ja ahdistavista kohtauksista. Mitkä kohtaukset olet koennut pelottaviksi ja miksi juuri ne? Ovatko kohtaukset aiheuttanut jopa pienimuotoisia traumoja? Kunnon perustelut mukaan niin kyllä hyvä tulee!

Omia karmaisevia muistoja:

Lumikki - Pako metsään

Lumikki elokuvana on toisaalta jäänyt itselleni vähän hämäräksi juuri tuon erään kohtauksen takia, jonka näin lapsena. Nähtyäni kohtauksen en yksinkertaisesti enään voinut katsoa elokuvaa vaan lähdin itkien ulos rauhoittumaan ja jäin sinne niin kauaksi aikaa, kunnes elokuva oli loppunut. Mitä kohtauksessa siis tapahtuu. Lumikki taisi muistaakseni olla keräämässä kukkia, kunnes eräs mies uhkasi tappaa tämän puukolla (Oli saanut käskyn kateelliselta kuningattarelta). Mies ei kuitenkaan pystynyt tappamaan lumikkia ja rupesi potemaan omantunnon tuskia. Lumikki kuitenkin säikähtää ja juoksee pakoon metsään, jossa puut hyökkäävät kimppuun ja tuhannet ilkeämieliset silmäparit tuijottavat pimeydestä. Tämä metsässä poukkoilu katkaisi minulta silloin kamelinselän ja lähdin parkuen pois paikalta. Ikää oli silloin n. 5 vuotta.

--------------------------------------------------

Pinokkio - Huvitusten saari

En suoranaisesti pelännyt Huvitusten saaren tapahtumia, mutta koin ne hyvinkin ahdistaviksi. Hyväuskoinen pinokkio siis viedään muiden uteliaiden poikien kanssa huvitusten saarelle, joka on kaikkien pikkupoikien unelmapaikka. Siellä saa syödä, juoda, polttaa tupakkaa, juopotella, pelata pelejä, olla huvipuistolaitteissa... Mutta kolikolla on kuitenkin kääntöpuolikin. Kyseessä onkin kiero juoni, joka muuttaisi pojat aaseiksi (jotta nämä aasit voitaisiin sitten loppujen lopuksi myydä sirkukseen ja kaivokseen rahaa vastaan). pojat sitten yksi kerrallaan muuttuvat aaseiksi ja tungettiin pieniin häkkeihin. Toiset menivät sirkukseen ja toiset kaivokseen. Itselläni jäi palavasti mieleen yksi aaseista, joka ei menettänyt puhekykyään muuttuessaan aasiksi. Ilkeä setä kysyy aasilta nimeä ja tämä vastaa selvällä kielellä. Tämän jälkeen aasi alkaa itkeä ja sanoo haluavansa takaisin äitinsä luokse. Häntä ei kuunella vaan heitetään muiden mukaan. Pinokkio itse saa vain aasin korvat ja on kykenevä karkaamaan pois saarelta.

Dumbo - Pinkkien elefanttien paraati

On yllättävää, että mielestäni Disneyn kaikkien aikojen pelottavin kohta löytyy niinkin seesteisestä elokuvasta kuin ''Dumbo''. Pienenä kyseinen kohtaus oli minulle liian suuri pala purtavaksi ja loppujen lopuksi itku sitten tulikin (olin n.6 vuotias). Mitä kohtauksessa siis tapahtui. Hyvästeltyään kahlitun äitinsä, timotei aikoo lohduttaa surullista dumboa, mutta ei yksinkertaisesti oikein onnistu aikeessaan. Timotei keksii, että ehkä dumbo on janoinen ja vie tämän juomaan epäilyttävästä tynnyristä. Kaksikko luulee, että kyseessä on vettä, mutta oikeasti sammio on täynnä shamppanjaa. Ei aikaakaan kun Dumbo ja timotei ovat humalassa ja seuraava kohtaus onkin sekavaa älämölöä. Dumbo alkaa näkemään ympärillään pinkkejä elefantteja jotka räjähtelevät, tanssivat, lentelevät, liihottelevat ja yksinkertaisesti tekevät kaikkea mahdollista. Sen minä ainakin tiedän, että kohtaus on kaikessa kummallisuudessaan pelottava. Kummallinen laulu kohtauksen aikanakaan ei helpota asiaa. Kohtauksella ei loppupeleissä ole mitään kytkentää tarinaan muuten. Se vain tapahtuu. En tiedä kuuluuko kohtauksen olla hauska, mutta minusta se ei todellakaan ole sitä. Ei ainakaan ollut lapsena. On vaikea selittää mikä pätkässä oikein pelotti, joten kehotan, että katsot videon youtubesta. Laita hakukenttään ''Pink elephants on parade'' ja katso elokuva kuusivuotiaan näkökulmasta. pelottavaa, eikö olekin?

Nalle Puh - Möhköfantit ja tärpät

Minulla on pienimuotoinen viharakkaussuhde kyseiseen kohtaan. Toisaalta pidin pienenä kohtauksesta aivan äärettömästi, mutta toisaalta taas pelkäsin hieman. Nalle Puh siis näkee unta Möhköfanteista ja Tärpistä, jotka yrittävät varastaa Nalle Puhin hunajapurnukan. Kohtauksen aikana soiva laulu on hiukan karmiva, mutta muuten pidin siitä paljon. Pelottaviakin kohtia pätkässä oli: Lukemattomat muodonmuutokset, jotka olivat minusta pienenä kammottavia. Tämänkin kohdan ymmärtää paremmin, jos sen katsoo itse: laita youtube hakuun ''Heffalumps and Woozles'' niin eiköhän ala löytyä.

-------------------------------------------------

Tässä jotain omia kokemuksia. Mitä te pienenä pelkäsitte disneyn elokuvissa. Jakakaa omat kokemuksenne.

Kommentit (14)

kjjsvvscyifod
Seuraa 
Liittynyt18.8.2009

Mulla ei ole mitään erityisesti traumoja aiheuttavia muistoja Disney-leffoista mutta kun katsoin nuo kertomasi videot (tietenkin 5-vuotiaan näkökulmasta) niin on ne aika kamalia. Se pinkkien nosujen paraati oli mulle tässäkin iässä (11) pelottava.

Nuo muutkin (joista et kertonut videota) kuulostaa aika hurjilta lastenelokuviksi.

Näitä tällaisia muistoja minulla ei kamalasti ole, koska en minä pienenä niin paljon animaatioita katsonutkaan.

~Pööpötin jyrää~

Vierailija

Toi dumbojuttu oli aika pelottava (5-6)vuotiaan näkökulmasta ja ehkä vähän vieläkin(ikää 11).

Itselläni ei mitään hirveitä muistoja ole.

"Pasi Nurminen-Leijonat jyrää-"

Vierailija

No Pirates Of The Caribbean vierailla vesillä, ei jääny mitään traumoja, mutta 3D:nä välillä säikähti kun jotain lensi päin. Mutta oli kyllä tosi hyvä leffa! :] :] :)

Vierailija

Minun listani:

Pelottavuus järjestyksessä:

-Dumbo-Pinkkien elefanttien paraati:

Kun näin sen videon YouTubesta ja katsoin sen, siinä oli mielestäni edelleenkin (vaikka olen jo kymmenen) Pelkäsin siitä, kun ne räjähtivät. Tuntui ihan, että ne tappaa toisensa. Hrr...

-Lumikki:

Pelkäsin sitä kohtaa suuresti, kun paha noita antaa hänelle omenan ja Lumikki parka maistaa omenaa. Kohtaus oli mielestäni niin pelottava, että melkein aloin itkemään. Se, kuin joku kaatuu maahan. Pelottavaa!

-Prinsessa Ruusunen

Lopussa, kun prinssi ja prinsessa siellä kielekkeen reunalla ovat, prinssi iskee häneen miekan. Se oli pelottavaa, kun siinä tappettiin. Tuo kohta välillä pyörii päässäni, että miten pelkäsin sitä kohtaa.:´(

-Pinokkio:

Tätä en sinällään liiemmin pelännyt, mutta samalla tavalla kuin tämän Topicin tekijä koki ne ahdistaviksi. Tämä kohtaus on jäänyt mieltä painamaan suuresti.

Ja sitten muita...

-Nalle Puh-Möhköfantit

-Make

Vierailija

Lainaus:
Re: Re: Re: Re: Disneyn kauhun hetket

kasper99 - 01.11.11 08:09 (ID 840122)

No Pirates Of The Caribbean vierailla vesillä, ei jääny mitään traumoja, mutta 3D:nä välillä säikähti kun jotain lensi päin. Mutta oli kyllä tosi hyvä leffa! :] :] :)

Joo,zombit oli jännii!

Vierailija

Prinsessa Ruusunen siihen ei ole juuri persteluja mutta en edes muista miksi se sellainen mutta muistan että siinä tapahtuu jotain kamalaa ja Dumbo ne pinkit norsut hui että...

Vierailija

Hiidenpata oli joskus pelottava. Siinähän heput joitui menenemään linnaan pelastamaan possua, en tosin juonta muista paljoa, mutta kovin miellyttävä se ei todellakaan ollut eikä tosin ole vieläkään.

En ole tainnut Ruususta tai vastaavaa, pienenä katsoakkaan. Ikinä ei ole mua kiinnostanut sellaiset. Traumoja on mm.Ötökän elämää- elokuvasta (Disneyn?), koska näin sen todella monta kertaa koulussa, ehkä 5. Se on luultavasti ärsyttävin elokuva, jonka olen nähnyt. Tosin onhan nämä Pirates of the Caribbean- sarjan elokuvatkin aika "hurjia", ainakin silloin muutama vuosi takaperin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat