Buddhalaisuus :D

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Niin, että mitä mieltä olette buddhalaisuudesta? Itse harjotan sitä. Kertokaa tekin, jos joku teistä monesta, vaikka olisi buddhalainen... :)

PS. Pliis, älkää olko uskonnonsyrjiöitä! ;)

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Vähän vaikea vastata noin hataraan aloitukseen. Harjoitatko mahayana-buddhalaisuutta, vajrayana-buddhalaisuutta vai theravada-buddhalaisuutta?

Ettei kyseessä ole pelkästään erikoisuuden tavoittelu kun ei omasta uskontokunnastaan osaa tarkemmin kertoa?

Vierailija

No, harjoitan Mahayana-buddhalaisuutta jotenkin... Siis kuulun kristilliseen kirkkokuntaan, niinkuin suuri osa, mutta harjoitan buddhismia ja olen kiinnostunut siitä. Ja anteeksi hatara aloitus.... :)

Vierailija

Ja tiedoksi muuten: Ei ole kyseessä erikoisuuden tavoittelu, vaan mielenkiintoisuus ihmisten uskontoja kohtaan!!

Vierailija

Minun mielestä erilaiset uskonnot on tosi kiinnostavia ja varsinkin buddhalaisuus, mitä eroa niillä mahya(vai mikä se oli) buddhalaisuudella ja niillä muilla?

Vierailija

Kiva, että joitakin edes kiinnostaa! No, eroa niillä on se että mahayanassa tavoite on pienen polun, Hinajanan päämäärän sijaan kaikkien olentojen valaistuminen, kun taas vajrayana tarkoittaa timanttipolkua ja on samalla buddhalaisuuden kolmas pääsuuntaus. Vajrayanassa samaistutaan suoraan valaistumiseen, ja tämän takia timanttipolun menetelmiä pidetään vajray?nabuddhalaisuuden sisällä ainoina menetelminä joilla valaistumisen voi saavuttaa yhdessä elämässä. Kiinnostavaa, mutta monimutkaista, eikö? :) ;)

Ja on vielä hirveästi lisää tietoa!

Vierailija

Kiitti Ballerina! Joo, on aika monimutkaista, mutta silti kiinnostavaa ja pitäis ehkä ottaa itse netistä tai jostain enemmän selvää buddhalaisuudesta ja muusta sellaisesta =)

@nsku!

92Sakari
Seuraa 
Liittynyt28.4.2010

Harjotatko vaan pienesti tms. buddhalaista elämäntapaa vai ootko silleen vakiintunut buddhalainen maallikko? Ja uskotko siis jälleensyntymien kiertokulkuun ja yrität valaistua? :I :C

Sakari täällä terve!

D.U.C.K_37
Seuraa 
Liittynyt1.4.2012

Eikös buddhalaisuudessa ollut nämä neljä jaloa totuutta:

1. Elämä on kärsimystä.

2. Kärsimyksen aiheuttaa elämänjano.

3. Kärsimys sammuu, kun elämänjano sammuu.

4. Elämänjano sammuu seuraamalla jaloa kahdeksanosaista tietä.

Nuo muistan uskonnontunneilta, mutta kahdeksanosaiseen tiehen en ole perehtynyt, mutta tiedän, että sitä kuvaa ruori. Ja eikös Mahayana- (eli suuri vaunu) sekä Hinayana (eli pieni vaunu)-Buddhalaisuuden lisäksi ollut vielä Zenbuddhalaisuus?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat