Keskustelua "maailmanlopusta"

Seuraa 
Liittynyt15.12.2010

Monet uskovat, että maailmanloppu koittaa, kun Mayojen pitkälasku loppuu 21.12.2012. tai 23.12.2012. Tiede torjuu ajatuksen humpuukina. Kuten meillä, Mayoilla alkaa erittäin todennäköisesti tuon jälkeen seuraava pitkälasku.

Pitkälasku:

Pitkälasku on yksinkertainen päivälaskuri, jota kasvatetaan yhdellä joka vuorokausi. Laskurin lukumerkintä koostuu viidestä numerosta, jotka ovat välillä 0-19 (paitsi uinal, joka on välillä 0-17). Yksiköt ovat pienimmästä suurimpaan seuraavasti:

Kin - vuorokausi.

Uinal - 20 vuorokauden jakso.'

Tun - 18 uinalin eli 360 vuorokauden jakso. (Siis lähes 1 vuosi juliaanisen kalenterin mukaan.)

Katun - 20 tunin eli vajaan 20 vuoden jakso.

Baktun - 20 katunin eli noin 395 vuoden jakso.

Pitkälaskun alkuajankohta (päivä 0.0.0.0.0 tai 13.0.0.0.0) on elokuun 11. tai 13. päivä vuonna 3114 eaa. Pitkälaskun täysi kierros koostuu kolmestatoista baktunista, joten sen joten sen loppupäiväksi voidaan laskea siis 21. tai 23. päivä joulukuuta 2012. Joulukuun 21. päivä on myös talvipäivänseisaus. Sen jälkeen alkaa uusi pitkälaskun kierros.

Tuo 21.- tai 23.12.2012 on vain mayoen "uusipitkälasku", siis samanlainen kuin meidän uusivuosi. Sitä "uuttapitkälaskua" on siis joku vain luullut, että maailma tuhoutuu, ja sana levisi maailmalle... loput tiedättekin. Mutta mayat ovat ennustaneet heidän oman käsityksen maailmanlopusta vuodelle 8077.

Muiden tulevaisuuden maailmanlopun ennustuksia:

Läheisin muiden maailmanlopun ennustus on vuosille 2020-2037, jonka ennusti Jeane Dixon. Seuraava läheinen maailmanlopunennustaja oli sir Isaac Newton. Hänen Raamatun perusteella tekemien päätelmien mukaan aika loppuisi 2060. Jos äskeiset ovat todettu tulevaisuudessa siksi humpuukiksi, ihmiskunta saisi huokaista helpotuksesta yli 700 vuotta, tarkemmin vuoteen 3797. Tämän maailmanlopunenusteen teki Nostradamus, jonka ennustukset päättyivät tälle vuodelle. Jotkut ovat ehdottaneet, että maailma loppusisi silloin. Seuraava ennustus on Mayojen ennustus 8077. Jos ihmiset ovat vielä tuolloin olemassa, alkaa sen ajan tulevaisuuden ihmisille tiukat paikat, vaikka seuraava maailmanloppuennustus on vuonna 5 000 000 000, jolloin auringolta on loppunut vety ja se on kasvanut punaiseksi jättiläiseksi, jonka rata imaisee Maankin. Tuohon on vielä erittäin paljon aikaa, ja jos muut ennustukset eivät ole ollee pitäneet paikkaansa, tällöin olemato Maa tuhoutuisi. Ihmiskunta olisi häipynyt Maan pinnalta jo noin miljardi vuotta sitten, jolloin yhteyttäminen on loppunut ja valtameret alkaisivat luuhistua.

Kerro siis, uskotko tähän lähimmäiseen maailmanloppuennustukseen, siis 21. tai 23.12.2012. Itse en kyllä ajattele yhtään että maailma tuhoutuisi, sillä on vielä paljon asioita hoidettavana...

Don't waste your time, or time will waste you

Sivut

Kommentit (22)

TouhuAku6
Seuraa 
Liittynyt28.11.2012

Oon nähnyt kahen viikon sisällä kaksi maailmanloppu-painajaista.

Vähän pelottaa(Mun äiti on tutkinut koko vuoden kauheita tapahtumia.) mutta en usko. Kysy halutko kuulla mitä niissä painajaisissa tapahtui. Et halu kuulla.

Olen bänneillä tuntemattomista syistä. Sanoo vain, että Kirjoitusoikeutesi on poistettu. Saisinko ne takaisin. Kiitän, jos saan.

Jez02
Seuraa 
Liittynyt15.12.2010
ukuku

Maailmanloppu tuli tänä aamuna, kun en pystynyt kirjautumaan tunnukselleni.

Jaa että niin...

Don't waste your time, or time will waste you

TouhuAku6
Seuraa 
Liittynyt28.11.2012

No taidanpa kertoa. Olin luokkakavereideni kanssa Epyptissä ja taivaalla oli kirjoitusta. Siellä oli liukumäki ja kauppoja ja sitten tuli kova huuto. Ennen kuin olin Epyptissä olin Taikaviitta(lempihahmoni) ja menin pusikkoon. No palataan Epyptiin. Yhtäkkiä kaikki alkoi sulaa. Sfinksi ja pyramiidit. Löin yhtä tyyppiä naamaan ja siltä lähti pää.  Alkuasukkaat sanoivat että sain kirouksen. Alkuasukkaat muuttivat Pohjois-Amerikkaan ja minä myös. Tämä oli painajaiseni.

Olen bänneillä tuntemattomista syistä. Sanoo vain, että Kirjoitusoikeutesi on poistettu. Saisinko ne takaisin. Kiitän, jos saan.

Nelskuliini
Seuraa 
Liittynyt1.12.2012
TouhuAku6

Oon nähnyt kahen viikon sisällä kaksi maailmanloppu-painajaista.

Vähän pelottaa(Mun äiti on tutkinut koko vuoden kauheita tapahtumia.) mutta en usko. Kysy halutko kuulla mitä niissä painajaisissa tapahtui. Et halu kuulla.

kERRO;)

Eliteist
Seuraa 
Liittynyt14.9.2011

Hyvää tietoa! Mutta sanoisin, että en oikein usko maailmanloppuun. Katsos kyllähän jotain tuon'tyyppisiä arvailuja on ollut 2000-luvun alussa ja muutenkin, mikä tekisi maailmanlopun? Aurinko on ihan hyvässä kunnossa, eikä meteoriittejä ole ainkakaan tähän mennessä ennustettu. Eri juttu on noista mainituista vuosista 8077, 2020-2037, 2060 ja 3797, sillä ei me vielä tiedetä mitä silloin tapahtuu.

Hyvää joulua toivottaen: eharlas

okei...

Lucar
Seuraa 
Liittynyt10.3.2012

Kertokaapas hihhulit, että mistä mayat keksivät, että maailmanloppu tulee? Ja kuka edes on väittänyt näin? Karkausvuodet, niitä ei ollut silloin edes keksitty. Siispä maailmanloppu on vielä tulossa, tai mennyt jo.

Mayat eivät edes ole maininneet maailmanlopusta, vaan sen keksi joku amerikkalainen kirjailija 50-luvulla.

snʇıoɾɹıʞǝll∀

Vierailija

Maailman loppu on tullu periaatteessa jo ainaki yhden kerran.

milloin? No silloinku dinosaurukset kuoli Sukupuuttoon,mutta en usko että maailmanloppu tulee. 

Tuplis
Seuraa 
Liittynyt5.8.2012

Lainaus:

Lucar Nro. 1:

Mayat eivät edes ole maininneet maailmanlopusta, vaan sen keksi joku amerikkalainen kirjailija 50-luvulla

Näinköhän on?

Lainaus:

danielkoo:

Maailman loppu on tullu periaatteessa jo ainaki yhden kerran.

milloin? No silloinku dinosaurukset kuoli Sukupuuttoon,mutta en usko että maailmanloppu tulee.

Tuo on totta.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat