Murteet

Seuraa 
Liittynyt1.3.2013

Miltä paikkakunnilta ootte? Minkälaasta murretta te puhutta?

Eli kirjotetaan vaikka yks sana oman paikkakunnan murteella.

Täs on sana: He tulivat käymään kylässä ja menivät sitten elokuviin.(kirjakielellä)

(Murteella): He tulivat käymähä kyläs ja mänöövät sitte elokuvihi. (saa keksiä lisää sanoja mutta se pitää kirjottaa myös kirjakielellä.)

Toivottavasti tajusitte :) Niin ja olen Lapualta.

Kommentit (14)

Deekymppi
Seuraa 
Liittynyt24.9.2010

Minä on mää.. Olen siis Tampereelta.

Kysykää muuten lampailta näin: "Ketkä teistä on Tamperelaisia?" Sanokaa jos ette ymmärtäneet.

Arvostelkaa Akkareita ja nostakaa Ankka-aiheisia ketjuja!

Rapkissa
Seuraa 
Liittynyt19.7.2012
Daniel10

Kysykää muuten lampailta näin: "Ketkä teistä on Tamperelaisia?" Sanokaa jos ette ymmärtäneet.

Ymmärsin ne vastaavat joko Mää (Minä) tai sitten bää (itkua kun ei ole Tampereelta)

Murre täällä päin on näemmä pohjois-savon murretta kun siellä asutaan. Mutta en osaa sanoa esimerkkiä.

T:Rapcat ja muut kotimaiset

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Mä oon Stadist eli puhun tällee suht normisti.. En ees käytä slangisanoi niinku dösä, spora tai hima niinku melkee kaikki tääl. Ei siihe oo oikee mitää syytä, en siis tarkotuksel vältä käyttämäst noit sanoi, mut ne ei vaa jotenki sillee tunnu luontevilt käyttää. Syytän mun vanhempia jotka ei oo täält kotosin ja puhuu sellast miesie-kieltä melkee koko ajan. Vaik ne on asunu tääl ihan sikakauan ne ei vielkää oo unohtanu niitten omaa murretta vaik ei sentää ihan aina sitä puhukaa, välil ne sanoo kans mä ja sä. Tuntuu et mitä vanhemmaks ne tulee ni sitä enemmän tulee miesiee. Ja vaik mun mielestä en käytä slangisanoi ni netis oon huomannu et kaikki ei tajuu jos sanon vaik fleda vaik en oo ees tajunnu et se ois jotenki tän seudun murteeseen kuuluva.

Juu.. Kirjoitan netissä osittain omalla murteellani, esim. mä sen sijaan että kirjoittaisin minä, mutta jos koko viestini olisi puhekielinen, olisi lopputulos aika kauhea. Hirmu vakuuttavaa tekstiä.:D Kaikkein vaikeimpia ymmärtää on mun mielestä Länsi-Suomen alueen murteet, saan todella ponnistella ymmärtääkseni edes suurimman osan. Itä-Suomen murteet ovat sukurasitteen takia tutumpia.

Nii ja todistus ei oo tokari eikä köksä oo kotsa.:D Ärsyttää kans ku jossai murtees neulomista sanotaa kutomiseks vaik oikeesti kutomiseen tarvitaa kangaspuut.

CubicGum
Seuraa 
Liittynyt23.6.2012

Mä puhun aika normaalia kieltä enkä levveetä savvoo hilijoo ja kovvoo. Toki on eräitä hauskoja sanoja tai semmoisia sanoja jotka ovat pinttyneet tapoihin. Wondyn kanssa samaa mieltä. Itä suomi on heleppoo ja sitä ymmärtääkin, mutta jotkut raumalaiset on täysin arvoituksia puhuessaan.

Tsupikki ;D :3

Vierailija

Hmm... En ole tutkinut murrettani, mutta ainakin olen tottunut jonkunlaiseen murteeseen. Esimerkki: (Kirjakieli: Meidän isä on töissä) (Murre: Meijän isä on töissä) En ole huomannut sen enempään mitään murretta, paitti sitten enemmän puhekielessä tietty.

´TaiQaViida, yön sankari.

Vіerailija
Seuraa 
Liittynyt29.4.2010

Olen Kouvolasta, joten puhun ihan vaan suomea ja spurdogieldä. Jotkut täällä käyttävät vielä sellaisiakin sanoja kuin myö ja työ (me ja te), useimmat vain minän tilalla mietä, ja sitäkin vain joskus ─ muulloin he käyttävät vain sanaa .

Esimerkki

Kirjakieli: ”Minä tulen koulusta.”

Puhekieli: ”Mä tuun koulust.” (Useimpien puhetta/tekstiviestejä.)

Kouvola-puhekieli: ”Mie tulen koulusta.” (OK, ei-hyvä esimerkki.)

Ei kukaan kouvolalainen oikeasti sano ”Mie tulen koulusta.” Parempaa esimerkkiä en keksinyt.

Itse en käytä mie-sanaa lähes koskaan.

♫✩★✔✖♞☢▲♛ϟ☀❥①▄▀☂☛»☣♧♢☽☑❤㊈❝❞☠●﹏● <(' .' )> [̲̅$̲̅ (̲̅ιοο̲̅)̲̅ $̲̅] ☀ 挸 ۞

Turha
Seuraa 
Liittynyt27.1.2013

Mua on ärsyttäny nuo muut murteet. Mää puhun näin Mää (minä) Sää (sinä). En pidä oikein varsinkaan tuosta (sie) (mie), murteesta.

-Turhia topiceja jo vuodesta 2013!

Aape
Seuraa 
Liittynyt5.7.2010

Vaasassa asustelen, isän suku on Kauhajoelta eli sitä uusimman Akkarin etelä-Pohjanmaan murretta puhun, joskaan en aivan niin villisti kuin se Perä-Potkamikälie.

Notta joltaki tämmööseltä sen pitääs kuulostaa sitte. Ja Wondyn mielestä nämä läntisen Suomen murtehet olis vaikeita ymmärtää? Älä ny hulluja puhu :D Ku mun mielestä johonaki muis murtehis voi olla jotaki aiva kummia sanoja! No jaa, kyllähän täski nyt ehkä pikkuusen on! 

-MurreAape-

T3
Seuraa 
Liittynyt17.7.2009

Tulipa nyt vain mieleen, maahanmuuttajille varmaan osa näistä Suomen murteista on hankalihkoja (onko tämä edes oikea sana...?) verrataan nyt vaikka "yleisenglantia" ja tätä videota: http://www.youtube.com/watch?v=f1TJnDG61_Y pidän kuullun ymmärtämistäni hyvänä/kohtuullisena mutta ei ole aavistustakaan mitä tässä videossa höpötetään.

Magia00
Seuraa 
Liittynyt23.2.2012

Olen asunut (en enää) eteläpohjanmaalla. Ja siellä opin puhumaan. Meillä kävi joku sieltä oleva lastenhoitaja ja äiti sanoikin, että olen alkanut puhua sillä murteella (äiti ja isä eivät puhuneet). En sitten vieläkään oikein tiedä, että miten puhun sitä murretta. Saattaa olla, että nopea puhumiseni on lähtöisin sieltä. Uusimmassa akussa kun oli tarina eteläpohjanmaalta, niin en oikein ymmärtänyt kaikkia sanoja. Mitä olen kuullut "aitona" ei ollut lainkaan semmoista. Eteläpohjanmaalla on nimittäin suurin osa "normisti" puhuvia.

En tiedä, että puhunko vielä hieman sillä murteella kun käytän enemmän tämmöistä "nuorten kieltä" mitä varmaan suurin osa täällä käyvistä käyttää.

-magialta magiaa-

Vierailija

Oman paikkakunnan murretta välillä tunkee puheeseen, kun sitä lapsesta asti kuullut vanhempien ja isovanhempien puhuvan. 

Akkuna taas liassa, pitäisi nästyykillä taas pyhkiä. Tuohon tapaan sitä tulee veisteltyä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat