Kielenkäyttö ja käytöstavat

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Nuorten ja lasten kielenkäyttö sekä heidän käytöstapansa herättävät usein suurta keskustelua mediassa, koulussa, kotona ja milloin missäkin. Nuoren suusta voi toisinaan päästä montakin ärräpäätä, varsinkin huonon päivän tullen, mitä ei monikaan katsele hyvällä. Nuorten käytöstavat vanhempia ihmisiä kohtaan myös järkyttää välillä joitakin henkilöitä. Toisinaan myös aiheeksi nousee nuorten ruokatavat sekä käytös koulussa tai muissa julkisissa paikoissa. Tämän topicin tarkoitus olisikin keskustella näistä asioista.

Mitä mieltä sinä olet nuorten tai lasten käyttäytymisestä? Onko siinä paljonkin parannettavaa vai liioittelevatko vain vanhat ihmiset turhaan asioita? Kuuluuko mielestäsi sisällä ottaa hattu pois päästä? Käyttäytyykö vanhemmat ihmiset aina hyvien käytöstapojen mukaan?

Entä miten sinä käyttäydyt? Käytätkö kirosanoja usein ja paljon vai vain vähän ja harvoin? Kuuluuko sanat "kiitos" ja "anteeksi" sanavarastoosi? Osaatko antaa muille puheenvuoron ja olla itse hiljaa edes joskus? Onko sinua huomautettu käytöstavoistasi?

Yleistä keskustelua liittyen kielenkäyttöön sekä käytöstapoihin. Sana on vapaa, mutta muistetaan keskustelujen säännöt.

"Kukaan ei ole täydellinen ja minä olen täydellinen esimerkki siitä."
~Hirnu, epätäydellistä kirjoittamista foorumilla vuodesta 2008

Sivut

Kommentit (115)

~wulffi~
Seuraa 
Liittynyt30.7.2011

Itse käyttäydyn näin.... Koulussa ja kotona syön yleensä veitsellä ja haarukalla, en kiroile mutta joskus voi tulla jokin ärräpää suusta, mutta sekin tulee jostakin esim. jos lyö jalkansa. Joten voi sanoa että niitä ärräpäitä tulee harvoin suusta. Sanavarastooni kuuluu "anteeksi" ja "kiitos". Osaan antaa puheenvuoron ja olla hiljaa ja antaa muiden keskustella..

Joillakin lapsilla olisi parannettavaa tuon kielenkäyttönsä kanssa tai syömisen eli olla rääpimättä ruokaansa. Koulussa kuulee kyllä aika monta kertaa niitä kirosanoja. Eihän aikuistenkaa käytös ole aina suotavaa tai hyvää. Ja taas on sellaisia aikuisia joilla on hyvä käytös.

En keksi tähän nyt muuta...

A r s k a
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Okei... tää on asia, joka pistää kyllä miettimään lähes päivittäin.

Ensinnäkin, suhtautumiseni kirosanoihin on yksinkertainen: jos niitä ei osaa käyttää, niin sitten ei kannata, mutta jos osaa hallitusti käyttää niitä oikeassa tilanteessa oikeaan aikaan niin sillä voidaan tehdä lauseesta hauskempi, tiukempi tai muuten vaan värittää sitä. Itse käytän jonkin verran, ehkä välillä jossain määrin paljonkin, kirosanoja esimerkiksi kaveriporukassa, mutten yhtään vanhempien ihmisten kuullen. Eli käytännössä porukassa porukan tavalla. Tietysti jos on sellaisen aikuisen seurassa, joka kiroilee niin välillä rupeaa miettimään että miksen minäkin, mutta yleensä en kuitenkaan.

Joka tapauksessa täytyy muistaa, ettei kiroaminen ole kokonaan pahasta eikä kirosana kellekään pahaa tee, ellei kyseessä sitten ole jonkinnäköinen haukkumasana, niin sitten ehkä.

Mitä taas tulee kiittämiseen ja anteeksipyytämiseen, pyrin muistamaan ne muiden käytöstapojen ohella. Tosin en nyt ihan joka asiaa jaksa erikseen kiittää, mutta ainakin jonkin verran.

Nuorten ja lasten käyttäytymisessä ei ainakaan omien kokemusteni pohjalta ole juurikaan valittamista, kyllä taitaa monesti jopa olla niin päin, että aikuiset ne törttöilevät enemmän. Tietysti ääripäitä on monia, mutta ainakin tuntemani nuoret ovat ihan asiallisia tyyppejä, että kyllä siinä yläkouluiässä jo alkaa sitä käytöstään muuttaa aikuismaisemmaksi, alakoulussa on vielä jonkin verran etenkin viimeisillä luokilla sellaista kovistelua.

Ja itseäni ärsyttävät eniten juurikin ääripäät: liian ystävällinen tai sitten todella huonosti käyttäytyvä, että sellainen keskivaiheilta taidan itsekin olla. 

Ja mitäs mieltä porukka täällä on kohutapauksesta, jossa opettaja sai potkut poistaessaan oppilaan ruokalasta?

Itse en ota varsinaisesti kantaa juuri tuohon asiaan, koska tapahtumista ei kait vieläkään täyttä selvyyttä ole, mutta kyllä mun mielestä opettajien oikeudet on nykypäivänä mitättömät. Kyllä opettajan pitäisi siihen rajaan asti saada käyttää fyysisiä keinoja, ettei tule vammoja. Eli ensisijaisesti puhumalla, mutta jos puhe ei kerta kaikkiaan mene perille, niin sitten fyysisillä keinoilla vaikkapa rehtorin puheille ja siellä rangaistus sitten esimerkiksi jälki-istuntona. Jos on ongelma, se pitää ratkaista. Se on jämptisti näin.

Magia00
Seuraa 
Liittynyt23.2.2012

Meilläpäin on tapana tervehtiä KAIKKIA vastaantulevia. Se on minusta hyvin mukava tapa ja monesti kouluunkin tullaan kiittämään kun koulumme oppilaat ovat niin kohteliaita kun availevat mummoille ovia ja auttavat yms. Asun siis maalla. :) (onneksi!!!)

Vierailija
Magia00

Meilläpäin on tapana tervehtiä KAIKKIA vastaantulevia. Se on minusta hyvin mukava tapa ja monesti kouluunkin tullaan kiittämään kun koulumme oppilaat ovat niin kohteliaita kun availevat mummoille ovia ja auttavat yms. Asun siis maalla. :) (onneksi!!!)

Kappas vaan, minäkin asun maalla! Mutta kuitenkin: Meillä koulussa on 5  kiroilevaa törppöä. He opettavat yhden törpön pikkuveljelle KOKO ajan kirosanoja. Esim. Pikkuveli kaatuu: -Ei s*****a! Voi v***u! Kyllä minulla silmä vihasta väpättää, kun kuulen pikkulapsen kiroilevan kauheana.Kerran ykkösluokalla joku otti lihapullan, ja laittoi sen maitolasiin, ja tunki sinne vielä pottumuussia, sekä leipää. Sitten hän söi sen. Siinäpä lähti kaikilta ruokahalu!  Murr... Mutta kuitenkin, taas on aika, jolloin...

-Piirtäjä hemmo kuittaa-

Deekymppi
Seuraa 
Liittynyt24.9.2010

Aluksi pitää sanoa, että hyvä topa, Hidis! Lasten käytöstavat ovat kyllä huonontuneet, muttei voi sanoa että kaikki aikuisetkin täysin syyttömiä olisi. Jopa jotkin mummot ovat todella huonotapaisia nykyään. Meidän luokkalaiset sanoo niitä rage-mummoiksi, ja sellaisia ne jotkut mummot ovatkin. Haukkuu erimaalaisia, jne. Minä itse taas käyttäydyn koulussa ja muilla yleisillä paikoilla todella hyvin, mutta kotona vähän huonommin. Esimerkiksi kirosanoja saattaa päästä suusta, muttei nyt joka toinen sekuntti niin kuin jotkut suustaan päästää. Oikeastaan todella harvoin.

Meidän koulussa kakkoset ja kolmosetkin esittää hirveitä koviksia, joka on ihan naurettavaa. Puhuu vain sotapeleistä, kiroilee, eikä muutenkaan noudata käytöstapoja. Sitten toinen on me, kutoset. Minä en todellakaan kuulu niihin, mutta jotkut kutoset käyttäytyvät todella huonosti. Kovistelee, määräilee, kiroilee, sylkee, häiriköi muita... Meidän luokalla niitä on ainakin kolme. Sellaisia en vain kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään.

Viikko sitten ruokalassakin kuvattiin jotain ihmeen Kanelihaastetta. Heti kun ruokalavalvojat häipyivät, jotkut otti kanelipurkin ja tunki sitä suuhunsa pelkälteen ja kuvasivat sen ja nauroivat. Siitä seurasi sitten puhuttelu kaikille jotka oli siinä mukana ollut. Ja monihan menee tyhmyyksiin mukaan vain, koska hänen kaveritkin ovat tyhmiä. Se on tullut todistettua tuossa juuri mainitsemassani pelleilyssäkin. 

Ylä-astelaisten käyttäytytmisestä en sitten tiedä mutta meidän opettaja on varoittanut että siellä joutuu varsinkin seiskalla helposti kiusatuksi. Se selvinnee sitten kun syksyllä ylä-asteen uudessa koulussa aloitan. Hups, aloin puhumaan yhtäkkiä ylä-asteesta. Takaisin siis aiheeseen. Oikeastaan lisää pölistävää ei ole, joten viesti loppuu kai sitten tähän.

- Taneli -

Ps. Mistä muuten on tullut tapa että poikien/miesten pitää ottaa sisällä lakki pois päästä?

Arvostelkaa Akkareita ja nostakaa Ankka-aiheisia ketjuja!

Raha Reiska 01
Seuraa 
Liittynyt3.1.2013

Koulussani on todella ärsyttävää, kun lähes kaikki opettajat ovat puolueellisia. Kaikille paitsi minulle. Näin minusta ainakin tuntuu. Ja olenhan minä koulussa  huonostikkin käyttäytynyt, mutta olen parannellut tapojani. Ja kyllähän käyttelen "Kiitos" ja "Anteeksi"-sanoja, aina, kun on tarve. Ja kyllä osaan olla hiljaa, vaikka aika paljon soitankin suutani...

Magia00
Seuraa 
Liittynyt23.2.2012
Daniel10

Meidän koulussa kakkoset ja kolmosetkin esittää hirveitä koviksia, joka on ihan naurettavaa. Puhuu vain sotapeleistä, kiroilee, eikä muutenkaan noudata käytöstapoja. Sitten toinen on me, kutoset. Minä en todellakaan kuulu niihin, mutta jotkut kutoset käyttäytyvät todella huonosti. Kovistelee, määräilee, kiroilee, sylkee, häiriköi muita... Meidän luokalla niitä on ainakin kolme. Sellaisia en vain kerta kaikkiaan pysty ymmärtämään.

Meidän koulun kutosia rehtori (opemme) kehui juuri yläasteen rehtorille kun nyt tulee niin fiksuja ja osaavia kutosia............ Toivottavasti ei odota liikaa! :D muttas juu, kutoset kaikki ovat sinänsä hyvin asiallisia, KUKAAN ei kiusaa, ole väkivaltainen yms. Silti suurin osa on semmoisia pikkupervoja ja ärsyttävät tyttöjä esim. Olemalla "neitejä" (iik siis oikeesti- tyyppistä tahalteen ärsytystä ja huomion keruuta). Ja juu, tietenkin moni kiroilee, mutta ei onneksi jokatoinen sana kirosana. Mutta opiskelummekin on sinänsä hyvin rennontyylistä (ei siis opetuksen kannalta vaan muuten), koska vitsien laukominen tunnnilla on sillain "ei mitään, hahhah" tyylistä joiltain opettajilta joka kuulemma on harvinaista!

A r s k a
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
 Jopa jotkin mummot ovat todella huonotapaisia nykyään. Meidän luokkalaiset sanoo niitä rage-mummoiksi, ja sellaisia ne jotkut mummot ovatkin. Haukkuu erimaalaisia, jne.

Tämä saattaa johtua siitä, että he ovat kasvaneet aikana, jolloin tummaihoisia vihattiin, ja muutenkin oltiin melko ahdasmielisiä. Ja kyllä, tunnen itsekin monia ihmisiä, jotka on lapsena opetettu suhtautumaan kielteisesti kaikkeen erilaisuuteen, ja kyllä aina välillä alkaa ärsyttää, kun kaikkia ulkomaalaisia pidetään epäilyttävinä, varkaina, pummeina yms. Esimerkiksi nykyään koulukirjoissakin omien kokemusteni perusteella jotakuinkin neljäsosa ihmisistä, jotka niissä esiintyvät, on tummaihoisia. Tämä tuskin olisi muinoin tullut kysymykseenkään.

Lainaus:

Kyllä, olen samaa mieltä. Sellaiset vielä selkeästi lapselliset tyypit, jotka luulevat olevansa jotain, niin ihan kirjaimellisesti hyppii silmille. Ja sitten monesti pitävät pilkkanaan vanhempia oppilaita, jotka ovat jo päässeet siitä vaiheesta yli ja käyttäytyvät mallikkaasti. 

Lainaus:
Ylä-astelaisten käyttäytytmisestä en sitten tiedä mutta meidän opettaja on varoittanut että siellä joutuu varsinkin seiskalla helposti kiusatuksi. Se selvinnee sitten kun syksyllä ylä-asteen uudessa koulussa aloitan. Hups, aloin puhumaan yhtäkkiä ylä-asteesta. Takaisin siis aiheeseen. Oikeastaan lisää pölistävää ei ole, joten viesti loppuu kai sitten tähän.

Jaa-a, riippunee koulusta, muttei ainakaan itselleni ylä-asteelle siirtyminen tuottanut hankaluuksia, eikä kavereillenikaan - vaikka tosin kutosella meitäkin peloteltiin kaiken maailman vessanpönttöön tunkemisella sun muulla. Ehkä meidän koulu sitten vain on niin rauhallinen, tai en vain tahdo nähdä kielteisiä asioita...

KaukoJulma
Seuraa 
Liittynyt7.12.2012

Mun isosisko tarvis tukiopetusta käytöstavoista. Se huutaa jos äiti menee johonkin puheenaiheeseen, josta se ei yhtään pidä. Vähän ärsyttävää sen mielestä ja täys huuto! Erityisesti se mua ärsyttää ku mulla on tosi herkät korvat. Joskus se myös kiroilee mun kuullen. Mä vasta vähän aikaa sitten täyttäny 9.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Se mikä mua erityisesti kielenkäytössä risoo on joidenkin ihmisten jatkuva kiroilu. Ei anna itsestään kovin älykästä kuvaa, jos osaa käyttää puheessaan ainoastaan yhtä tehokeinoa. Minkä tahansa sanan toistaminen joka lauseessa pahimmillaan monta kertaa olisi ärsyttävää, ei ainoastaan voimasanojen.

Magia00

Huhhuh, kuulostaa syntyperäisen helsinkiläisen korvaan todella kaukaiselta ajatukselta.:D Täällä jos alkaisi tervehtiä tuntemattomia, muut pitäisivät joko avohoitopotilaana tai kännisenä. Mulle on oikeastaan todella epämiellyttävä ajatus tuollainen kaikki-tuntee-kaikki -tilanne, kaupungissa voi sopivasti hävitä vilinään eikä kylillä juoruta, että mites se Wondy oli tänään jotenkin poissaolevan oloinen.

Daniel10
Ylä-astelaisten käyttäytytmisestä en sitten tiedä mutta meidän opettaja on varoittanut että siellä joutuu varsinkin seiskalla helposti kiusatuksi.

Yläaste on mainettaan parempi paikka, ainakin mun havaintojeni perusteella. Ala-astelaiset ovat mun kokemuksen mukaan paljon kapeakatseisempia ja erilaisuutta siedetään paljon vähemmän, mikä aiheuttaa kiusaamista ja syrjintää. Yläasteella porukka alkaa jo paremmin ymmärtää erilaisuutta, ja monet löytävät uuden tyylin itselleen (ei liene sattumaa, että Japani-fanit, punkkarit, emot, gootit jne. ilmestyvät luokkakuvaan juuri yläasteen aikana). Ala-astelaisiin verrattuna monilla on siis paljon avarampi maailmankuva, ja ymmärryksen lisääntyessä toista ei syrjitä siksi, että "no kun sillä on outo paita".

Yläasteella toki ongelmatapaukset ovat ongelmallisempia kuin ala-asteella, mutta nämä henkilöt useimmiten johtavat lintsaustilastojen kärkeä, eli koulutunteja eivät pääse häiritsemään. Enemmänkin nämä tapaukset työllistävät opettajia kuin kanssaoppilaita.

Daniel10
Ps. Mistä muuten on tullut tapa että poikien/miesten pitää ottaa sisällä lakki pois päästä?

En ole nyt ihan varma, mutta käytäntö periytynee käytöstapoihin ajalta, jolloin naisten ja miesten hatut olivat aivan erilaisia ja niitä käytettiin eri tarkoitukseen ja eri tilanteissa. (Ei siis ollut suinkaan kyse nykypipoista, joita sekä miehet että naiset pitävät suojautuakseen kylmältä.) Nykyään harvemmin näkee naisten juhlapäähineitä, mutta niiden käyttöön kuuluu nimenomaan hatun päässä pitäminen riippumatta kellonajasta tai siitä, ollaanko sisätiloissa ei. Olisi siis etikettimoka riisua hattu kesken juhlien. Liekö sitten kristinuskon vaikutus levinnyt myös pääkappaleisiin, nimittäin Wikipedia tietää kertoa, että kristityt miehet paljastavat päänsä sisätiloihin siirtyessään.

Jaakkoankka
Seuraa 
Liittynyt28.4.2010

Itse kiroilen melkein koko ajan mutta olen yrittänyt harventaa niiden käyttöä. Käytän syödessäni veistä ja haarukkaa mutta ne ovat väärissä käsissä. (Ei voi mitään olen aina pitänyt veistä vasemmasssa ja haarukkaa oikeassa kädessä.) kiitän ruuasta, mutta "Anteeksi" on korvattu "Sori":lla se minusta.

Vanhempani eivät itse asiassa näytä yhtään hyvää esimerkkiä koska hekin kiroilevat melkein joka minuutti.

Jaakkoankka: "Jos se ei ole kuollut, juoskaa vain!" ??? :D

Valdonado
Seuraa 
Liittynyt25.5.2012

Yritän nyt väsätä jonkinlaista tekstiä tähän:

Elikkäs kotona kyllä käyttädyn suhtkoht hyvin, mutta välillä (nykyään aika usein) tulee riitaa äidin kanssa, ja siitä seuraa huutoa. Eritoten kun se pakottaa mut vaikka laittaan pyykkiä narulle tms.

Koulussa käyttäydyn ihan hyvin, ainakin silloin kun opettaja näkee. Muutoin kyllä tulee kaveriporukassa tehty ties mitä tyhmää. Tai no emmää tiedä onko se tyhmää, jos seikkailee välitunnilla liikuntasalin liukukatsomon alla samalla kun salissa on futiskerho. Juuh, olen kutosella, mutta nyt pitää ottaa kaikki ilo irti lapsuudesta, ja sitten yläasteella ehkä hieman aikuistua.

Meidän luokalla yhteenaikaan yksi tyyppi oli kokoajan silleen v**** sitä ja tätä. Esitti kauheeta kovista. Nyt se on ihan kiva. Se on muuten maahanmuuttaja. Muutenkin noi meidän luokan afrikaansit pitää hälinää meidän luokassa. Mistäköhän se johtuu, että ulkomaalaiset oppii ensimmäisenä kiroilemaan suomeksi?

Nyt sitten villitys meidän luokalla on tää: 

"Shut a f*ck off, my Son!" Sellasta. Toinen afrikaansi tuon meidän luokalla aloitti, ja kyllä mäkin sitä nyt hoen, kiitos. Ja muutenkin toi "f*ck" tuntuu olevan muotia nyt. Eikä meidän opettaja esim. kuvistunnilla välitä mitään, vaikka nää huutelte ympäri luokkaa tällaista.

Sitten mun kielenkäyttöön. Noh, koulussa se tuppaa olemaan tuollaista niinku tossa esimerkkinä jo mainitsin. Ja mä en kyllä kavereiden kesken sano kakkia sonnaksi, vaan se tuppaa olemaan sheisse, taikka pasqa, sillä pasqahan ei käytännössä ole ruma sana. Tosin en sano sitä q:lla, vaan k:lla. Noh sitten kotona kun oon yksin kotona saatan joskus kiroilla, mutta kun porukat on kotona, sanon yleensä vaan perhana tai hemmetti. Iskä ja äiti ei paljoa kiroile, mutta ne kiroilee kun on vihaisia, vähän niinkuin mäkin.

Tässä ollaan tosta vanhusten käyttäytymisestä puhuttu, niin siis esim. mun mummi sanoo aika usein hit*o, tai hittolainen. Mutta siis ei niinku tarkoita kiroilevansa sillä, sehän on kanssa vähän semmonen sama kuin hemmetti. 

Yksi mamu meidän luokalla taas hokee ihan kovaankin ääneen (myös opettajan kuullen) "Juma!". Ärsyttävää sekin on. :|

^Tulipas pitkä viesti.

Deekymppi
Seuraa 
Liittynyt24.9.2010

Lainaus:
ae: Tämä saattaa johtua siitä, että he ovat kasvaneet aikana, jolloin tummaihoisia vihattiin, ja muutenkin oltiin melko ahdasmielisiä. Ja kyllä, tunnen itsekin monia ihmisiä, jotka on lapsena opetettu suhtautumaan kielteisesti kaikkeen erilaisuuteen, ja kyllä aina välillä alkaa ärsyttää, kun kaikkia ulkomaalaisia pidetään epäilyttävinä, varkaina, pummeina yms.
Niinpä. Mutta onneksi tilanne on rauhoittunut, jos ennen ei saanut olla edes tummaihoisen kuvaa koulukirjassa. Nykyään yritetään jo saada selväksi että tummaihoiset ovatihan tavallisia ihmisiä, niin kuin ovatkin. En minä ainakaan ole koskaan heitä mitenkään outoina pitänyt.
Lainaus:
ae: Sellaiset vielä selkeästi lapselliset tyypit, jotka luulevat olevansa jotain, niin ihan kirjaimellisesti hyppii silmille. Ja sitten monesti pitävät pilkkanaan vanhempia oppilaita, jotka ovat jo päässeet siitä vaiheesta yli ja käyttäytyvät mallikkaasti.
I agree jälleen. Minuakin ne ovat haukkuneet että miksi olen tällainen urpo joka ei ole hirveä kovis ja väittää pelkuriksi yms.

Jatkan viestiä illemmalla, nyt pitää kuitenkin lähteä kouluun.

Arvostelkaa Akkareita ja nostakaa Ankka-aiheisia ketjuja!

A r s k a
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Lainaus:
Ja mä en kyllä kavereiden kesken sano kakkia sonnaksi, vaan se tuppaa olemaan sheisse, taikka pasqa, sillä pasqahan ei käytännössä ole ruma sana

Jepulis, pasqa on mun mielestä ihan käyttökelpoinen korvikesana, jos haluaa puheeseen vaihtelevuutta, rakkaalla lapsella on aika monta nimeä, joten ainakaan vessa-asioista puhuminen ei käy yleensä tylsäksi... Ja mun mielestä on olemassa paljon rumempiakin sanoja. Kuten sote-uudistus. Oikeesti ruma sana, pasqa on aika kauniin kuuloinen kuitenkin, tai siis ei sillai särähdä korvaan, toisin kuin osa voimasanoista. Sellainen mieto, ei juuri jälkimakua. Tai sillai.

Mutta joo, eiköhän kirosanoista jo olla aika lailla jauhettu, tässä topassahan kuuluisi myös muista käytökseen liittyvistä asioista pölistä.

Niin että nostan tähän esille nyt kasvatukseen liittyvän kysymyksen: kumpi teistä on tehokkaampi kasvatusmenetelmä: ns. lahjonta (palkitaan ja kiitellään hyvistä teoista) vai rankaisu (rankaistaan phoista teoista) ja toimivatko ne yhdessä yhtä hyvin kuin erikseen ja kumpaan pitäisi panostaa. Yleensä kaikilla vauva-palstoilla ym. joissa käy aikuisia, kysytään tät asiaa aikuisen näkökulmasta, mutta nyt tähän saisi uuden otteen lapsien suusta (sikälimikäli tähän vastaajat siis ovat lapsia)

Itselläni on taidettu vuosikausia toteuttaa tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, olen onnistunut aika monta juttua saamaan tekemällä vastineeksi jotain hyviä tekoja/panostanut koulumenestykseen, arestiin tms. en ole tainnut koskaan joutua. Ja kuitenkin omasta mielestäni ihan järkevä ihminen minusta tullut, hyvätapainenkin ja vaikka mitä.

Kroope
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Onpa kerrankin oikeasti aiheellinen ja erinomainen topic, joka herättää täällä hieman rakentavampaa keskustelua kuin monessa muussa topicissa.

Otan tähän viestin aiheeksi ensin hieman oman käyttäytymiseni. Joskus kyllä lipsahtaa jokunen rumempi sana, mutta se on tuollaisissa tilanteissa vahinko, kun käy johonkin yllättäen kipeää, niin sellaisissa tilanteissa.

Niin ja rehellinen koetan olla aina rehellinen. Tosin en kuitenkaan sano asioita monestikaan suoraan tai läheskään kaikkia mitä ajattelen joistain asioista. Pyrin aina harkitsemaan mitä sanon tai vaikka netissä kirjoitan.

Tähän tämän topicin minun ensimmäiseen viestiin kommentoin vielä ainakin lakin pitämistä sisällä. Se riippuu vähän tilanteesta tai paikasta, jossa ollaan jossain sisällä. Vaikka nyt kotona tai kaverilla olisi aina toki viisasta ja fiksun näköistä ottaa pipo, lippis tai mikä vaan päähine pois päästä, mutta sitten vaikka ruokakaupassa asia on eri, siellä voi mielestäni tietenkin olla lakki päässä, kun sisälämpötila on erilainen.

Hyvin ja huonosti käyttäytyviä löytyy kyllä sekä aikuisista että lapsista. Lasten käyttäytymisestä puhutaan paljon, ja esimerkiksi netissä kirjoittelu on osa käyttäytymistä. Vaikka siinä ei luonnollisestikaan keskustella kuten netin ulkopuolella, mutta yhtälailla hyvät käytöstavat on muistettava, kun rumasti sanottu kommentti voi hyvinkin loukata jotakuta. Ainahan ei tällaista rumempaa kommenttia kaikki tietenkään sano tahallaan, mutta ajattelematon lipsautuskin saattaa sittemmin harmittaa toista.

Kysymysmerkki-Roope - lyhemmin vaan Kroope

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat