Fanifiktio-Topic

Seuraa 
Liittynyt20.6.2012

En nähnyt tämmöistä missään, niin ajattelinpa tehdä tällaisen tänne :D

Elikkä, onko täällä fiktion-rustaajia/-lukijoita meikäläisen lisäksi?

Jos on niin mitä luette/kirjoitatte? I'm curious .3.

Sivut

Kommentit (40)

Af1
Seuraa 
Liittynyt11.5.2008

Fanifiktiot, tuo jalo mutta ah niin aliarvostettu kirjallisuuden laji. Minähän olen vallattoman kova fanifiktioiden suurkuluttaja, luen niitä päivittäin, ja usea on kesken tälläkin hetkellä. Lähinnä eri parituksilla eri ohjelmista ja elokuvista, Wolfstar, Johnlock, Destiel, Drarry, Sabriel, Venmoon, Iron America, Ciel/Sebastian, UKUS jne... Englanniksihan toki luen, ja kirjoittaisinkin, jos sanavarastoni olisi siihen tarpeeksi laaja. Roolipelaan tosin paljon kolmannessa persoonassa, mikä on lähimpänä sitä.

Luen siis fluffia, smutia ja muuta homoeroottista, mikä ei lainkaan johdu siitä erotiikasta vaan siitä että siinä kategoriassa on fanifiktioita laajiten, vaikkakin tiedän useita hyviä jotka jatkavat kulkuaan ilman minkäänlaista seksuaalista otetta. 

Ensimmäinen lukemani fanifiktioni oli Silya (Harry Potterista Sirius/Lily), jonka aikoihin rakastuin palavasti näihin fanien tehtailemiin taideteoksiin. Fanifiktiothan ovat saaneet osaksi paljon kritiikkiä kuinka muiden luomien paikkojen ja hahmojen hyödyntäminen on väärin ja luovuuden puutetta, mutta omasta mielestäni kaikki fanipohjainen taide on aivan mahtavaa, ja osoittaa kuinka suuresti erinäiset sarjat, ohjelmat tai bändit ovat inspiroineet ihmisiä. 

Vierailija

Jes, ficcaamisestakin on topa! Hyvä, juuri näin! Ja en ymmärrä teitä alapeukuttajia, tulkaa suoraan kertomaan mielipiteenne oli negatiivinen tahi positiivinen.

Niin siis ficcaaminen. Hirveästi en lueskele paitsi jonkin verran, oma ficcaamiseni perustuu lähinnä omien juttujen keksimiseen. Tällä hetkellä menossa yhä ah niin nimetön juttuni joka sijoittuu kas kummaa Keski-Maahan, jonnekin päin viidettä aikaa jota ei Tolkienin omissa kirjoissa juuri mainittu. En vain tykkää jutuissani viitata oikeiden teosten tapahtumiin ja muutan paikkojen nimet lähes poikkeuksetta, mutta tiedän sentään itse mistä on kyse. Sana "vajatuinen" varmaan kertoo tarpeeksi... Mutta juttu jäi junnaamaan joten muutin jutun toiseen muotoon: sarjakuvaksi.

Mutta sitten kyse onkin jo Hobitti-parodiastani joka noudattaa alkuteosta melko tarkkaan vaikkakin hahmot ovat hiukan muuttuneet... Minä the hobitti, musiikinopeni the Gandalf, yksitoista kaveriani kääpiöinä, pandakarhu sekä kumma kyllä Marco Hietala. Ja monia muita kuten karateopeni Elrond ja ihastukseni Klonkku. Mutta sebei liity ficcaamiseen joten olkoon.

DarkwingAvenger
Seuraa 
Liittynyt20.6.2012
Af1

Fanifiktiot, tuo jalo mutta ah niin aliarvostettu kirjallisuuden laji. Minähän olen vallattoman kova fanifiktioiden suurkuluttaja, luen niitä päivittäin, ja usea on kesken tälläkin hetkellä. Lähinnä eri parituksilla eri ohjelmista ja elokuvista, Wolfstar, Johnlock, Destiel, Drarry, Sabriel, Venmoon, Iron America, Ciel/Sebastian, UKUS jne... Englanniksihan toki luen, ja kirjoittaisinkin, jos sanavarastoni olisi siihen tarpeeksi laaja. Roolipelaan tosin paljon kolmannessa persoonassa, mikä on lähimpänä sitä.

Luen siis fluffia, smutia ja muuta homoeroottista, mikä ei lainkaan johdu siitä erotiikasta vaan siitä että siinä kategoriassa on fanifiktioita laajiten, vaikkakin tiedän useita hyviä jotka jatkavat kulkuaan ilman minkäänlaista seksuaalista otetta. 

Ensimmäinen lukemani fanifiktioni oli Silya (Harry Potterista Sirius/Lily), jonka aikoihin rakastuin palavasti näihin fanien tehtailemiin taideteoksiin. Fanifiktiothan ovat saaneet osaksi paljon kritiikkiä kuinka muiden luomien paikkojen ja hahmojen hyödyntäminen on väärin ja luovuuden puutetta, mutta omasta mielestäni kaikki fanipohjainen taide on aivan mahtavaa, ja osoittaa kuinka suuresti erinäiset sarjat, ohjelmat tai bändit ovat inspiroineet ihmisiä. 

Voi kyllä, se on liiankin aliarvostettu kirjallisuuden muoto tässä julmassa maailmassa :l

Meikäkin lukee englanniksi (ei suomalaiset tee hyvää matskua), ja myös kirjoitan englanniksi. Ropea en oo koskaan kokeillu, mutta ehkä joku päivä...

Meikäkin luen fluffia ja muuta jännää. Tosin on mulla luettavana myös kaikkea ei-eroottista.

Uskon, että se on varmaan kiinnostavaa fiktiota, katonpa jos löydän jostain...

Ja oon samaa mieltä sun kanssa. Se on mahtavaa taidetta, piste :D

T3
Seuraa 
Liittynyt17.7.2009

Yleinen mielipiteeni fanficeista on negatiivinen (Ei, en koskenut peukkunappeihin). En pidä niistä, koska ne eivät saavuta samaa tunnelmaa mitä alkuperäisen luojan luomukset antavat. Esimerkkinä nyt vaikka Harry Potter ficit, tuntuvat jotenkin ontoilta Rowlingin kirjoihin verrattuna. Lisäksi varsinkin teini-ikäisillä tytöillä on taipumusta kuvata itsensä päähahmon asemaan, mikä latistaa tunnelmaa entisestään.

Mutta en nyt lähde yleistämään, onhan hyviäkin fanficceja tullut vastaan. ;D

Vierailija

Kyllä jo ficcitarinakin voi olla yllättävän hyvä jos kirjoittaja osaa asiansa. Vilkaiskaahan Tylypahka-ropen puolelle ja sieltä Mikaelin roolauksia. Wou.

älä yleistä T3, tiedän myös ei-tyttöjä jotka ovat laittaneet itsensä pääosaan. Ja miksikö Hobitti-parodiassa laitoin itseni Bilbon tilalle? Koska nyt voin laittaa itseni tekemään kaikkea idioottimaista! Olen jutun ylivoimaisesti typerin hahmo! Ja saan hukuttaa Legolaksen lumihankeen! Muhahahaa!

inhoan silti ficciä joissa on sekoitettuna kirjojen normi tapahtumat (tai leffojen tai plaa plaa) ja tungettu itse itsensä mukaan ja laitettu romanssi itsensä ja päähenkilön välille. En vain kestä sitä.

Ja homojutut on ihan hauskoja jos ei mennä liiallisuuksiin. Aragorn ja Legolas, Harry ja Draco, Peeta ja se joku... Hehehe.  silti parhaita on sekoilut jotka on tehty kunnolla.

T3
Seuraa 
Liittynyt17.7.2009

^Njoo tarkoitin juuri tuota, että laitetaan romanssi itsensä ja sen toisen päähenkilön tilalle. Paljolti instant turn-off jos tuollainen tulee vastaan. En nyt tarkoittanut loukata, en lukenut viestejä ennen vastaamista. :D

DarkwingAvenger
Seuraa 
Liittynyt20.6.2012

Oh jesus....

Pitäisköhän sanoa, että oon joskus ollu semmonen idiotti, et tein semmosen fanihahmon oleen Shadow The Hedgehogin kanssa? Tyyppi ei ole Sonic universen protagonisti, mutta silti... tuntuu ihan Mary Suelta nytten D:

Ainoo onkelma on se et mä olin sillon joku 9.v.... ehehehe. Mä en toki pistäny sitä hahmoa juuri niihin aikoihin missä pelit olivat, jne jne. Enemmänkin menneisyyteen ja joskus tulevaisuuteen, mutta kuitenkin.... oh gawd mä häpeen itteäni -__-

Ja homojutut rulee, elkää dissatko >:DDDDDDDDDDD

Af1
Seuraa 
Liittynyt11.5.2008

On olemassa todella hyviä fanifiktioita, ja tiedän useita kirjailijoita jotka ovat lähteneet sieltä liikkeelle. Muutamaa voisin vaikka suositellakin. 

Solace in Shadows, Harry Potter AU, missä Tom Riddle Jr. kidnappasi Harryn tämän toiselta vuodeltaan. Upeasti kirjoitettu hienoilla yksityiskohdilla ja kirjoittajan vapauksia on käytetty taitavasti kuitenkaan pilaamatta alkuperäisjuonta, vaikka alternate universessa ollaankin. Löytyy siis ff.netistä, kirjoittajanaan The Fictionist.

Worlds Apart, Avengersit ovat lähteneet omille teilleen  mutta tilanteen pakottaen joutuvat turvautumaan jälleen toisiinsa. Perusficci, ihan hyvää kirjoitusta vaikka juonta kantaakin lähinnä vuoropuhelu. Lukemisen arvoinen, joka tapauksessa. Tämän on rustannut Fenix84, myös ff.netistä.

Vielä yhden tähän ehdotan, se olkoon A Little Piece Of Heaven, Supernatural-fic joka on myös upeasti kirjoitettu. Lucifer tarvitsee Samin puolelleen, ja tekee mitä tahansa saadakseen hänet. Ihanat yksityiskohtaiset selitykset ja soljuvasti etenevä kirjoitus. Näistä ehkä kaikista ''romanttisin''. Yhä osoitteena ff.net ja kirjoittajana Countess Impossible.

Yksikään ei siis ole mitään järkyttävää homoerotiikkaa, vaan laadukasta tekstiä taitavilta kirjoittajilta, ja pidän niitä lähes yhtä suuressa arvossa kuin mitä tahansa muuta kirjallisuutta.

aw
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

En ole lukenut mitään fanifiktioita, mutta kerran tein melko lyhyen, noin 20-sivuisen(mutta suurella käsialalla) fanifiktion yhdestä nettisarjakuvasta.

Vilpuriina12
Seuraa 
Liittynyt7.12.2011

En kirjoita, mutta aion isona mangapiirtäjäksi ja kaikki juoni-ideat ovat mielessäni. Tosin voisin kai kirjoittaa ne ylöskin, mutta muistan ne kuitenkin ulkoa. Aion myös vuoden parin päästä alkaa tehdä youtubeen fanimea, eli siis animen kaltaista animaatiota. Olen myös lukenut paljon ficciä. Roolipelaamistakin voisi sanoa jonkinlaiseksi ficcaamiseksi

~wulffi~
Seuraa 
Liittynyt30.7.2011
Vilpuriina12

En kirjoita, mutta aion isona mangapiirtäjäksi ja kaikki juoni-ideat ovat mielessäni. Tosin voisin kai kirjoittaa ne ylöskin, mutta muistan ne kuitenkin ulkoa. Aion myös vuoden parin päästä alkaa tehdä youtubeen fanimea, eli siis animen kaltaista animaatiota. Olen myös lukenut paljon ficciä. Roolipelaamistakin voisi sanoa jonkinlaiseksi ficcaamiseksi

Mangapiirtäjäksi..!! Wouu... Manga on muutes hyvää luettavaa niille jotka tykkää ja onhan niitten piirtäminenkin kivaa...=D Mitä mangakirjoja olet lukenut??? Ja mikkä niistä on ollut hyviä the best...??

Itse olen lukenut kanssa  tätä ficciä... Hobitti on hyvä kirja kannattaa lukeaaa...!!!!

Vilpuriina12
Seuraa 
Liittynyt7.12.2011

En osaa vielä kyllä piirtää, mutta enköhän opi. Lempigenreni ovat luultavasti taikatytöt, huumori ja salapoliisijutut. Jos on kysymys itse mangoista, niin ehkä lempimangani ovat Tokyo Mew Mew ja Horoskooppimysteerit.

Vilpuriina12
Seuraa 
Liittynyt7.12.2011

Sori tuplat, mutta siis olen kyllä hyvä piirtämään läpi. Ja kannattaisi vielä mainita varmaan muita mangoja, joita olen lukenut. Joskus on käynyt niin, että olen aluksi kiinnostunut jostain mangasta, ostan siitä pari osaa ja sitten jostain syystä kyllästyn. Tällaisia mangoja minulla ovat olleet esimerkiksi Soul Eater. Muita lukemiani mangoja ovat olleet Navi Luna, Happy Happy Clover, Salapoliisi Conan ja Hamsteripäiväkirjat. On niitä kyllä enemmänkin, mutta nyt ei niitä tule mieleen.

Vierailija

Roolipelaamista ja ficcaamista ei missään tapauksessa saa sekoittaa ellei kyseessä ole jonkin kirjan tjv maailmaan perustuva rope. Muuten kyseessä on kaksi melko eri asiaa.

Luen paljon mangaa ja piirrän paljon mangaa. Lukemistosta nyt vaikka esimerkkeinä Azumanga Daioh, Yotsuba, K-on, Kill me baby, Tokyo New Mew, Shugo Chara, Chi's sweet home, At laz Meridian, Navi Luna, jne... Ja tuossa oli vasta suomenkielisiä mangasarjoja...

En osaa piirtää, en todellakaan, en siis monimutkaisia kuvia. Tai osaan mutta en sarjakuvaksi asti, en jaksa. Piirrän siis yksinkertaistetulla tyylillä, lähinnä slapstick sketsejä ja vastaavaa, mutta pidempiäkin juttuja...

Tie mangakaksi on pitkä ja kivinen varsinkin Suomessa, meillä on yksi alalla toimiva nainen jonka nimeä en saa nyt päähäni mutta sarjakuvakurssini vetäjä tuntee hepun ja soitti hänelle kerran kesken kurssin. XD

Mutta niin, meni ohi aiheesta. Painumpa piirtämään sitä Hobitti-parodiaa.

Af1
Seuraa 
Liittynyt11.5.2008
Kia K

Roolipelaamista ja ficcaamista ei missään tapauksessa saa sekoittaa ellei kyseessä ole jonkin kirjan tjv maailmaan perustuva rope. Muuten kyseessä on kaksi melko eri asiaa. 

Onnistuikohan lainaukseni, noh kattotaas. Roolipelaus ja ficcaus ovat roolipelaustyylistä riippuen hyvinkin samankaltaisia. 

Olipa harvinaisen lyhyesti vastattu, mutta mitä sitä yksinkertaista asiaa pitkittämään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat