Kielihuoltamo

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Mikä lie vai mikälie? Alkaa tekemään vai tehdä? Askarruttaako mieltäsi jokin suomen kieleen liittyvä kysymys? Tämä topic on juuri näitä visaisia pulmia varten. Täällä keskustelemme kauniista kielestämme, autamme kirjoittajaa mäessä jii än ee.

Sivut

Kommentit (30)

Muumi Ankka
Seuraa 
Liittynyt5.11.2013

Heh, taisi tämä kielen oikeinkirjoitusbuumi paisua siitä kun hieman viilasin pilkkua Offissa. 

Kuitenkin minulla on jo pitkään ollut kysymys että kuinka yhtäkkiä kirjoitetaan: Yht'äkkiä vai yhtäkkiä?

Kirjoitin tämän viestin åpuhelimella ~Qwhlrt 2013

Paapoja
Seuraa 
Liittynyt17.12.2009
Muumi Ankka

Kuitenkin minulla on jo pitkään ollut kysymys että kuinka yhtäkkiä kirjoitetaan: Yht'äkkiä vai yhtäkkiä?

yhtäkkiä

Save me from the dark.

A r s k a
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Totta, molempia voidaan käyttää, mutta muoto yhtäkkiä on nykyisin paljon yleisempi ja luontevampi - suomessa kun ei liiemmin heittomerkkejä käytetä (kuitenkin esim. vaaka - vaa'alla).

Deekymppi
Seuraa 
Liittynyt24.9.2010

"100-vuotta sitten"

Terveisin joku tekstityksiä televisioon kirjoittava tyyppi. Hienoa esimerkkiä antavat...

Arvostelkaa Akkareita ja nostakaa Ankka-aiheisia ketjuja!

A r s k a
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Tekstityksistä bongaa useinkin aika räikeitä virheitä, välillä on jopa mahdoton saada selvää, mitä suomentaja on tarkoittanut. 

Ja tosiaan, tulisiko englannista lainatut sanat sisällyttää suomen kieleen sellaisenaan vai siten, kuin ne lausutaan? Kysymyshän on hyvin merkittävä kielemme kehittymisen kannalta.

Ton Roza
Seuraa 
Liittynyt19.11.2010

Kumpi on oikein, reilumman puoleisessa vai reilummanpuoleisessa?

Lisäksi tuohon Qwhlrt´n viestiin, niin olen sitä mieltä, että mitään tuollaista ei pitäisi tehdä. Ensinnäkin sanat näyttävät/kuulostavat typeriltä ja toisekseen tuo on enemmänkin kielen köyhdyttämistä.

On se hurja. On se hurja kaveri.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat