Noottia käyttäjille!

Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Noniin, aiheeseen, joka on kiusannut minua jo sen pienen ajan, mitä olen foorumia selannut.

Ei nimittäin taida olla puolillakaan foorumin keskustelijoista hallussa nämä nk. säännöt :D Keskuteluohjeissa kun perin selvästi lukee

"Perustele mielipiteesi, äläkä täytä palstaa turhuuksilla

Panosta kirjoittamiesi viestien sisältöön ja perustele mielipiteesi. Turhanpäiväiset "en tiedä" tai "jaaha" -tyyppiset kommentit eivät hyödytä ketään, vaan pelkästään turhauttavat lukijaa ja täyttävät helposti koko palstan."

Tätä ei kovin moni noudata, kun suurin osa vastauksista on juuri tälläisiä "no enpä tiedä" tai "joo" tai vaikka "ei". SITÄ ÄLYÄ VÄHÄN NIIHIN VIESTIEN SISÄLTÖÖN! Topicit vain täyttyvät turhuuksilla, jos kaikki spämmivät samaan malliin.

Jos sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa topicciin, älä sinne turhuuksia kirjoita! Tämä on internetin perussääntö, joka ei ilmeisesti ole mennyt kaikille perille. Ne säännöt pitää lukea ja niitä pitää noudattaa.

Kyllähän se iso viestimäärä kivalta näyttää siellä profiilissa, mutta mitä iloa siitä on, jos muutkin tietävät, että ne ovat spämmillä saavutettuja.

Ottakaa vaikka tavoitteeksi, että viesti olisi vähintään kaksi riviä pitkä ja se sisältäisi oikeasti asiaa, ei turhuuksia ja saman toistoa.

Samalla noottia myös ylläpitäjille, moderaattoreille, yms. Sitä keksustelualuetta voisi todellakin huoltaa ja spämmiviestejä VOI poistaa ja käyttäjiä huomauttaa asiasta. Nyt koko foorumi on kuin yksi suurkaupungin iltapäiväruuhka, jossa ei löydä yhtään mitään.

Toivottavasti nämä huomautukset menevät perille tai edes ylläpidon tietoon :D Jos vaikka otettaisiin edes hieman tiukempi linja spämmin suhteen... :/

Sivut

Kommentit (98)

Rosa4tehwin
Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Ei toki tarvitse täydellisyyteen pyrkiä. Ja itse tiedän kirjoittavani pitkiä viestejä, joihin mittoihin harva "pystyy".

Mutta joitain järkeä tulisi silti käyttää. Foorumeilla käyttäytymiseen on YLEISET ohjeet, joita ei ole kyllä suurin osa käyttäjistä täällä ikinä kuullutkaan.

Muutama täälläkin laiminlyöty asia on ihan perustietoa internetissä, joten se on kaikkien asia huomauttaa kyseisistä seikoista.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

maikki kirjoitti:Anteeksi vain, mutta ettekö te vähän liioittele? Minä olen käynyt parikertaa mm. demi-lehden keskustelu foorumeilla ja Aku Ankan sivut eivät ole mitään siihen verratuna. Suosittelen käymään ja katsomaan. Täällä ei ole kuin yksi tai kaksi trollia. Siellä joka toinen visti on asiaton. Ja tällä valitetaan suunnileen pilkkujen puuttumisesta. Tiivistettynä siis: ihan rauhallisesti.

Et sitten SuomiKaksneloseen verrannut? On olemassa huomattavia määriä sekä tätä että Demiä tasokkaampia foorumeita.

Mikko M, jälleen pelkkää asiaa. Miksi ihmeessä täällä ei voi muokata viestejään? hakutoiminto on tosiaan yhtä tyhjän kanssa, ei palvele tarkoitusperiään lainkaan. Mainitsemasi foorumipohjakin on omituinen veto. Miksei se "peruspohja" kelvannut? Täällä tosiaan tarvittaisiin moden kättä ja raskaasti. Nykyään on tullut joku villitys nostaa vanhoja topicceja ylös, vain vastatakseen kirjaston olevan auki tai kultaryntäyksen loppunut. Haloo! Eiköhän jokainen ole jo sitä huomannut. Tällaiset topicit pitäisi ainakin aluksi lukottaa, mielellään poistaa. Kun käyttäjätkin näkisivät, että lyhyet viestit, turhat topat sekä kaikki muu Scheisse poistetaan armottomasti, niitä ei ehkä tuotettaisikaan yhtä paljon. Kun kerta käyttäjiä rajoitetaan jo foorumin aukioloajan, aiheiden sekä kuvien ja linkkien laittamisen suhteen ei puuttuminen kirjallisen tuotoksen tasoon olisi enää mitään. Päinvastoin, se palvelisi kaikkia.

Taikisfani
Seuraa 
Liittynyt2.7.2008

Ok. Ymmärrän teitä mutta yritän lähinnä painostaa että ei se maailmanloppu ole jos kaikki eivät kirjoitakaan aivan niin hyvin kuin te toiset. Modeja nyt taas tarvittaisiin.

Ps: Olette hyviä kirjoittajia

Valta vaatii itsehillintää. Valta vaatii arvostelukykyä. Se on voimien mitta ja määrä.
- Xadhum (TK 12/2000)

Vierailija

Rosa4tehwin puhuu täyttä asiaa, kommentoin usein kun jotkut kirjoittaa samaa asiaa moneen viestiin. Erityisesti Sami-96 kirjoittaa mielestäni liikaa turhia viestejä. Seuratkaapa vain.

Vierailija

Olen kyllä samaa mieltä. Ärsyttäviä nämä tympeät viestit, yms. muut.

Mutta en kyllä itse ihan aina muista laittaa pilkkua...ja itse aina yritän kirjoittaa mahdollisiman hyvän ja kattavan viestin!

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

_wonderlust_ kirjoitti:

maikki kirjoitti:Anteeksi vain, mutta ettekö te vähän liioittele? Minä olen käynyt parikertaa mm. demi-lehden keskustelu foorumeilla ja Aku Ankan sivut eivät ole mitään siihen verratuna. Suosittelen käymään ja katsomaan. Täällä ei ole kuin yksi tai kaksi trollia. Siellä joka toinen visti on asiaton. Ja tällä valitetaan suunnileen pilkkujen puuttumisesta. Tiivistettynä siis: ihan rauhallisesti.

<br />

Et sitten SuomiKaksneloseen verrannut? On olemassa huomattavia määriä sekä tätä että Demiä tasokkaampia foorumeita. <br />

<br />

Mikko M, jälleen pelkkää asiaa. Miksi ihmeessä täällä ei voi muokata viestejään? hakutoiminto on tosiaan yhtä tyhjän kanssa, ei palvele tarkoitusperiään lainkaan. Mainitsemasi foorumipohjakin on omituinen veto. Miksei se "peruspohja" kelvannut? Täällä tosiaan tarvittaisiin moden kättä ja raskaasti. Nykyään on tullut joku villitys nostaa vanhoja topicceja ylös, vain vastatakseen kirjaston olevan auki tai kultaryntäyksen loppunut. Haloo! Eiköhän jokainen ole jo sitä huomannut. Tällaiset topicit pitäisi ainakin aluksi lukottaa, mielellään poistaa. Kun käyttäjätkin näkisivät, että lyhyet viestit, turhat topat sekä kaikki muu Scheisse poistetaan armottomasti, niitä ei ehkä tuotettaisikaan yhtä paljon. Kun kerta käyttäjiä rajoitetaan jo foorumin aukioloajan, aiheiden sekä kuvien ja linkkien laittamisen suhteen ei puuttuminen kirjallisen tuotoksen tasoon olisi enää mitään. Päinvastoin, se palvelisi kaikkia.

No, sinäkin puhut asiaa. Esimerkiksi Ankkiksessa on oman viestin muokkausmahdollisuus, kuvien liittämismahdollisuus ym. Tätä tarvittaisiin ehdottomasti tännekin sivustolle. Ja sanon sen, että miksi jotkut nostavat jotain maaliskuun keskusteluja, joissa vain sanotaan jostain hetkellisestä viasta. Miksi ihmeessä? No, tähänkin on selvä selitys. Jotkut haluavat vain viestejä, eivätkä välitä yhtään, mistä niitä saavat. Ja kirjoittamisaikoihinkin voisi ottaa mallia esim. Ankkiksesta. Siellä voi kirjoittaa ympäri vuorokauden. No, ehkä tämä sivusto on suunnattu osalta enemmän nuoremmille henkilöille kuten minä. Kuitenkin sanon sen, että parannettavaa täällä vielä riittää.:@

Rosa4tehwin
Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Ilmoitanpa teillekin, että näin tylsänä hetkenä, kun työt on tältä kesältä ohi, päätin pistää suoraan toimitukselle viestiä yllä mainitsemistani asioista. Syynä lähinnä siksi, että haluan heidän mielipiteensä näistä asioista ja tietenkin, ovatko he mitään asioiden eteen tekemässä.

Jos vastauksessa sattuu jotain tärkeää infoa tulemaan, voin siitä osia tännekin heittää. Toivottavasti saataisiin edes hieman tämänhetkistä kaaosmeininkiä muuttumaan... :/

Vierailija

MUtta jos ei aina jaksa kirjoittaa kauhean pitkiä viestejä niin sekin on ihan ymmärrettävää. Ei sitä vaan aina jaksa. Mutta jos minulla on semmonen olo niin yleensä lähden poissa koneelta.

Rosa4tehwin
Seuraa 
Liittynyt28.6.2008

Paninpa juuri merkille, että yksi tämän topicin viesteistäni on taidettu poistaa! Toimitushan alkaa toimia kuin vanha kunnon Neuvostoliitto ja Isä Aurinkoinen aikoinaan, kun näin rajoittavat sananvapautta! Tiedän kyllä, että viesti poistettiin linkin takia, mutta MIKSI, kun oikeaoppinen perustelu sisältää havainnollistavia esimerkkejä!!!

Jos olen väärässä poistamisen suhteen, pahoittelen tässäkin viestissä, niin kuin tein myös palauteviestissäni.

Vierailija

Rosa4tehwin kirjoitti:Noniin, aiheeseen, joka on kiusannut minua jo sen pienen ajan, mitä olen foorumia selannut.<br />

<br />

Ei nimittäin taida olla puolillakaan foorumin keskustelijoista hallussa nämä nk. säännöt :D Keskuteluohjeissa kun perin selvästi lukee<br />

"Perustele mielipiteesi, äläkä täytä palstaa turhuuksilla<br />

<br />

Panosta kirjoittamiesi viestien sisältöön ja perustele mielipiteesi. Turhanpäiväiset "en tiedä" tai "jaaha" -tyyppiset kommentit eivät hyödytä ketään, vaan pelkästään turhauttavat lukijaa ja täyttävät helposti koko palstan."<br />

Tätä ei kovin moni noudata, kun suurin osa vastauksista on juuri tälläisiä "no enpä tiedä" tai "joo" tai vaikka "ei". SITÄ ÄLYÄ VÄHÄN NIIHIN VIESTIEN SISÄLTÖÖN! Topicit vain täyttyvät turhuuksilla, jos kaikki spämmivät samaan malliin.<br />

<br />

Jos sinulla ei ole mitään uutta sanottavaa topicciin, älä sinne turhuuksia kirjoita! Tämä on internetin perussääntö, joka ei ilmeisesti ole mennyt kaikille perille. Ne säännöt pitää lukea ja niitä pitää noudattaa.<br />

<br />

Kyllähän se iso viestimäärä kivalta näyttää siellä profiilissa, mutta mitä iloa siitä on, jos muutkin tietävät, että ne ovat spämmillä saavutettuja.<br />

<br />

Ottakaa vaikka tavoitteeksi, että viesti olisi vähintään kaksi riviä pitkä ja se sisältäisi oikeasti asiaa, ei turhuuksia ja saman toistoa.<br />

<br />

Samalla noottia myös ylläpitäjille, moderaattoreille, yms. Sitä keksustelualuetta voisi todellakin huoltaa ja spämmiviestejä VOI poistaa ja käyttäjiä huomauttaa asiasta. Nyt koko foorumi on kuin yksi suurkaupungin iltapäiväruuhka, jossa ei löydä yhtään mitään.<br />

<br />

Toivottavasti nämä huomautukset menevät perille tai edes ylläpidon tietoon :D Jos vaikka otettaisiin edes hieman tiukempi linja spämmin suhteen... :/

hirveen hyvä aihe tämmöisä pitää tehdä lisää:):)

Vierailija

Rosa4tehwin kirjoitti: Lähetin ylläidolle kuukausi sitten rikinkatkuista palautetta ja vieläkään ei ole kuulunut YHTÄÄN MITÄÄN! Pariin otteeseen uudestaankin pistin palautetta, mutta yhäkään ei ole kuulunut mitään uutta.<br /> Näin on ilmeisesti asiat myös muiden moderaattoreita koskevaa palautetta pistäneiden käyttäjien kanssa. On se sinänsä sääli, kun olen varma, että sinne on asiaa sisältäviä viestejä pistetty, mutta mitään ei kuulu.

Minulle tuli pari päivä palautteen lähettämisestä melko muodollisen ja mitäänsanomattoman oloinen "asia laitetaan eteenpäin."- meili. Eli odotuksien suhteen voi kyllä pitää aika matalaa profiilia..

Onhan tämä käyttäjien välinpitämättömyys äärimmäisen masentavaa, mutta aika vaikeaa taitaa olla maailmanparantajan leikkiminenkin.

Käyttäjien keski-ikä tällä foorumilla on suurinpiirtein siinä 10-13 ikävuoden paikkeilla (näin voisin kuvitella). Vaikka nämä nuoremmat käyttäjät saataisiinkin kuriin ja turhuudet vähenisivät, ei näistä lapsosista taida juuri olla syvällisempiin tahi asiapitoisimpiin keskusteluihin. Ikähän sen jo estää. Kieli ja sen ominaisuudet eivät voi mitenkään olla ala-aste ikäisellä yhtä hyvin hallussa kuin meillä jo peruskoulun käyneillä.

Tähän voisi tietysti murjaista, että "jos eivät kirjoittaa osaa, niin painukoot siinä tapauksessa hevonhelvettiin (krhm)!". No onhan se tietysti niinkin, mutta kuten todettu keski-ikä ei täällä tosiaan päätähuimaava ole..tyhjyyttään taitaisivat keskustelupalstat pitkälti ammottaa. Kenelle se sitten on ongelma, kenelle ei.

Asiaa voi katsoa moneltakin kantilta, tämä nyt oli vain yksi aspekti. Mutta vaivaisiko käyttäjämäärän pieneneminen minua itseäni? Ei nimeksikään, mutta miksi tuhlata aikaansa täällä, kun on olemassa foorumeita, jossa tällaisesta riesasta ei ole tietoakaan.

Se "käyttäjät tekevät foorumin" on harvinaisen totta..monellakin tapaa.

Vierailija

Tässäkin keskustelussa on tullut "Samaa mieltä"-viestejä. Lisäksi jos tulee pikkuinen kiljoitusvirhe, ei tarvitse tehdä kokonaista viestiä jossa lukee vain että "siis kirjoitusvirhe eikä kiljoitusvirhe". Vaikka yksi kirjain puuttuisi, sanan kuitenkin ymmärtää mutta tällaisia turhia "korjausviestejä" tulee turhan usein.

Vierailija

Täällä ei tosiaan moni perustele mielipiteitään! Itse olen yrittänyt aina perustella mielipiteeni, kun vastaan. Ja kun joku kysyy jotakin ei kuulu vastata, jos ei tiedä. Esimerkiksi: Missä on hyviä divareita?"-En tiedä." Se ei tosiaankaan hyödytä kysyjää mitenkään!

Vierailija

Otto94 kirjoitti:Täytyy myöntää että olen muutamia kertoja kirjoitellut kahden sanan viestejä kuten esimerkiksi: "En tiedä" tai "En omista sitä". Mutta yleensä yritän laittaa useamman sanan viestiin ja vaikkapa perustella jonkin mielipiteeni. Välillä vaan on niin vaikea vastata johonkin keskusteluun niin monella sanalla, eikä kukaan näille sivuille aktiivisesti kirjoittava (eli yli 20 viestiä päivässä)varmaankaan jaksa tehdä mitään maraton-viestejä. Mutta itse yritän parantaa kirjoitteluani ja laittaa mahdollisimman hyviä viestejä, eikä mitään "ok" tai "menen syömään". Sitten vielä: Keskustelun taso parantuisi paljon jos mahdollisimman moni kirjoittaisi edes vähän pidempiä viestejä, ja voisi perustella jonkin mielipiteensä.<br />

Terveisin: Otto94

Niin, on hyvin ymmärrettävää, että välillä kirjoittaa parilla sanalla, se ei tarkoita mielestäni että on huono juttu, kun normisti kirjoittaa hieman enemmän, perusteluitakin.

Sinä kuulut hyviin keskustelijoihin.

Itseäni sieppaa parin kirjottajan ihan yksityinen keskustelu..ne ei kuulu tänne! JA nää: a)Mä meen nyt. b)moi! c)mä tulin nyt d) moi!

e)mun pitää mennä syömään/vessaan.. KÄÄÄÄK!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat