kennelle antaisit...

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Minä saattaisin antaa wonderille, koska hän on keskustelu palstojen oikea ihanne keskustelija. Salwerkin ehkä ansaitsisi sen.

Sivut

Kommentit (105)

Vierailija

King Henkka kirjoitti:Tervehdys, tässäpä tämän maanantain "saarnaus" tuokio, alan nimittäin varmaan se saarnaus "arvonimen saamaaan".<br />

<br />

Eli en voi, kun jälleen kirota, hieman väsyneenä mattopesulta tulleena huomaten jälleen aiheen, jossa on ideana "top 10 tyypit", tällä kertaa vain ovelammin muodossa kelle antaisit Julle Ankanpään mitalin. Eli sama keskustelu eri muodossa vain.<br />

<br />

Ja voi taivas sentään, kun taas katsotaan viestimääriä, minusta harvoin näkyvä Rosa4tehwin on kirjoittanut asiaa ja se on ihan hienoa. Taisinpa tuolloin hänen tekemään kielioppi aiheeseen "saarnata" ensimmäisiä kertoja.<br />

<br />

"Saarnaus" sana ja se on sitten ollutkin viimepäivinä yleinen viesteissäni, niissä harvoissa asiaa koskevissa viesteissä. Kohta olenkin sitten varmaan Pappina kirkossa saarnaamassa tällä menolla olen henki hieverissä (hieman sitten huumorilla höystettynä)<br />

Ja mikä ironisinta sain 10 seiskalla uskonnosta.<br />

<br />

Mutta jatkan sitten taas tänne aiheeseen. <br />

<br />

Wonderlust on ehkä 16, mutta kirjoittaa mahtavia viestejä, asiaa, asiallista ja mikä tärkeintä hän ei ole tosikko, mutta ei "silittele käyttäjien päätä, kun räikeitä virheitä tulee". Siinäpä mahtava persoona, ottakaapa mallia hänestä.<br />

<br />

Mutta on käyttäjiä, jotka ainakin profiilin mukaan ovat ~10v. ja kirjoittaa asiaa. Muistakaapa kuitenkin, että iänkin voi toki huijata, ja no huijareita on sitten jokalähtöön ihan peleissä jne.<br />

<br />

Mutta, jos tosiaan on 10v. ja kirjoittaa, kuin ~15v. niin se on jotain hienoa. Mutta mikä on perusta tähän? Kunnollinen koulunkäynti auttaa, hyvä positiivinen asenne ja halu oppia asioita jne.<br />

<br />

Mutta mikäs sitten tekee 14v. huonomman? Ehkäpä asiassa voi olla syynä, laiskuus, huono koulunkäynti, huuhataan missä satutaan ja pelataan jotain pelejä vain usein poikien kohdalla sotapelejä<br />

<br />

Anteeksi vaan ja hyvin typeränä sanonkin poikana, mutta onhan se usein nähty, että tytöt ovat hieman ööh tasokkaampia tuossa murrosiän ajoissa. Miksikö minä sitten kävin koulua ihan hyvin varsinkin 1-8 (ysi nyt meni vähän miten meni) jaa no olin yksin. Ei yhtään poikaa kaverina, ja että miksikö? No kun luokalla olleet pojat olivat lapsellisia, typerät jutut naurattaa ollaan koviksia jne.<br />

Mutta kyllä se kovis on usein "pehmis", ollaan kovia olevinaan ja tehdään semmoista ilkivaltaa, kokeillaan alkoholia jne. Kun ollaan kovia. Ja semmmoistako on 15v. elämä kaikilla, nej. En ole myöskään itse täydellinen valitsin vain mieluummin tämän reitin elämään) En hauku ketään, mutta itseäni ei semmoinen kiinnosta vaan mieluummin olen raitis ja kunnolla Aku Ankan sivuilla, vaikka sitten "saarnaamassa", jos ei muuta.<br />

<br />

Kaverina oli kuitenkin ihan kaverina tyttö, ja ihan mukava juttukaveri. Mutta mikä sitten (alkaa meneemään tämä tarina, jo vähän filosofian puolelle, oli ylä-asteella valinnaisena minulla) oli se lapsellisuus pojilla tuolloin.<br />

<br />

Ehkäpä, se että he kiusasivat minua se on yksi suuri syy. Heikompaansa ja pienempäänsä. Mutta se, että tuosta pääsee yli vahvistaa ja silloin arvostaa enemmän elämää. Älkää vain kiusatko toisia oli kyseessä netti tai siviilielämä. Kunnioittakaa toisia, jos hän tykkää käydä Akun sivuilla jne. Uskon, että varmasti joku halveksii sitä, että toinen tykkää Aku Ankasta, kun ollaan olevinaan koviksia. Tuo minun tarina pohjusti tätä pointtia ja tämä loppujen lopuksi sivuaa Aku Ankan sivuja.<br />

<br />

Eli ikähän antaa vähän tasoitusta nuoremmille kritiikissä toki muttei kaikkea.<br />

<br />

Tiedän, että olen erilainen ihminen ja iihan jokainen ei tälläistä kirjoita, mutta se on rikkaus, että olemme erilaisia.<br />

<br />

Mutta viestimäärä ei katso kuka on paras, ei se kuka on paras pelaaja jne.<br />

Vaan asiallisuus toisten käyttäjien kunnioittaminen ja rehellisyys.<br />

<br />

Antakaa ylläpidon valita, minä tiedän kuka on parhaimpia, pari mainitsin jo ja eiköhän toisetkin tiedä, jos katsoo kriteereitäni missä asemassa silmissäni ja ajatuksissani on. Kyllä paljon ajattelen käyttäjiä positiivisessa mielessä tai vähemmän positiivisessa.<br />

Tämä on tässä ja kaikki toisten nimien matkijat ovat listalla alhaisempia, heiltä puuttuu kunnioittaminen toista kohtaan arvatkaapa miltä tuntuisi, jos itse matkijan asemassa toinen matkisi. Tai miltä periaatteesta tuntuu pahalta trampoliinipuhalluksessa, kun olen tippunut monta sijaa huijareiden takia, joita ei ´poisteta. Miten pahalta tuntui yksi aamu, kun naapurin kakarat olivat pöllineet pyöräni takakumin venttiilin ja ilmat oli poies takakumista ja venttiili jossain missä lie. Mikä on se mikä on muka mahtavaa, kun toinen pahoittaa mielen tuollaisesta. Miltä itsestä tuo tuntuisi tuo on juuri sitä pienempien poikien lapsellisuutta, johon ei viitsi vastata miten helppoa olisi kostaa, mutta omatunto soimaisi sen jälkeen. Muistakaapa puhun tietyistä henkilöistä, täällä voi olla ihan eri porukkaa yleisesti ja kunnollisia ihmisiä.<br />

<br />

Kiitos ja kumarrus toivottavasti jotain edes kiinnostaa ja ymmärrystä on.

Siinäpä vasta pitkä viesti! Ihan ennätyspitkä, joo hyvä että jotkut kirjoittaa noin hyvin ja noin pitkiä viestejä, niin kuin sinä. Tosin ei noin pitkiä viestejä tarvitsisi kirjoittaa, sillä supermaratoni-viestejä on rasittava lukea johtuen niiden pituudesta.

Vierailija

MunKKirinkilä kirjoitti:Mac Duckylle.

Krhöm...Olipas lyhyt ja ytimeikäs vastaus. Missä perustelut, saanen udella?

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Ankkahirmu kirjoitti:Wonderlustillahan on loistavia viestejä, mutta ei se kyllä mikään ihme olekaan, likkahan on jo 15-vuotias. Esimerkiksi Ipu99 on vain 8-vuotias, mutta silti viestit ovat hyvää luettavaa.

Voi kiitos. Kuulostaa tyhmältä, vaihtokaupalta tms., mutta kuulut sen yksityisen, päänsisäisen rankingini kärkeen. Sivuilla on muutamia käyttäjiä, joita pidän erityisinä, ei viestimäärän vaan jonkin muun suhteen. Ipu99:n olen minäkin maininnut, niin nuori ja kirjoittaa asiallisempia ja pidempiä viestejä kuin monet häntä vanhemmat. *hatunnosto* Niin joo, olen 16 ; ) I <3 Pilkku.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Otto Ankka-94 kirjoitti:

King Henkka kirjoitti:Tervehdys, tässäpä tämän maanantain &#034;saarnaus&#034; tuokio, alan nimittäin varmaan se saarnaus &#034;arvonimen saamaaan&#034;.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Eli en voi, kun jälleen kirota, hieman väsyneenä mattopesulta tulleena huomaten jälleen aiheen, jossa on ideana &#034;top 10 tyypit&#034;, tällä kertaa vain ovelammin muodossa kelle antaisit Julle Ankanpään mitalin. Eli sama keskustelu eri muodossa vain.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Ja voi taivas sentään, kun taas katsotaan viestimääriä, minusta harvoin näkyvä Rosa4tehwin on kirjoittanut asiaa ja se on ihan hienoa. Taisinpa tuolloin hänen tekemään kielioppi aiheeseen &#034;saarnata&#034; ensimmäisiä kertoja.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

&#034;Saarnaus&#034; sana ja se on sitten ollutkin viimepäivinä yleinen viesteissäni, niissä harvoissa asiaa koskevissa viesteissä. Kohta olenkin sitten varmaan Pappina kirkossa saarnaamassa tällä menolla olen henki hieverissä (hieman sitten huumorilla höystettynä)&lt;br /&gt;<br />

Ja mikä ironisinta sain 10 seiskalla uskonnosta.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Mutta jatkan sitten taas tänne aiheeseen. &lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Wonderlust on ehkä 16, mutta kirjoittaa mahtavia viestejä, asiaa, asiallista ja mikä tärkeintä hän ei ole tosikko, mutta ei &#034;silittele käyttäjien päätä, kun räikeitä virheitä tulee&#034;. Siinäpä mahtava persoona, ottakaapa mallia hänestä.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Mutta on käyttäjiä, jotka ainakin profiilin mukaan ovat ~10v. ja kirjoittaa asiaa. Muistakaapa kuitenkin, että iänkin voi toki huijata, ja no huijareita on sitten jokalähtöön ihan peleissä jne.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Mutta, jos tosiaan on 10v. ja kirjoittaa, kuin ~15v. niin se on jotain hienoa. Mutta mikä on perusta tähän? Kunnollinen koulunkäynti auttaa, hyvä positiivinen asenne ja halu oppia asioita jne.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Mutta mikäs sitten tekee 14v. huonomman? Ehkäpä asiassa voi olla syynä, laiskuus, huono koulunkäynti, huuhataan missä satutaan ja pelataan jotain pelejä vain usein poikien kohdalla sotapelejä&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Anteeksi vaan ja hyvin typeränä sanonkin poikana, mutta onhan se usein nähty, että tytöt ovat hieman ööh tasokkaampia tuossa murrosiän ajoissa. Miksikö minä sitten kävin koulua ihan hyvin varsinkin 1-8 (ysi nyt meni vähän miten meni) jaa no olin yksin. Ei yhtään poikaa kaverina, ja että miksikö? No kun luokalla olleet pojat olivat lapsellisia, typerät jutut naurattaa ollaan koviksia jne.&lt;br /&gt;<br />

Mutta kyllä se kovis on usein &#034;pehmis&#034;, ollaan kovia olevinaan ja tehdään semmoista ilkivaltaa, kokeillaan alkoholia jne. Kun ollaan kovia. Ja semmmoistako on 15v. elämä kaikilla, nej. En ole myöskään itse täydellinen valitsin vain mieluummin tämän reitin elämään) En hauku ketään, mutta itseäni ei semmoinen kiinnosta vaan mieluummin olen raitis ja kunnolla Aku Ankan sivuilla, vaikka sitten &#034;saarnaamassa&#034;, jos ei muuta.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Kaverina oli kuitenkin ihan kaverina tyttö, ja ihan mukava juttukaveri. Mutta mikä sitten (alkaa meneemään tämä tarina, jo vähän filosofian puolelle, oli ylä-asteella valinnaisena minulla) oli se lapsellisuus pojilla tuolloin.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Ehkäpä, se että he kiusasivat minua se on yksi suuri syy. Heikompaansa ja pienempäänsä. Mutta se, että tuosta pääsee yli vahvistaa ja silloin arvostaa enemmän elämää. Älkää vain kiusatko toisia oli kyseessä netti tai siviilielämä. Kunnioittakaa toisia, jos hän tykkää käydä Akun sivuilla jne. Uskon, että varmasti joku halveksii sitä, että toinen tykkää Aku Ankasta, kun ollaan olevinaan koviksia. Tuo minun tarina pohjusti tätä pointtia ja tämä loppujen lopuksi sivuaa Aku Ankan sivuja.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Eli ikähän antaa vähän tasoitusta nuoremmille kritiikissä toki muttei kaikkea.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Tiedän, että olen erilainen ihminen ja iihan jokainen ei tälläistä kirjoita, mutta se on rikkaus, että olemme erilaisia.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Mutta viestimäärä ei katso kuka on paras, ei se kuka on paras pelaaja jne.&lt;br /&gt;<br />

Vaan asiallisuus toisten käyttäjien kunnioittaminen ja rehellisyys.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Antakaa ylläpidon valita, minä tiedän kuka on parhaimpia, pari mainitsin jo ja eiköhän toisetkin tiedä, jos katsoo kriteereitäni missä asemassa silmissäni ja ajatuksissani on. Kyllä paljon ajattelen käyttäjiä positiivisessa mielessä tai vähemmän positiivisessa.&lt;br /&gt;<br />

Tämä on tässä ja kaikki toisten nimien matkijat ovat listalla alhaisempia, heiltä puuttuu kunnioittaminen toista kohtaan arvatkaapa miltä tuntuisi, jos itse matkijan asemassa toinen matkisi. Tai miltä periaatteesta tuntuu pahalta trampoliinipuhalluksessa, kun olen tippunut monta sijaa huijareiden takia, joita ei ´poisteta. Miten pahalta tuntui yksi aamu, kun naapurin kakarat olivat pöllineet pyöräni takakumin venttiilin ja ilmat oli poies takakumista ja venttiili jossain missä lie. Mikä on se mikä on muka mahtavaa, kun toinen pahoittaa mielen tuollaisesta. Miltä itsestä tuo tuntuisi tuo on juuri sitä pienempien poikien lapsellisuutta, johon ei viitsi vastata miten helppoa olisi kostaa, mutta omatunto soimaisi sen jälkeen. Muistakaapa puhun tietyistä henkilöistä, täällä voi olla ihan eri porukkaa yleisesti ja kunnollisia ihmisiä.&lt;br /&gt;<br />

&lt;br /&gt;<br />

Kiitos ja kumarrus toivottavasti jotain edes kiinnostaa ja ymmärrystä on.

Siinäpä vasta pitkä viesti! Ihan ennätyspitkä, joo hyvä että jotkut kirjoittaa noin hyvin ja noin pitkiä viestejä, niin kuin sinä. Tosin ei noin pitkiä viestejä tarvitsisi kirjoittaa, sillä supermaratoni-viestejä on rasittava lukea johtuen niiden pituudesta.

Olen samaa mieltä Otto Ankan kanssa. Mukava jos jaksat King Henkka kirjoitella noin pitkiä, mutta niiden lukijakunta saattaa jäädä varsin pieneksi viestin pituuden takia.

Taikisfani
Seuraa 
Liittynyt2.7.2008

Antaisin sen kaikille hyville tyypeille silläsen he kyllä ansaitsevat!

Valta vaatii itsehillintää. Valta vaatii arvostelukykyä. Se on voimien mitta ja määrä.
- Xadhum (TK 12/2000)

Vierailija

On aivan järjetöntä lainata noin pitkää viestiä kokonaisuudessaan, Otto. Minun mielestäni maratonviesteissä ei ole mitään rasittavaa, niitä on paljon kivempi lukea kuin lyhyitä perusteettomia posteja. Että silleen.

Vierailija

Ankkahirmu kirjoitti:On aivan järjetöntä lainata noin pitkää viestiä kokonaisuudessaan, Otto. Minun mielestäni maratonviesteissä ei ole mitään rasittavaa, niitä on paljon kivempi lukea kuin lyhyitä perusteettomia posteja. Että silleen.

Se on sinun mielipiteesi, mutta siinä olit oikeassa, että ei olisi pitänyt lainata sitä viestiä, tulee vaan ihan täyteen tämä 6. sivu.

King Henkka
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Ensinnäkin, en tavallisesti ihan noin pitkiä kirjoita, mutta tuo venyi, kun oli asiaa, ja joo ei tarvi eikä kannattakkaan lainata noin pitkiä. Tässä lyhykäinen viesti, viestini on ehkä pitkä ja omalaatuinen tiedän sen..

Ja mieluummin tosiaan pistän pitkiä, kuin lyhyitä perusteettomia viestejä. Ja hei viestiäni kannattaa lukea ajatuksella on tuossa mitassa jo asiaakin (enkä kehuskele yhtään viestilläni).

Eikä viestiäni ole pakko lukea, jos ei jaksa lukea..

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Ohhoh, mikä kannatus! +--(",)--+

Mielenkiintoinen keskustelu. Aktiivisuus ei saisi mielestäni olla liian suurena kriteerinä, sillä viesteistä kun voi olla suurikin osa turhaa, muutaman sanan lauseita tai tuplapostausta (en osoita kehenkään erityisesti.) Joillakin ei ehkä myöskään ole mahdollisuutta, esimerkiksi koulunkäyntinsä takia, käydä täällä ihan niin usein kuin kiinnostaisi. On fakta, että lukio vie enemmän aikaa kuin ala-aste. Toki aktiivisuus tulee ottaa jossain määrin huomioon, pari kertaa kuussa käyvä tuskin on potentiaalisin ja reiluin vaihtoehto. Myös tuo perustelu, että adz saisi sen Kultaryntäysvoitostaan, ei ole hyvä. Siitä on jo mitali annettu. Adz voisi ansaita sen muista syistä, mutta ei siitä. Muita kriteereitä joita esittäisin olisivat juuri tuon rakkaan netiketin hallinta, toteutus käytännössä, käyttäytyminen foorumilla jne. Asiallista käytöstä ja kirjoittamista voidaan vaatia, varsinkin kun ollaan erityismitalia jakamassa. Ja tietysti se tärkein, intohimo Ankkojen maailmaan. Mutta sitä tuskin tältä foorumilta puuttuu ; )

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Sheherezade kirjoitti:Wondy on kyllä valloittanut monen pään, ettei vaan olisi Maatuska Natascha tai peräti Milla Magia?

Hahaa : D Olen heidän ruumiillistumansa, yhdistelmä molempien ikivanhaa tietoa ja synkkää magiaa..

Sheherezade kirjoitti:Oho, en ole näköjään muistanut kertoa:) Olen Supisuomalainen, Jonkun verran päälle 2 vuotta Saksassa asunut:D

Ihan totta? Multa on mennyt ihan ohi. No mutta, tehdääs kaupat: katsos meikäläisellä alkaa nyt lukiossa saksa, enkä osaa siitä kuin klassiset das autot, danket ja ich liebe dichit sekä hyötysanan lederhosen. Kyselen sitten sulta jos tulee onkelmia tuon germaanisuuden kanssa. Sen sijaan, tippaakaan kehumatta, äikässä on kymppi. Mikäli siis haluat verestää suomen sijamuotoja tahi lauseenjäseniä, olen käytettävissäsi ; ) Ei tuota saksalaisuuttasi kyllä huomaa ellei tietäsi, sen verran tuota tekstiä tulee sujuvalla suomella : D

Mac Ducky kirjoitti:Niin kuten Sere sanoikin, että määräei ratkaise niin se on totta, mutta minusta sitä mitalia ei voi antaa sellaiselle käyttäälle joka käy joka kolmas päivä näillä sivuilla. Minusta myös aktiivisuus on kaiken A ja Ö.

Joka kolmas päivä ei riitä? Enpä sanoisi noinkaan. Kannatan yhä enemmän aiheellisuutta, pitkiä viestejä jne. mitä tuolla aiemmin listailinkin kuin suurta viestimäärää ja useita vierailuja. Olen ollut täällä ensimmäisestä päivästä lähtien, ja lähes päivittäin. Silti viestimääräni ei ole tämän suurempi. Jaa miksi? Koska en halua lyhyitä ja sisällöttömiä viestejä. Tästä syystä en edes vastaa topicceihin, jossa sanottavansa voi sanoa parila sanalla. Valitettavan usein suuret viestimäärät sisältävät juuri näitä chattailu-, sisällöttömiä tai muuten vaan lyhyitä viestejä. Ne kun eivät tuo foorumiin mitään muuta uutta kuin erilaisia tilanvientikeinoja. Jonkin verran aktiivisuuskin ratkaisee, en minäkään muutamia viestejä kirjoittanutta palkitsisi: eihän tyypistä vielä tiedäkään mitään.

Vierailija

Hahaa : D Olen heidän ruumiillistumansa, yhdistelmä molempien ikivanhaa tietoa ja synkkää magiaa..

HA-HAAA!Sainpas! Olet lumonnut meidät pitkillä viesteilläsi ja asiallisilla saarnoillasi!!! Heeeetkineeen...Maatuskahan on ihan kiltti viisas mummeli, noita kylläkin, mutta sillä mitää mustaa makiaa ole!!!?

No,enivei, MYÖNNÄT SYYLLISYYTESI!!!

P.S. Voit kysyy ihan mitä vaa Saksan kielestä, mutta missä???

Vierailija

Okei, munkin on pakko lähettää uusi lista;

MaD, huumorintajunsa, hyvien(ja asiallisten jne...)viestiensä ja auttavaisuutensa ansiosta.Miinuksena turhat viestit ja chattailu.

Wondylle, koska olen huomannut, että (esimerkkiluku on nyt 600)600 hänen viestistään 598½ ovat olleet asiallisia, ovat olleet oikeinkirjoituksen ja Netiketin mukaisia, hänen ojennussaarnoistaan ON ollut hyötyä, hänen viestejään on ilo lukea, on oikeudenmukainen, saavuttanut hirmu suosion vaikka ei superaktiivinen olekkaan.Lisää syitä on, ei nyt vaan tule mieleen.

Adz ansaitsee sen myös, hän on ollut täällä melkein aina, kirjoittaa hyviä viestejä, ei koskaan turhia.Kultaryntäyksen ruhtinasarvoahan EI lasketa.Hän on ollut ystävällinen ja kohtelias ja noudattanut sääntöjä ja selviytyi hyvin aadeezetistä.

Djlordikin ansaitsisi sen prenikan myös, periaatteessa samat jutut kuin adz.illa, paitsi kultaruhtinuus ja djlordin piinaaja oli djjlordi.

Sami-96 on ollut fiksu ja lähettänyt asiallisia viestejä ja korjaillut virheitä.Hän on reilu ankisti:)Hän on valitettavasti myös lähetellyt turhia viestejä ja chattaillut.

King Henkkakin on ollut näillä sivustoilla kauan ja lähettää pitkiä saarnasviestejä, joissa on oikeaa asiaa, ei pelkkää höpönlöpiä.

Rosa4thewin(ääh, en muista, sori!!!)lähettää viestejä myös harvoin, mutta silloin sitäkin runsaanpina, kielioppi hallussa ja netiketti mielessä! Saarnauksiakin tulee, mutta suurin osa ovat vain kannanottoa muihin viesteihin, ja täyttä asiaa. Ikinä en ole nähnyt turhaa viestiä!

Nii joo, itsekkään en panisi sitä prenikkaa pahakseni, vaikka höpötän, löpötän ja kaakatan liika ja turhista aiheista. Osaanhan olla myös asiallinen, eikö vain?

Ugh. Sere on puhunut.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat