pahin sana kuultu Aku Ankassa?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Mitäh? Koska paha-mikki on niin sanonut? Muistatko missä tarinassa?

Sivut

Kommentit (169)

Vierailija

Minä vastustan kiroilua ja mielestäni on todella alaarvoista kirjoittaa akkariin kirosanoja. Sehän pilaa lehden maineen!

Vierailija

pahin sana, jonka olen lukenut aku ankasta,on "mitä hittoa?" se luki ihan ensimmäisissä taskareissa.Roope sanoi sen kun karhukopla oli muuttanut hänen maalleen.jotenkin sillee se meni.kyllä mä vähän kauhistuin ja ihmettelin, miten sellaisia voidaan kirjottaa aku ankkaan.

Vierailija

Olen lukenut kun Aku sanoi kerran "hoo, ee, äl, vetti". Tosin se oli kun Aku joiutui juuri sinne. Se oli ihan sika ruma sana, eikö ollutkin.

Vierailija

Rooperelaa98 kirjoitti:Minä vastustan kiroilua ja mielestäni on todella alaarvoista kirjoittaa akkariin kirosanoja. Sehän pilaa lehden maineen!

Niin just. Samaa mieltä.

Vierailija

Rooperelaa98 kirjoitti:Minä vastustan kiroilua ja mielestäni on todella alaarvoista kirjoittaa akkariin kirosanoja. Sehän pilaa lehden maineen!

Näin on.

Vierailija

Itsekin huomasin aikoinaan tuon taskarissa 199 olevan Peililuola-tarinan kiroilevan Mikin. Asia mietitytti pitkään. Vanhoissa taskukirjoissa Ankat puhuvat useinkin pahoja, mutta tässä Mikki-tarinassa (tarinan otsikko on Mikki Hiiri vaikka Indiana Hopo siinä esiintyykin) on kaiketi pahin Ankka-historiassa sanottu sana. Ja suomentaja on tietenkin syyllisenä. Pikaisen katsomisen jälkeen löytyy neljä mahdollista syypäätä (mukaan lukien käsikirjoittaja itse). Minkähän sanan Mikki alun perin sanoi? Veikkaan, että italialaisessa versiossa Mikki saattaa sanoa pahemminkin. Tarinan kohta, jossa Mikki manailee, on tarinan ratkaisevimpia kohtia (mikäli olette lukeneet tarinan, Indiana Hopo ryhtyi epäilemään Mikkien vaihtumista juuri tuon kohdan takia). Se ei siis ollut pelkästään läpiluettava kohta, joten voi olla, että alkuperäisessäkin versiossa Mikki kiroili.

Itsekin olen lukenut tarinan, jossa henkilöä sanotaan xxxxxnaamaiseksi (anteeksi nyt vain, mutta tosielämässäkään en koskaan kiroile enkä siksi, oli sana kuinka lievä tahansa, edes kirjoita rumia sanoja, periaatesyistä), mutta kyseessä oli erään 1992 vuoden Ankka-lehden (väliltä 1-30) Aku-tarina ja sanoja oli eräs sivuhahmo (pikaisella selaamisella tarina löytyy helposti, piirtäjänä on Colomer ja tarinassa Aku on salaisen agentin tapaisessa roolissa). Tämän nyt ainakin voi laittaa suomentajan syyksi. Tarina löytyy myös jostakin kovakantisesta kirjasta ja samoilla suomennoksilla. Aloin miettiä, että miksei kohtaan kajottu edes uudelleenjulkaisussa? Tästähän voi toki valittaa toimitukselle, mutta menneet ovat menneitä. Nykyaikana tuskin näemme kiroilevia Ankkoja. Pahapuheiset Ankat tosin olivat sen ajan tunnusmerkkejä ja se seikka oli yksi asia, josta vanhat kunnon klassikot tunnisti. Markku Kivekäskin otti taiteellisia vapauksia ja keksi aivan omanlaisia synonyymejä asioille kuin asioille. Vanhoja suomennoksia kaipaan paljon, mutta on hyvä, ettei nykyään Ankoissa kiroilla.

Vierailija

Tukedi kirjoitti:Eräässä tarinassa (en muista nimeä), Roope sanoi toista henkilöä pallinaamaksi (anteeksi).

Luulenpa että se tarkoitti pallilla jakkaraa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat