Kuka on paras Mikki-käsikirjoittaja?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Itse en tiedä henkilöitä nimeltä muuta kuin Carl Fallbergin mutta kuitenkin kaikkien Paul Murry -tarinoiden käsikirjoittajien on pakko olla hyviä koska kirjoittavat niin hyviä juttuja. Myös Floyd Gottfredson on hyvä.

Kommentit (8)

Vierailija

Carl Fallbergilta olen lukenut monia todella hyviä töitä,esimerkkinä Ihmeellinen junaseikkailu,jonka piirtäjänä toimi Paul Murry.Myös Romano Scarpa oli hyvä Mikki tarinoiden tekijä,hän ei pelkästään käsikirjoittanut hyviä tarinoita,vaan vielä piirsikin ne itse!Täytyy nostaa hattua hänelle...

Täytyy vielä mainita Floyd Gottfredson,juonikkaita tarinoita häneltäkin syntyi.

Vierailija

Guido Martina, Romano Scarpa, Floyd Gottfredson ja Casty ovat parhaita. Mikki-tarinoiden laatuun perustuva arvio ei ole yksiselitteistä. Edellisen viestin arvion mukaan hän perustaa arvionsa nykyajan tarinoihin, jolloin hän ei ole lukenut vanhempia tarinoita ollenkaan. Ei ole edes mielipidekysymys, että onko vanhat Mikki-tarinat hyviä tai huonoja, sillä niiden laatu on todistettavasti nykyajan kaikkia tarinoita parempia. Onneksi nykyaikana esimerkiksi Italiassa osataan vielä kohtuullisen hyvin käsikirjoittaa Mikkiä. Veikkaan, että Mikki-tarinoita alkaa vuosien varrella tulla entistä enemmän, kun kyseisen hahmon maine on alkanut hieman nousta. Mutta esimerkiksi McGrealit jatkavat yhä kyseisen hahmon maineen mustaamista. Mikin maineen huonontuminenhan on suurilta osin McGrealien syytä. Nykyaikana he lienevät niitä harvoja Egmontin käsikirjoittajia Sarah Kinneyn lisäksi, jotka keskittyvät lähinnä Mikki-tarinoihin. Mikäli seuraa tarinoiden laatua, voi tietää, että varsinkin vuosituhansien vaihteessa juuri nämä tekijät tekivät kaikkien aikojen huonoimpia Mikki-tarinoita. Myöhemmin sitten Darko Macan alitti heidän tekemänsä riman ja kyseinen heppu onkin maailman huonoin käsikirjoittaja.

Tässä tällaista turhaa tilastotietoa sun muuta. Mielipidekysymys kyseessä, mutta, kun puhutaan Mikki-tarinoista, useat laatuun liittyvät seikat ovat hyvin yksiselitteisiä eivätkä ole kunnolla edes mielipidekysymyksiä. Riippuu tosin minkälaisista tarinoista pitää. Itse olen pidemmän aikaa seurannut Mikki-tarinoiden laatua. Ihmettelen välillä, että miksi ihmiset vihaavat Mikkiä? Siksikö, että he ovat liian nuoria muistaakseen aikakauden, jolloin Mikki-tarinat olivat Ankka-tarinoitakin parempia? Aikakausi, joka alkoi Barksin siirryttyä eläkkeelle ja monen mahtavan italialaistekijän suuret Mikki-tarinat pääsivät Suomeenkin. Itsekään en elänyt vielä tuolloin, mutta olen kerännyt vanhoja taskukirjoja, joista tietää, että Mikki ei ole ainakaan parikymmentä vuotta sitten ollut huonolaatuinen hahmo.

Kun Mikkiä sanoo huonoksi, kannattaa perustella tarkkaan, mihin arvionsa perustaa. Hahmoon liittyvänä arviona sen hyväksyisin, mutta, jos joku väittää itse tarinoita huonoksi, on täytynyt olla hyvin vähän tekemisissä kyseisten tarinoiden kanssa. Mikki oli parhaimmillaan 30-90 luvuilla. Aku taas 40-90. Mikki on näin ollen ollut pidemmän aikaa laadultaan parempi. Ehkä tämän vuosituhannen ensimmäinen vuosikymmen kerää velkoja pois. Tosin Aku on ollut tänä vuonna myös heikkolaatuinen. Voisin sanoa, että Aku-tarinat ovat huonoja, jos olisi lukenut ainoastaan tämän vuosituhannen lehtiä ja 1990-2000-lukujen muita Ankka-tuotteita. Vanhan sananlaskun mukaan loistava Mikki-käsikirjoittaja on tarinallisesti lahjakkaampi kuin loistava Ankka-käsikirjoittaja. Selityksen tietää sitten, kun on lukenut Mikki-tarinoita enemmän kuin Ankka-tarinoita. Itsekään en pidä sitä totena, mutta voin sanoa, että hyvä Mikki-käsikirjoittaja on varsinkin nykyaikana kullanarvoinen. Harmi, että nykyaikana ainoastaan Casty tekee hyviä Mikki-tarinoita. Ei ole ihmekään, että Mikkiä vihataan, kun pitkään aikaan ei ole tullut hyviä tarinoita. (Pitkä viesti tälläkin kertaa. Minulla ei nähtävästi ole paljoa tähdellistä tekemistä).

Vierailija

Temer kirjoitti:Paul Murry

Ai tuota käsikirjoittaako hän myös? Nimittäin Paul Murry tarinoissa lukee vain aina Piirtäjä: Paul Murry.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat