Onko aku ankan sivulla töykeää ja inhottavaa komentointia?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Minä olen ainakin huomannut sellaista.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Negatiivisuutta olen havainnut tietyissä keskusteluissa. Moni tuntuu nojautuvan liikaakin omiin mielipiteisiinsä ja muiden näkemyksiä ei juuri kunnioiteta. Joitakin satunnaisia hyökkäyksiä toisia käyttäjiä kohtaan olen nähnyt, mutta ei mitään vakavaa. Vanhemmat käyttäjät lähinnä kritisoivat nuorempien vähäsanaisuutta ja viestien laatua, mutta kunnon selitystä vastaan hekin ovat armeliaita. Vanhempien käyttäjien kommentit jos mitkä kuulostavat kriittisiltä, mutta heidän tekstinsä ovat oikeastaan vain asiatekstiä, jotka kuulostavat nuorempien mielestä komentelevilta. Kaikki nuoret käyttäjät eivät välttämättä ole oppineet kunnollista moraalia ja kokemus foorumilla käyttäytymisestä saattaa uupua. Tahallinen huono käytös saattaa siis olla harhaa ja kaikki negatiivisuus johtuu ihmismielen oikuista. Monet käyttäjät ymmärtävät toisiaan väärin ja siksi tahattomuuttakin saatetaan pitää tahallisena. Kaikki eivät ole luonteeltaan samanlaisia, joten herkempi voi tuntea pienemmästäkin töykeydestä olonsa kurjaksi. Villimmät taas eivät välttämättä tajua, että heidän viestinsä saattavat tuntua joistakin negatiivisilta. Suurin osa foorumin viestien asenteesta on siis tulkinnanvaraista. Selviä tapauksia on myös olemassa.

Kaikki haukkumiset, jotka olen nähnyt, ovat vaikuttaneet melko tahattomilta. Tahallisia tekojakin löytyy. Yleisin ongelma on se, että negatiivisuuteen vastataan negatiivisuudella. Samanlaisten aiheiden kirjoittajat eivät välttämättä ole asiallisimpia käyttäjiä, mutta he saattavat sen sijaan olla positiivisia. Sellaisten käyttäjien aiheiden vastaukset ovat yleensä töykeitä, sillä muut valittavat hänelle hänen tekemästään aiheesta. Tässä voi miettiä, että kumpi osapuoli ansaitsisi rangaistuksen. Huomauttaminen on usein kohdallaan, jotta klooniaiheiden syntyminen vähentyisi, mutta huomauttamisen sävyn kuuluu itsekin olla asiallinen. Mikäli aihe ei miellytä, raivoaan ei kannata purkaa lähettämällä viestiä aiheeseen. Oman mielipiteensä ilmaiseminen ei ole aina paras vaihtoehto. Valvojille ilmoittaminen on järkevämpää. Jos asialle on olemassa rauhallisempi ratkaisu, niin siitä voi ehdottaa rauhaisalla viestillä. Olen vain kerran joutunut painamaan "Ilmoita asiattomasta viestistä"-painiketta. Eräs käyttäjä teki täysin turhan aiheen (aiheella ei ollut minkäänlaista ideaa) ja selitteli tekoaan epäselvästi. Tästä en vielä painaisi kantelunappulaa, mutta sitten käyttäjä alkoi haukkua muita käyttäjiä sen sijaan, että yrittäisi pyytää anteeksi tekoaan. Monet muut aiheeseen kirjoittajat olivat myös negatiivisia, mutta itse aiheen tekijä näyttäytyi negatiivisimpana. Hänen selityksensä eivät välttämättä olleet uskottavia ja aihe kaipasi poistamista. Kyseinen käyttäjä vain sattui menemään liian pitkälle. Oli aiheen tekeminen tahatonta tai ei, hänen käyttäytymisensä oli niin epämääräistä, että oli parempi antaa asia valvojille käsiteltäviksi. Enpä tiedä, että onko asialle tehty mitään, muttei kyseistä aihetta ole sen jälkeen näkynytkään.

Yksittäisiä negatiivisuuksia näkyy tämän tästä, mutta mitään törkeää en ole havainnut. Kuten olen sanonut, ei ole väliä, että onko viesti lyhyt vai pitkä tai kieliopiltaan oikea, kunhan se on asiallinen ja positiivinen. Se onkin sitten plussaa, jos viestissä on sisältöä ja kieli on sujuvaa, mutta asenne täytyy olla kohdallaan. Täydellisyyttä ei edelleenkään voi vaatia, mutta toivotaan, ettei negatiivisuus valtaa tätä foorumia. Jo liiankin järjestystä vailla olevana tämä foorumi kokisi loppunsa, mikäli käyttäjät alkaisivat käyttäytyä moraalittomasti. Tällä hetkellä moraalipuoli näyttäisi olevan kohtuullisessa kunnossa, mutta, jos järjestystä ei pian ala näkyä, voi olla, että tulevaisuudessa huono käytös ilmenee suoranaisena epidemiana. Toivotaan, ettei näin käy.

Vierailija

Ajattelin nostaa tämän keskustelun takaisin pääsivulle koska tätä ilmiötä on ilmestynyt taas! Eli siis töykeää ja inhottavaa jne.

Vierailija

Aiheen aloittaminen johtuu varmaan siitä kun haukuimme kerhot aivan lyttyyn, onhan täällä sitäkin, mutta aika harvassa...

Ja pyydän anteeksi jos loukkaannuit siitä kun arvostelin kerhoja...

No kerhothan ovat, no jätän sen nyt kirjoittamatta...

Vierailija

antakaa jo tämän valua pohjaan! kirjoitin tän keskustelun suutus päissäni ja haluaisin että antaisitte tämän valua pohjaan pliis!

Vierailija

Ei suinkaan!Aku ankka sivujen kommentoinnin tarkoitus on olla vähän karseasti sanottu jotta se vaikuttaa!Jos sanoo kiltisti että:"Mahtava keskustelu,mutta turhan yleinen,ei kuitenkaan haittaa!"niin arvatkaa lopettaako kyseinen henkilö turhuuksien tekemisen?Eli kommentoinnin tarkoituksena on vain vaikuttaa,ei loukata!Anteeksi kaikille joita olen loukannut!Voin vaikka vannoa,että ikinä ei ole ollut tarkoitus.:$:)

Vierailija

Vulkanovian vihollinen nro:1. kirjoitti:ohoh? Onko joukossamme psykologi?

Kyllä on.Hän on sivujen kunnia-asia!Hänelle sellainen Julle ankanpää-kunnia mitali kuuluisi!Harmi kun hän on niin harvoin keskusteluissa!Onneksi Mikkoa näkyy Blogeissa hyvin usein!

Vierailija

Minun mielestä keskustelujen tarkoitus olisi jakaa tietoa Aku Ankasta (ja tietysti muista hahmoista). Jotkut keskustelut ovat aivan turhia, enkä itse ole yleensä osallistunut niihin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat