Kenen piirrostyylin haluaisit oppia?

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Niin vähän tyhmä kysymys, mutta jos voisit omaksua kenen tahansa ankkapiirtäjän piirrostyylin niin kenen valitsisit?

Mielellään jonkinasteisia perusteluja. Kenties Rosan tai Cavazzanon. Kertokaa omat valintanne.

Sivut

Kommentit (30)

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Don Rosan piirrosjälki teki minuun vaikutuksen jo pienenä, niin persoonalista, kaunista ja tarkkaa. Oma piirrosjälkeni on myös erittäin yksityiskohtaista, joten arvostan sellaisia töitä paljon. Smetinkin piirrosjälki olisi kiva oppia, toinen joukosta erottuva tyyli.

Donald-91 kirjoitti:Mutta asiasta enemmän kiinnostuneille; eihän Don Rosa ole ikinä käynyt minkäänlaisia kuvataide-kouluja vaan hän on koulutukseltaan rakennusinsinööri!! Eli toisin sanoen, ei se hyvä piirrostyyli siis aina vaadi alan koulutusta...

On sitä muitakin kuvataideharrastuksia kuin alan opinnot (eli taiteen kandidaatti/maisteri jne.). Terv. nimim. kuvataidekoulussa vuodesta-98. Sen voin sanoa, että kuvataidekoulussa oppii piirros-/mmalaus-/tms. tekniikoita aivan eri tavalla kuin jos piirtäisi aina itsenäisesti. Hyvä piirustustaito ei kuitenkaan edellytä kuvataiteen opiskelua, eikä toisaalta aiheen opiskelu tarkoita suoraan suurta kuvataiteellista lahjakkuutta.

King Henkka
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Aivan wonderlust, eihän sitä tarvitse olla alan koulutusta. Nimittäin, jos vain haluaa ja luottaa itseensä on hyvät mahdollisuudet kehittyä hyväksi piirtäjäksi. Mikään ei kuitenkaan synny itsestään, (vaikka olisi, kuinka synnynnäinen piirtäjä ;) ) vaan harjoitus tekee mestarin. Aikansa, kun harjoittelee niin kyllä se siitä.

Vielä palatakseni tuohon alan koulutukseen, voihan se hieman auttaa asiaa, mutta loppujen lopuksi siitä onnistuuko piirtäminen on sinusta itsesti kiinni eikä siihen tarvitse mitään opetusta välttämättä. Alkeita kyllä varmasti oppii itse sekä kuvaamataidon tunneilla oppii myös jollain tavalla jotakin uutta. Tosin ei mitään maata mullistavaa, jos sitä tosin missään oppii. Itse en tiedä mitä on kuvataide alan koulutuksen opetuksen anti kylläkään, mutta ainahan sitä voi maalaisjärjellä (tai "kaupukilaisjärjellä") ajatella millaista missäkin on. Todellisuudessa eri alojen täysin oikean laidan voi oppia vasta, kun on kyseisessä alan opintojen parissa. Kaikkea vaan ei voi elämän aikana kokea.

No itse kysymykseen sitten. Wonderlust, kyllä Don Rosa erottuu kyllä joukosta. Sehän on rikkaus, että on erilaisia piirtotyylejä Tosin pakko todeta, että on kyllä tyylejä, joita ei tarvitsisi olla olemassakaan niinkuin esim. Bernando.

Barks ei samalla tavalla erotu joukosta, kuin Rosa piirtotyylistä. Tyyli on vähän ns. "normaali". Mutta jälleen pääsen tähän kukapa voi sanoa, että tuo tyyli on "normaali"? Vastaus on, että ei kukaan. Kuka on se muka "normaali" ihminen, joka voi sanoa tuo on se ainut oikea tyyli. Täydellistä ihmistä, kun ei ole.

No joka tapauksessa, kaikki tyylit ovat yhtä oikeita. Toiset persoonallisempia, kuin toiset tyylit. Hienoa, että löytyy Rosa (tyylissä todellakin yksityiskohtia paljon, itse en pidä ihan niin kauheasti kuitenkaan yksityiskohdista, kuin mitä Rosa tekee ja se hieman laskee hänen sijoitusta minun "top" piirtäjissä)ja sitten taas toisenlaisia piirtäjiä, joilla ei ole niin paljon yksityiskohtia.

Barksin tyyliä on toiset omaksuneet osin omaan tyyliin. Itse pidän eniten Barksista ja haluaisinkin oppia hänen tyyliään. Jota sitten persoonallisuuden takia muokkaisin hieman ja näin syntyisi oma tyyli.

Vierailija

Tämä on vähän sama asia kuin keskustelu nimeltä: "Kuka on paras piirtäjä". Vastaan että haluaisin oppia piirtämään smamlla tavalla kuin Cavazzano.

_wonderlust_
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

King Henkka kirjoitti:Alkeita kyllä varmasti oppii itse sekä kuvaamataidon tunneilla oppii myös jollain tavalla jotakin uutta. Tosin ei mitään maata mullistavaa, jos sitä tosin missään oppii. Itse en tiedä mitä on kuvataide alan koulutuksen opetuksen anti kylläkään, mutta ainahan sitä voi maalaisjärjellä (tai "kaupukilaisjärjellä") ajatella millaista missäkin on.

Kymmenisen vuotta kuvataidekoulua käytyäni voin sanoa, ettei siellä varsinaisesti opeteta ketään piirtämään. Sen sijaan jo se, että joutuu valmiin aiheen pohjalta kehittämään oman työnsä sen sijaan että kotona päättäisi kokonaan itse mitä tekee opettaa jo osaltaan suhtautumaan työn aloittamiseen, ideointiin ja haastavan aiheen kohtaamiseen. Lisäksi opetuspuoli keskittyy löyhästi mm. valööreihin, värien murtamiseen ja sekoittamiseen, mallista piirtämisen tekniikoihin jne. Myös erilaisia kikkoja helpottamaan piirtämistä/maalaamista tai saamaan töistä aidomman näköisiä mm. mittasuhteiltaan on harjoiteltu. Oleellisia ovat kuitenkin juuri kiinnostus kuvista kohtaan ja valtava harjoittelumäärä. Olen piirtänyt esim. ankkoja arkeittain, tämänhetkinen kehitys näkyy Galleriassa. Paljon se siis vaatii harjoitustunteja.

Vierailija

Otto Ankka-94 kirjoitti:Tämä on vähän sama asia kuin keskustelu nimeltä: "Kuka on paras piirtäjä". Vastaan että haluaisin oppia piirtämään smamlla tavalla kuin Cavazzano.

Mutta voisihan tämän käsittää niinkin, että esimerkiksi minä pidän Rosan sarjoista mutta tyyli on minulle aivan liian yksityiskohtaista piirrettäväksi, joten valitsisin tyylikseni Cavazzanon. Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni.

Oikeastaan minä piirrän omalla tyylillä johon olen yhdistänyt ainakin Barksia, Rosaa ja Cavazzanoa.

Matkimalla oppii. Olen myös matkinut Hergeä, John Romita Sr.:ia ja Uderzoa. Olenhan niitä muitakin matkinut, mutta ei niitä kaikkia tähän kannata listata.

Vierailija

Don Rosan tarkka ja vertaansa vailla oleva tarkka piirrostyyli ja myös Kari Korhosen hauska ja "notkea" tyyli. Siinä samalla mun mielestä kaksi parasta piirtäjää! :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat