Oletteko huomanneet uusimmassa numerossa (39/2008)

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Luin tänään tuttuun tapaani Ankkarin heti kun se laatikkoon mätkähti ja ällistyin huomatessani erään yhteyden Paul Halasin käsikirjoittamassa ja Marco Rotan piirtämässä ALI PAPAN AARRE tarinan juonessa. Näin muutama kuukausi sitten Flight of the Phoenix(Aavikkolento)nimisen leffan jossa kone törmää yllättäen turbulenssimyrskyyn, ja porukan täytyy tehdä pakkolasku keskelle autiomaata. Niinpä epäonninen porukka alkaa korjata konetta ja yrittää saada sen lentokuntoon erään "insinöörin" avittamana. Myöhemmin tämä "insinööri" osouttautuu piennoismalli tehtaassa työsklenteleväksi suunnitteliaksi. Ja miten kävikään Ankkarissa? Yhdennäköisyys on ilmeinen. Kysymys siis kuuluu: Kumpi oli ensin ja kopioiko jompi kumpi toista????

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

En usko, että mistään ihmeellisemmästä kopioinnista olisi kyse. Eihän sitä ikinä tiedä, idea on voinut tulla sieltäkin. Mutta sanotaan nyt lisäys vielä, että tämä kyseinen jatkotarina oli ihan tylsä. No oli se hyvää, kun Roope, Aku ja Pojat korjailivat konetta, mutta muuten tukahduttavan tylsä, kuin kuuma autiomaa.

Ankkarock
Seuraa 
Liittynyt14.5.2008

Uskon että kyseessä on sattuma, ja vaikka ei olisikaan niin, niin ei se ole kauhean paha asia. Ainakin tarina on mielenkiintoisempi.

tarkka näkö sinulla! Moikka!

Vierailija

En usko, että olisi kyse luvatta kopioimisesta. Rota on saattanut ottaa mallia, mutta asia saatta olla hauska yhteensattumakin! Ja olen Jonsku Ankan kanssa samaa mieltä, tarina oli hieman uuvuttava. Olisin odottanut totta puhuakseni parempaa...

Vierailija

Itse en tarkkaan tiedä mitä plagiointi tarkoittaa mutta kuitenkin. Molemmissa kone rakennettiin nimen omaan pienoismallilehtisen pohjalta joten tämä minua hieman ihmetytti, ei niinkään myrsky jne. Elokuvassakin ohjaamosta tuli pieni joten matkustajat roikkuivat siivillä kuten Ankkarissakin ja ohjaus tapahtui muistaakseni juuri narunpäätä nykimällä kuten Ankkarissa. Jokainen vetäköön omat johtopäätöksensä

Vierailija

Yleensä tuollaiset seikkailu tarinat ovat matkittu jostain elokuvasta, joten rota on varmasti kopioinut elokuvaa. Se on kylläkin ihan harmiton asia.

Vierailija

Enpä voi väittää huomanneeni yhteyttä, kun en ole koko elokuvaa nähnyt. Tutunoloinen juoni kyllä oli, mutta tuollaiset sattumat ovat aika yleisiä. monissa tarinoissa sekä sarjakuvissa, että muussa kirjallisuudessa, on melko yleistä, että on joku myrsky tai sumu, jonka läpäistyään heille tapahtuu jotain. Tuolla ei siis välttämättä ole mitään yhteyttä kyseiseen elokuvaan. Onhan se mahdollista, että idea on elokuvasta, mutta se ei ole niin vakavaa, jos samaa ideaa muokataan johonkin. Se ei kuitenkaan tainnut olla suoranainen plagiointi, vai?

Vierailija

Olen huomannut tuon. Tarina on kopioitu elokuvasta tai sitten se on silkkaa sattumaa. Tai sitten elokuvasta on otettu hieman ideaa kyseiseen tarinaan. Mutta minun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä, jos jostakin elokuvasta tehdään eri versio sarjakuviin tai johonkin kirjaan. Ja tarina oli minun mielestä aika tylsä. En tiedä miksi, mutta se vaan jostakin syystä on tylsä.

Akuhullu97
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

1965 jo tehtiin filmi nimeltä "Flight of the Phoenix". Toinen versio leffasta tehtiin vuonna 2004. Oletettavasti jakso on taas tehty vuonna 2007, joten tämä on joko kopio tuosta elokuvasta, tai silkkaa sattumaa.

Vierailija

Hymm. Voi olla, että Halas on katsonut em. elokuvan, ja "jalostanut" siitä ankka-tarinan. Tarina ei mielestäni ollut ollenkaan hassumpi, mutta nämä ns. "ideavarkaudet" eivät ole mukavia.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat