Formulaviestimaraton: Australian osakilpailu

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Heh! Tuli tehtyä tämmöinenkin kisa (Anteeksi Salwerille, koska matkin hänen keskusteluaan).

Tässä säännöt: Eli tässä kisassa pitää kirjoittaa niin pitkä viesti jostain formulaan liittyvästä aiheesta, kun vain jaksaa. Netistä ei saa suoraan kopioida mitään. ELi yksinkertaiset säännöt (selitän ne vieläkin tarkemmin, jos tulee epäselvyyksiä).

Kilpailun voittanut "pelaaja" saa 3 pistettä, toiseksi tullut saa 2 pistettä, ja kolmas saa 1:n pisteen. Muut kilpailijat eivät saa pisteitä.

Tässä tämän kauden kilpailukalenteri:

Australian osakilpailu: (Aiheena Kimi Räikkönen)

Bahrainin osakilpailu: (aiheena Williams-talli)

Britannian osakilpailu: (aiheena Mika Häkkinen)

Belgian osakilpailu: (aiheena Ferrari-talli)

Singaporen osakilpailu: (aiheena Lewis Hamilton)

ELi tämän osakilpailun aiheena on KIMI RÄIKKÖNEN: OSAKILPALU PÄÄTTYY JO SEURAAVANA SUNNUNTAINA, ELI 12.10.

Eikun vaan osallistumaan. Mestaruuden voittaja saa arvonimen: Formula-ankisti2008 (en keksi mitään sen järkevänpää).

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Kimi Matias Räikkönen on syntynyt 17.10.1979 Espoossa.Hän on Formulakuski.Vuonna 2001 hän aloitti Formula-1 uransa.Sinä vuonna hän ajoi Bmw Sauberilla.Monet epäilivät häntä huonoksi kuskiksi,mutta toisin kävi.Räikkönen keräsi pisteitä 9 ja sijoittui MM-sarjassa 10:neksi.Lisäksi hän oli kauden tulokas.Vuonna 2002 Kimi teki sopimuksen Mc Larenin kanssa.Heti kauden ensimmäisessä kisassa Räikkönen oli palkintopallilla.Räikkönen ajoi 10kertaa 17:sta aika-ajosta tallikaverinsa David Coulthardin edelle,mutta muuten kausi oli Räikköselle hankala.Räikkönen keskeytti 10kauden 17kilpailusta.Räikkönen sijottui MM-sarjassa kuudenneksi ja oli neljä kertaa palkintopallilla.Kaudella 2003 Räikkönen oli Mc Larenilla.Räikkönen aloitti erinomaisesti,ollen 4ensimmäisessä kilpailussa 4kertaa palkintopallilla ja niistä kerran korkeimmalla.Räikkönen taisteli maailmanmestaruudesta loppuun saakka,mutta Michael Schumacher oli 2pisteellä parempi.Räikkönen sijottui kaudella toiseksi ja oli 10kertaa palkintopallilla.Vuonna 2004 Räikkönen meni malli Jenni Dahlmanin kanssa naimisiin.Samana vuonna Räikkönen sijottui Mc Larenilla sijalle 7 ja oli neljästi palkintokorokkeella.Vuonna 2005 Räikkösen kausi alkoi huonosti,mutta sitten Räikkönen voitti 2 peräkkäistä kilpailua (Espanja sekä Monaco).Sitten Nyrburgringillä ajettu Euroopan GP meni huonosti eli keskeytys tuli.Sen jälkeen Kimi voitti Kanadan GP:n ja otti kiinni Fernando Alonsoa,johtavaa kuljettajaa.Alonso kuitenkin voitti Kimin niukasti.Kimi sai kyseisenä vuonna vuoden F-1 kuljettajan tittelin ja vuoden autourhelijan tittelin Suomessa.Vuonna 2006 Kimin kausi lähti liikkeelle surkeasti.Kimi kuitenkin taisteli itsensä sijalle 5.Kaudella 2007 Räikkönen oli ennakkosuosikki maailman mestariksi.Ferrarilla oli myös muuan Felipe Massa,joka oli talvitesteissä Räikköstä nopeampi oli myös kova nimi.Räikkönen voitti heti ekan kisan Australiassa.Kolmen kisan jälkeen Räikkönen jakoi kärkipaikan Fernando Alonson ja brittitulokkaan Lewis Hamiltonin kanssa.4 seuraavassa kisassa Räikkönen ei kerännyt kuin 10 pistettä ja jäi jo 26pisteen päähän Lewis Hamiltonista.Sitten Räikkönen sai 2seuraavasta kisasta täyden pistepotin,mutta sitten Räikkönen jäi pisteiden ulkopuolelle.Sitten kun oli enää kaksi kilpailua jäljellä Hamilton johti 17pisteen erolla.Hamiltonilla oli paikka varmistaa maailmanmestaruus,mutta Räikkönen kiri eroa niin,että Hamilton johti enää 7pisteellä.Seuraava kilpailu Räikkösen oli pakko voittaa ja Hamiltonin jäädä enintään sijalle 7.Niin siinä kävi.Mestaruutta kuitenkin odoteltiin,koska Heidfeldin ja Kubican (molemmat Hamiltonin edellä kilpailussa) polttoaine oli liian viileää.Jos nämä jätkät olisivat hylätty Hamilton olisi voittanut kahden pisteen erolla Räikkösen.Tuomarit kuitenkin jättivät asian ja Kimi oli maailmanmestari.Sori kirjoitusvirheistä.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Kimi Räikkönen elikkäs koko nimeltään Kimi-Matias Räikkönen (kirjoitetaan viivalla) on suomalainen rata-autoilija ja tullut kaikelle kanselle tutuksi edesottamuksistaan Formula-1-kuljettajana. Voitettuaan Britanian F-3 sarjan vuonna 2000, Räikkönen siirtyi suoraan Formula ykkösiin hieman yllättätäinkin. Räikkösen ensimmäinen talli oli sveitsiläistalli sillin vielä täysin Peter Sauberin omistuksessa on ollut Sauber. Petronasin koneilla Räikkönen ajoi kaudella 2001 varsin hyviä tuloksia, mutta jäi kuitenkin hieman tallikaverinsa Nick Heidfeldin varjoon. Ensimmäiset pisteensä Räikkönen saavutti jo ensimmäisessä kilpailussaan Australian GPsä 2001 ensimmäiset pisteensä. Virallisesti Räikkönen oli kilpailussa seitsemäs, mutta neljänneksi ajanut Oliver Panis hylättiin. Muitakin komeita suorituksia Räikköseltä toki nähtiin 2001 ja parhaaksi sijoitukseksti tuli lopulta neljäs. MM-sarjassa Räikkönen oli (jos oikein muistan) 11. Kaudeksi 2002 Räikkösellä tapahtui todellinen onnen potku, kun hän pääsi ajamaan todelliseen huipputalliin McLarenille Mikä Häkkisen lopetettua uransa. Tallikaverina 2002 oli kokenut skotti David Doulthard. Ensimmäisessä McLaren kilpailussaan Räikkönen ajoi heti palkintopallille. Muuten kausi 2002 meni hiukan alavireisesti. 2003 Räikkönen jatkoi McLarenilla. Talvitesteissä auto osoittautui sudeksi, mutta se alkoi kuitenkin toimia todella lupaavasti. Ensimmäinen voitto Räikköselle tuli sitten kauden 2003 kaudne toisessa Malesian GPsä. Paalulle tässä kilpailussa ajoi muuten muuan Fernando Alonoso´historian nuorimpana. Tänä vuonna tosin Sebastian Vettel pisti tuon tilaston uusiksi ajamalla paalulle Italian GPsä 2008. Räikösen ensimmäinen paalu tuil myös kaudella 2003, Euroopan GPsä Nürburgringin radalla Saksassa. Kilpailu päättyi tosin Räikkösen kannalta katkeraan keskytykseen johtopaikalta. Kausi 2003 oli yksi Räikkösen uran parhaista. Hän taisteli näet mestaruudesta viime metreille Michael Schumacherin ja Juan Pablo Montyoan kanssa. Lopulta mestaruuden vei Schumi ja Räikkönen jäi vain kaksi pistettä mestaruudesta. Kauden 2004 talvitesteissä McLarenin ajokki näytti lupaavalta, mutta kauden edetessä se olikin susien susi. Räikkösen ainoa voitto 2004 tuli sateisesta Belgian GPtä. Ainoa ilouutinen Räikkösen kaudella oli se, että hän meni naimisiin Jenni Dahlman-Räikkösen kanssa. Kaudeksi 2005 McLaren oli saanut potentiaalinsa takaisin. Koko kausi 2005 oli kovaa taistelua Fernendo Alonsoa ja Renault-tallia vastaan. Lopulta mestaruuden vei kuitenkin Alonso Räikkösen epäonnen vuoksi. Räiköstä voidaan tituleerata F1-sarjan kovaonnisimmaksi kuljettajaksi johtuen useista teknisistä ongelmista ja varsinkin moottoririkoista, joita on jatkunut läpi hänen uransa. Niin McLarenilla, kuin Ferrarillakin. Kausi 2005 siis päättyi pettymykseen, mutta voittoja Kimilla tuli oikein mukavasti ja herra teki myös oman yhden kauden pisteennätyksensäkin, joka on vielä voimassa. Suurin pettymys oli kai (2005 siis) Nurburgringin radalla tapahtunut taka-akselin pettäminen viimeisellä kierroksella, ylivoimaiselta johtopaikalta. Voittoon sillin ajoi kukas muukaan kuin Alonso. Kausi 2006 oli yksi uuden värityksen saaneen McLarenin huonoimmista. Kauden puolivälissä Räikkösen tallikaveri Montoyakin sai potkut (Coulthart lähti Red Bullille kaudeksi 2005) ja tilalle palkattiin tallin testikuljettaja Pedro De La Rosa. Räikkösen parhaimmaksi sijoitukseksi jäi kakkossija. Toiseksi Räikkönen ajoi kaudella 2006 pariin tai kolmeen kertaan. Voitto siis jäi saamatta, mutta se oli hyvin lähellä Unkarin GPsä 2006. Siellä sateisessa säässä Räikkönen kuitenkin posautti Vitantonio Liuzzin Toro Rosson perään ja voittoon ajoi Jenson Button ensimmäistä kertaa urallaan. MM-sarjassa Räikkönen jäi kuudenneksi. Kauden 2006 Italian GPsä ilmoitettiin Maichael Schumacherin jäävän eläkkeella ja Räikkösen täyttävän Schumin saappaat Ferrarilla. Kauden 2007 talvitesteissä Ferrari näyttikin vahvuutensa ja se kääntyi hyvin Räikkösen kädessä. Räikkösen tallikaveri Felipe Massa oli tosin hiukkasen nopeampi yleensä. Kauden avauskilpailussa Australian GPsä Räikkönen ajoi heti voittoon ja oli ensimmäinen kuljettaja sitten Nigel Manselin, joka pystyi ajamaan Ferrari-debyytissään voittoon. Massa jäi kilpailussa kuudenneksi rikottuaan autonsa aika-ajossa. Tässä kyseisessä Australian GPsä teki debyyttinsa myös muuan Lewis Hamilton. Lewis oli kilpailussa kolmas ja McLarenille siirtynyt Fernando Alonso toinen. Seuraavan kilpailun Makesiassa hoiteli Alonso Räikkösen ollessa kolmas ja Lewisin toinen. Paalulta lähtenyt Massa sössi kilpailun ulosajollaan, jonka toisti myös vuotta myöhemmin. Felipe oli 5. Kauden edetessä Räikkönen tippui hitaasti pois kärjen vauhdista ja vallan ottivat McLarenit, jonka kuljettajat vaitelivat kovasti sijoituksiaan. Parhaimmillaan Räikkösen ero kärkeen oli muistaakseni 26 pistettä. Ranskan GPtä alkoi sitten Räikkösen takaa-ajo. Ranskasta, Britaniasta, Belgiasta ja Kiinasta tulleet voitot nostivat Räikkösen seitsemän pisteen päähän kärkimies Hamiltonista. Alosolla Hamiltoniin oli matka muistaakseni kuusu pistettä. Aika-ajossa Räikkönen jäi kolmaneksi. Lähtöjärjestys oli seuraava (ehkä) 1.Hamilton 2.Massa 3.Räikkönen 4.Alonso. Lähdössä Massa plokkaa Hamiltonin ja Ferrerit siirtyvät johtoon. Hamilton ajaa ensimmäisellä kierroksella mutkan leveäksi ja Alonsokin pääsee hänestä ohi. Hamiltonin auto hyytyy jossakin vaiheessa kilapilua ja hän putoaa letkan häntäpäähän. Hamiltonin sijoitus kilapilussa oli 7. Alonson oli kuudes. Kummallakin herralla oli kasassa 109 pistettä. Räikkösen sijoitus oli ensimmäinen, joka riitti mestaruuteen pisteen turvin. Räikkönen ei olisi voittanut mestaruutta ilman, että Massa olisi päästänyt häntä ohi varikolla. Mikä kilpailu, mikä kausi! Kauden 2008 talvitestit menivät todella hyvin ja omissa laskelmissani Räikkönen sijoittui kärkeen (laskin kaikkien (myös testikuljettajien) ajat testeissä ja sain aikaan lähtöruudukon). Kauden avauskilpailu Austariliassa meni tosin Räikköseltä penkin alle. Tuloksena vaatimaton 8. sija. Toinen osakilpailu Malesiassa meni Räikköseltä nappiin. Tuloksena voitto. Suomalaisten hyvän päivän täydensi Heikki Kovalaisen kolmassija. Nico Rosberg epäonnistui, mutta Suomessa ilo oli silti ylimmillään. Robert Kubica oli tässä kilpailussa kolmas, Massan keskeyttäessä ja Hamiltonin jäädessä palkinto korokkeen ulkopuolelle. Seuraavaa voittoa Räikkönen odotti Espanjaan saakka. Massa voitti kauden kolmoskilpailun Bahrainissa. Espanjan jälkeen alkoi Räikkösen alamäki. Espanjan voitto tapahtui toukokuussa ja nyt eletään jo lokakuuta ja Espanja on vieläkin Räikkösen tuorein voitto. MM-taisto näytti olevan Hamiltonin, Räikkösen, Kubican ja Massan taisetelua. Kubica otti uransa avausvoittonsa Kanadasta ja nousi MM-kärkeen. Hamilton ja Massa alkoivat kuitenki karata ja Räikkönen epäonnistua, joka tarkoitti, että Italiassa Räikkösestä tehtiin virallisesti kakkoskuski. Räikkönen oli 2008 todella lähellä voittoa Ranskassa ja Belgiassa. Ranskassa tekninen vika pudotti Räikkösen toiseksi ja Belgiassa äkkiä alkanut sade sai Räikkösen ja betonimuurin törmäämään toisiinsa. Tällä hetkellä Räikkönen on MM-kärki Hamiltonia jo 27 pistettä perässä, kun kolme osakilpailu on ajamatta. Räikkönen voi siis jo unohtaa mestaruus haaveet. Mestaruus vaatisi Hamiltonin ja Massan täydellistä epäonnistumista. Ratkasu nähdään viimeistään Brasiliassa. Katso formulat (<---piilomainontaa). Räikkönen on ollut usein kohujen keskipiste. Milloin vieraat naoiset, milloin alkoholi. Viimeaikoina meno on kuitenkin rauhoittunut. 2008 Räikköselle julkaistiin oma postimerkki. Jatkuu (ehkä).

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Kimi Räikkönen elikkäs koko nimeltään Kimi-Matias Räikkönen (kirjoitetaan viivalla) on suomalainen rata-autoilija ja tullut kaikelle kanselle tutuksi edesottamuksistaan Formula-1-kuljettajana. Voitettuaan Britanian F-3 sarjan vuonna 2000, Räikkönen siirtyi suoraan Formula ykkösiin hieman yllättätäinkin. Räikkösen ensimmäinen talli oli sveitsiläistalli sillin vielä täysin Peter Sauberin omistuksessa on ollut Sauber. Petronasin koneilla Räikkönen ajoi kaudella 2001 varsin hyviä tuloksia, mutta jäi kuitenkin hieman tallikaverinsa Nick Heidfeldin varjoon. Ensimmäiset pisteensä Räikkönen saavutti jo ensimmäisessä kilpailussaan Australian GPsä 2001 ensimmäiset pisteensä. Virallisesti Räikkönen oli kilpailussa seitsemäs, mutta neljänneksi ajanut Oliver Panis hylättiin. Muitakin komeita suorituksia Räikköseltä toki nähtiin 2001 ja parhaaksi sijoitukseksti tuli lopulta neljäs. MM-sarjassa Räikkönen oli (jos oikein muistan) 11. Kaudeksi 2002 Räikkösellä tapahtui todellinen onnen potku, kun hän pääsi ajamaan todelliseen huipputalliin McLarenille Mikä Häkkisen lopetettua uransa. Tallikaverina 2002 oli kokenut skotti David Doulthard. Ensimmäisessä McLaren kilpailussaan Räikkönen ajoi heti palkintopallille. Muuten kausi 2002 meni hiukan alavireisesti. 2003 Räikkönen jatkoi McLarenilla. Talvitesteissä auto osoittautui sudeksi, mutta se alkoi kuitenkin toimia todella lupaavasti. Ensimmäinen voitto Räikköselle tuli sitten kauden 2003 kaudne toisessa Malesian GPsä. Paalulle tässä kilpailussa ajoi muuten muuan Fernando Alonoso´historian nuorimpana. Tänä vuonna tosin Sebastian Vettel pisti tuon tilaston uusiksi ajamalla paalulle Italian GPsä 2008. Räikösen ensimmäinen paalu tuil myös kaudella 2003, Euroopan GPsä Nürburgringin radalla Saksassa. Kilpailu päättyi tosin Räikkösen kannalta katkeraan keskytykseen johtopaikalta. Kausi 2003 oli yksi Räikkösen uran parhaista. Hän taisteli näet mestaruudesta viime metreille Michael Schumacherin ja Juan Pablo Montyoan kanssa. Lopulta mestaruuden vei Schumi ja Räikkönen jäi vain kaksi pistettä mestaruudesta. Kauden 2004 talvitesteissä McLarenin ajokki näytti lupaavalta, mutta kauden edetessä se olikin susien susi. Räikkösen ainoa voitto 2004 tuli sateisesta Belgian GPtä. Ainoa ilouutinen Räikkösen kaudella oli se, että hän meni naimisiin Jenni Dahlman-Räikkösen kanssa. Parilla ei ole lapsia, mutta Kimi Räikkönen sanonut haluavansa niitä uransa jälkeen. Kaudeksi 2005 McLaren oli saanut potentiaalinsa takaisin. Koko kausi 2005 oli kovaa taistelua Fernendo Alonsoa ja Renault-tallia vastaan. Lopulta mestaruuden vei kuitenkin Alonso Räikkösen epäonnen vuoksi. Räiköstä voidaan tituleerata F1-sarjan kovaonnisimmaksi kuljettajaksi johtuen useista teknisistä ongelmista ja varsinkin moottoririkoista, joita on jatkunut läpi hänen uransa. Niin McLarenilla, kuin Ferrarillakin. Kausi 2005 siis päättyi pettymykseen, mutta voittoja Kimilla tuli oikein mukavasti ja herra teki myös oman yhden kauden pisteennätyksensäkin, joka on vielä voimassa. Suurin pettymys oli kai (2005 siis) Nurburgringin radalla tapahtunut taka-akselin pettäminen viimeisellä kierroksella, ylivoimaiselta johtopaikalta. Voittoon sillin ajoi kukas muukaan kuin Alonso. Kausi 2006 oli yksi uuden värityksen saaneen McLarenin huonoimmista. Kauden puolivälissä Räikkösen tallikaveri Montoyakin sai potkut (Coulthart lähti Red Bullille kaudeksi 2005) ja tilalle palkattiin tallin testikuljettaja Pedro De La Rosa. Räikkösen parhaimmaksi sijoitukseksi jäi kakkossija. Toiseksi Räikkönen ajoi kaudella 2006 pariin tai kolmeen kertaan. Voitto siis jäi saamatta, mutta se oli hyvin lähellä Unkarin GPsä 2006. Siellä sateisessa säässä Räikkönen kuitenkin posautti Vitantonio Liuzzin Toro Rosson perään ja voittoon ajoi Jenson Button ensimmäistä kertaa urallaan. MM-sarjassa Räikkönen jäi kuudenneksi. Kauden 2006 Italian GPsä ilmoitettiin Maichael Schumacherin jäävän eläkkeella ja Räikkösen täyttävän Schumin saappaat Ferrarilla. Kauden 2007 talvitesteissä Ferrari näyttikin vahvuutensa ja se kääntyi hyvin Räikkösen kädessä. Räikkösen tallikaveri Felipe Massa oli tosin hiukkasen nopeampi yleensä. Kauden avauskilpailussa Australian GPsä Räikkönen ajoi heti voittoon ja oli ensimmäinen kuljettaja sitten Nigel Manselin, joka pystyi ajamaan Ferrari-debyytissään voittoon. Massa jäi kilpailussa kuudenneksi rikottuaan autonsa aika-ajossa. Tässä kyseisessä Australian GPsä teki debyyttinsa myös muuan Lewis Hamilton. Lewis oli kilpailussa kolmas ja McLarenille siirtynyt Fernando Alonso toinen. Seuraavan kilpailun Makesiassa hoiteli Alonso Räikkösen ollessa kolmas ja Lewisin toinen. Paalulta lähtenyt Massa sössi kilpailun ulosajollaan, jonka toisti myös vuotta myöhemmin. Felipe oli 5. Kauden edetessä Räikkönen tippui hitaasti pois kärjen vauhdista ja vallan ottivat McLarenit, jonka kuljettajat vaitelivat kovasti sijoituksiaan. Parhaimmillaan Räikkösen ero kärkeen oli muistaakseni 26 pistettä. Ranskan GPtä alkoi sitten Räikkösen takaa-ajo. Ranskasta, Britaniasta, Belgiasta ja Kiinasta tulleet voitot nostivat Räikkösen seitsemän pisteen päähän kärkimies Hamiltonista. Alosolla Hamiltoniin oli matka muistaakseni kuusu pistettä. Aika-ajossa Räikkönen jäi kolmaneksi. Lähtöjärjestys oli seuraava (ehkä) 1.Hamilton 2.Massa 3.Räikkönen 4.Alonso. Lähdössä Massa plokkaa Hamiltonin ja Ferrerit siirtyvät johtoon. Hamilton ajaa ensimmäisellä kierroksella mutkan leveäksi ja Alonsokin pääsee hänestä ohi. Hamiltonin auto hyytyy jossakin vaiheessa kilapilua ja hän putoaa letkan häntäpäähän. Hamiltonin sijoitus kilapilussa oli 7. Alonson oli kuudes. Kummallakin herralla oli kasassa 109 pistettä. Räikkösen sijoitus oli ensimmäinen, joka riitti mestaruuteen pisteen turvin. Räikkönen ei olisi voittanut mestaruutta ilman, että Massa olisi päästänyt häntä ohi varikolla. Mikä kilpailu, mikä kausi! Kauden 2008 talvitestit menivät todella hyvin ja omissa laskelmissani Räikkönen sijoittui kärkeen (laskin kaikkien (myös testikuljettajien) ajat testeissä ja sain aikaan lähtöruudukon). Kauden avauskilpailu Austariliassa meni tosin Räikköseltä penkin alle. Tuloksena vaatimaton 8. sija. Toinen osakilpailu Malesiassa meni Räikköseltä nappiin. Tuloksena voitto. Suomalaisten hyvän päivän täydensi Heikki Kovalaisen kolmassija. Nico Rosberg epäonnistui, mutta Suomessa ilo oli silti ylimmillään. Robert Kubica oli tässä kilpailussa kolmas, Massan keskeyttäessä ja Hamiltonin jäädessä palkinto korokkeen ulkopuolelle. Seuraavaa voittoa Räikkönen odotti Espanjaan saakka. Massa voitti kauden kolmoskilpailun Bahrainissa. Espanjan jälkeen alkoi Räikkösen alamäki. Espanjan voitto tapahtui toukokuussa ja nyt eletään jo lokakuuta ja Espanja on vieläkin Räikkösen tuorein voitto. MM-taisto näytti olevan Hamiltonin, Räikkösen, Kubican ja Massan taisetelua. Kubica otti uransa avausvoittonsa Kanadasta ja nousi MM-kärkeen. Hamilton ja Massa alkoivat kuitenki karata ja Räikkönen epäonnistua, joka tarkoitti, että Italiassa Räikkösestä tehtiin virallisesti kakkoskuski. Räikkönen oli 2008 todella lähellä voittoa Ranskassa ja Belgiassa. Ranskassa tekninen vika pudotti Räikkösen toiseksi ja Belgiassa äkkiä alkanut sade sai Räikkösen ja betonimuurin törmäämään toisiinsa. Tällä hetkellä Räikkönen on MM-kärki Hamiltonia jo 27 pistettä perässä, kun kolme osakilpailu on ajamatta. Räikkönen voi siis jo unohtaa mestaruus haaveet. Mestaruus vaatisi Hamiltonin ja Massan täydellistä epäonnistumista. Ratkasu nähdään viimeistään Brasiliassa. Katso formulat (<---piilomainontaa). Räikkönen on ollut usein kohujen keskipiste. Milloin vieraat naoiset, milloin alkoholi. Viimeaikoina meno on kuitenkin rauhoittunut. 2008 Räikköselle julkaistiin oma postimerkki. Jatkuu (muokkasin sisältäpäin. (tiedoksi, koskaihmettelet miksi tämä loppuu samalla lailla)).

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Kimi Räikkönen elikkäs koko nimeltään Kimi-Matias Räikkönen (kirjoitetaan viivalla) on suomalainen rata-autoilija ja tullut kaikelle kanselle tutuksi edesottamuksistaan Formula-1-kuljettajana. Voitettuaan Britanian F-3 sarjan vuonna 2000, Räikkönen siirtyi suoraan Formula ykkösiin hieman yllättätäinkin. Räikkösen ensimmäinen talli oli sveitsiläistalli sillin vielä täysin Peter Sauberin omistuksessa on ollut Sauber. Petronasin koneilla Räikkönen ajoi kaudella 2001 varsin hyviä tuloksia, mutta jäi kuitenkin hieman tallikaverinsa Nick Heidfeldin varjoon. Ensimmäiset pisteensä Räikkönen saavutti jo ensimmäisessä kilpailussaan Australian GPsä 2001 ensimmäiset pisteensä. Virallisesti Räikkönen oli kilpailussa seitsemäs, mutta neljänneksi ajanut Oliver Panis hylättiin. Muitakin komeita suorituksia Räikköseltä toki nähtiin 2001 ja parhaaksi sijoitukseksti tuli lopulta neljäs. MM-sarjassa Räikkönen oli (jos oikein muistan) 11. Kaudeksi 2002 Räikkösellä tapahtui todellinen onnen potku, kun hän pääsi ajamaan todelliseen huipputalliin McLarenille Mikä Häkkisen lopetettua uransa. Tallikaverina 2002 oli kokenut skotti David Doulthard. Ensimmäisessä McLaren kilpailussaan Räikkönen ajoi heti palkintopallille. Muuten kausi 2002 meni hiukan alavireisesti. 2003 Räikkönen jatkoi McLarenilla. Talvitesteissä auto osoittautui sudeksi, mutta se alkoi kuitenkin toimia todella lupaavasti. Ensimmäinen voitto Räikköselle tuli sitten kauden 2003 kaudne toisessa Malesian GPsä. Paalulle tässä kilpailussa ajoi muuten muuan Fernando Alonoso´historian nuorimpana. Tänä vuonna tosin Sebastian Vettel pisti tuon tilaston uusiksi ajamalla paalulle Italian GPsä 2008. Räikösen ensimmäinen paalu tuil myös kaudella 2003, Euroopan GPsä Nürburgringin radalla Saksassa. Kilpailu päättyi tosin Räikkösen kannalta katkeraan keskytykseen johtopaikalta. Kausi 2003 oli yksi Räikkösen uran parhaista. Hän taisteli näet mestaruudesta viime metreille Michael Schumacherin ja Juan Pablo Montyoan kanssa. Lopulta mestaruuden vei Schumi ja Räikkönen jäi vain kaksi pistettä mestaruudesta. Kauden 2004 talvitesteissä McLarenin ajokki näytti lupaavalta, mutta kauden edetessä se olikin susien susi. Räikkösen ainoa voitto 2004 tuli sateisesta Belgian GPtä. Ainoa ilouutinen Räikkösen kaudella oli se, että hän meni naimisiin Jenni Dahlman-Räikkösen kanssa. Parilla ei ole lapsia, mutta Kimi Räikkönen sanonut haluavansa niitä uransa jälkeen. Kaudeksi 2005 McLaren oli saanut potentiaalinsa takaisin. Koko kausi 2005 oli kovaa taistelua Fernendo Alonsoa ja Renault-tallia vastaan. Lopulta mestaruuden vei kuitenkin Alonso Räikkösen epäonnen vuoksi. Räiköstä voidaan tituleerata F1-sarjan kovaonnisimmaksi kuljettajaksi johtuen useista teknisistä ongelmista ja varsinkin moottoririkoista, joita on jatkunut läpi hänen uransa. Niin McLarenilla, kuin Ferrarillakin. Kausi 2005 siis päättyi pettymykseen, mutta voittoja Kimilla tuli oikein mukavasti ja herra teki myös oman yhden kauden pisteennätyksensäkin, joka on vielä voimassa. Suurin pettymys oli kai (2005 siis) Nurburgringin radalla tapahtunut taka-akselin pettäminen viimeisellä kierroksella, ylivoimaiselta johtopaikalta. Voittoon sillin ajoi kukas muukaan kuin Alonso. Kausi 2006 oli yksi uuden värityksen saaneen McLarenin huonoimmista. Kauden puolivälissä Räikkösen tallikaveri Montoyakin sai potkut (Coulthart lähti Red Bullille kaudeksi 2005) ja tilalle palkattiin tallin testikuljettaja Pedro De La Rosa. Räikkösen parhaimmaksi sijoitukseksi jäi kakkossija. Toiseksi Räikkönen ajoi kaudella 2006 pariin tai kolmeen kertaan. Voitto siis jäi saamatta, mutta se oli hyvin lähellä Unkarin GPsä 2006. Siellä sateisessa säässä Räikkönen kuitenkin posautti Vitantonio Liuzzin Toro Rosson perään ja voittoon ajoi Jenson Button ensimmäistä kertaa urallaan. MM-sarjassa Räikkönen jäi kuudenneksi. Kauden 2006 Italian GPsä ilmoitettiin Maichael Schumacherin jäävän eläkkeella ja Räikkösen täyttävän Schumin saappaat Ferrarilla. Kauden 2007 talvitesteissä Ferrari näyttikin vahvuutensa ja se kääntyi hyvin Räikkösen kädessä. Räikkösen tallikaveri Felipe Massa oli tosin hiukkasen nopeampi yleensä. Kauden avauskilpailussa Australian GPsä Räikkönen ajoi heti voittoon ja oli ensimmäinen kuljettaja sitten Nigel Manselin, joka pystyi ajamaan Ferrari-debyytissään voittoon. Massa jäi kilpailussa kuudenneksi rikottuaan autonsa aika-ajossa. Tässä kyseisessä Australian GPsä teki debyyttinsa myös muuan Lewis Hamilton. Lewis oli kilpailussa kolmas ja McLarenille siirtynyt Fernando Alonso toinen. Seuraavan kilpailun Makesiassa hoiteli Alonso Räikkösen ollessa kolmas ja Lewisin toinen. Paalulta lähtenyt Massa sössi kilpailun ulosajollaan, jonka toisti myös vuotta myöhemmin. Felipe oli 5. Kauden edetessä Räikkönen tippui hitaasti pois kärjen vauhdista ja vallan ottivat McLarenit, jonka kuljettajat vaitelivat kovasti sijoituksiaan. Parhaimmillaan Räikkösen ero kärkeen oli muistaakseni 26 pistettä. Ranskan GPtä alkoi sitten Räikkösen takaa-ajo. Ranskasta, Britaniasta, Belgiasta ja Kiinasta tulleet voitot nostivat Räikkösen seitsemän pisteen päähän kärkimies Hamiltonista. Alosolla Hamiltoniin oli matka muistaakseni kuusu pistettä. Aika-ajossa Räikkönen jäi kolmaneksi. Lähtöjärjestys oli seuraava (ehkä) 1.Hamilton 2.Massa 3.Räikkönen 4.Alonso. Lähdössä Massa plokkaa Hamiltonin ja Ferrerit siirtyvät johtoon. Hamilton ajaa ensimmäisellä kierroksella mutkan leveäksi ja Alonsokin pääsee hänestä ohi. Hamiltonin auto hyytyy jossakin vaiheessa kilapilua ja hän putoaa letkan häntäpäähän. Hamiltonin sijoitus kilapilussa oli 7. Alonson oli kuudes. Kummallakin herralla oli kasassa 109 pistettä. Räikkösen sijoitus oli ensimmäinen, joka riitti mestaruuteen pisteen turvin. Räikkönen ei olisi voittanut mestaruutta ilman, että Massa olisi päästänyt häntä ohi varikolla. Mikä kilpailu, mikä kausi! Kauden 2008 talvitestit menivät todella hyvin ja omissa laskelmissani Räikkönen sijoittui kärkeen (laskin kaikkien (myös testikuljettajien) ajat testeissä ja sain aikaan lähtöruudukon). Kauden avauskilpailu Austariliassa meni tosin Räikköseltä penkin alle. Tuloksena vaatimaton 8. sija. Toinen osakilpailu Malesiassa meni Räikköseltä nappiin. Tuloksena voitto. Suomalaisten hyvän päivän täydensi Heikki Kovalaisen kolmassija. Nico Rosberg epäonnistui, mutta Suomessa ilo oli silti ylimmillään. Robert Kubica oli tässä kilpailussa kolmas, Massan keskeyttäessä ja Hamiltonin jäädessä palkinto korokkeen ulkopuolelle. Seuraavaa voittoa Räikkönen odotti Espanjaan saakka. Massa voitti kauden kolmoskilpailun Bahrainissa. Espanjan jälkeen alkoi Räikkösen alamäki. Espanjan voitto tapahtui toukokuussa ja nyt eletään jo lokakuuta ja Espanja on vieläkin Räikkösen tuorein voitto. MM-taisto näytti olevan Hamiltonin, Räikkösen, Kubican ja Massan taisetelua. Kubica otti uransa avausvoittonsa Kanadasta ja nousi MM-kärkeen. Hamilton ja Massa alkoivat kuitenki karata ja Räikkönen epäonnistua, joka tarkoitti, että Italiassa Räikkösestä tehtiin virallisesti kakkoskuski. Räikkönen oli 2008 todella lähellä voittoa Ranskassa ja Belgiassa. Ranskassa tekninen vika pudotti Räikkösen toiseksi ja Belgiassa äkkiä alkanut sade sai Räikkösen ja betonimuurin törmäämään toisiinsa. Räikkösellä oli kauden 2008 loppupuoliskolla jopa neljän kilpailun pisteetön putki, joka sai eron kärkeen venähtämään varsin mojovaksi. Tällä hetkellä Räikkönen on MM-kärki Hamiltonia jo 27 pistettä perässä, kun kolme osakilpailu on ajamatta. Räikkönen voi siis jo unohtaa mestaruus haaveet. Mestaruus vaatisi Hamiltonin ja Massan täydellistä epäonnistumista. Ratkasu nähdään viimeistään Brasiliassa. Katso formulat (<---piilomainontaa). Räikkönen on ollut usein kohujen keskipiste. Milloin vieraat naoiset, milloin alkoholi. Viimeaikoina meno on kuitenkin rauhoittunut. 2008 Räikköselle julkaistiin oma postimerkki. Jatkuu.

Vierailija

Tässä tämän hetken tilanne:

1.Temer

2.MaD

3.Af1 (tosin todella lyhyellä viestillä, mutta kumminkin)

Kyllä tänne vielä pari kirjoittajaa pitäisi saada, että tulisi kunnon kamppailu sijoituksista!

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Kimi Räikkönen elikkäs koko nimeltään Kimi-Matias Räikkönen (kirjoitetaan viivalla) on suomalainen rata-autoilija ja tullut kaikelle kanselle tutuksi edesottamuksistaan Formula-1-kuljettajana. Voitettuaan Britanian F-3 sarjan vuonna 2000, Räikkönen siirtyi suoraan Formula ykkösiin hieman yllättätäinkin. Räikkösen ensimmäinen talli oli sveitsiläistalli sillin vielä täysin Peter Sauberin omistuksessa on ollut Sauber. Petronasin koneilla Räikkönen ajoi kaudella 2001 varsin hyviä tuloksia, mutta jäi kuitenkin hieman tallikaverinsa Nick Heidfeldin varjoon. Ensimmäiset pisteensä Räikkönen saavutti jo ensimmäisessä kilpailussaan Australian GPsä 2001 ensimmäiset pisteensä. Virallisesti Räikkönen oli kilpailussa seitsemäs, mutta neljänneksi ajanut Oliver Panis hylättiin. Muitakin komeita suorituksia Räikköseltä toki nähtiin 2001 ja parhaaksi sijoitukseksti tuli lopulta neljäs. MM-sarjassa Räikkönen oli (jos oikein muistan) 11. Kaudeksi 2002 Räikkösellä tapahtui todellinen onnen potku, kun hän pääsi ajamaan todelliseen huipputalliin McLarenille Mikä Häkkisen lopetettua uransa. Tallikaverina 2002 oli kokenut skotti David Doulthard. Ensimmäisessä McLaren kilpailussaan Räikkönen ajoi heti palkintopallille. Muuten kausi 2002 meni hiukan alavireisesti. 2003 Räikkönen jatkoi McLarenilla. Talvitesteissä auto osoittautui sudeksi, mutta se alkoi kuitenkin toimia todella lupaavasti. Ensimmäinen voitto Räikköselle tuli sitten kauden 2003 kaudne toisessa Malesian GPsä. Paalulle tässä kilpailussa ajoi muuten muuan Fernando Alonoso´historian nuorimpana. Tänä vuonna tosin Sebastian Vettel pisti tuon tilaston uusiksi ajamalla paalulle Italian GPsä 2008. Räikösen ensimmäinen paalu tuil myös kaudella 2003, Euroopan GPsä Nürburgringin radalla Saksassa. Kilpailu päättyi tosin Räikkösen kannalta katkeraan keskytykseen johtopaikalta. Kausi 2003 oli yksi Räikkösen uran parhaista. Hän taisteli näet mestaruudesta viime metreille Michael Schumacherin ja Juan Pablo Montyoan kanssa. Lopulta mestaruuden vei Schumi ja Räikkönen jäi vain kaksi pistettä mestaruudesta. Kauden 2004 talvitesteissä McLarenin ajokki näytti lupaavalta, mutta kauden edetessä se olikin susien susi. Räikkösen ainoa voitto 2004 tuli sateisesta Belgian GPtä. Ainoa ilouutinen Räikkösen kaudella oli se, että hän meni naimisiin Jenni Dahlman-Räikkösen kanssa. Kaudeksi 2005 McLaren oli saanut potentiaalinsa takaisin. Koko kausi 2005 oli kovaa taistelua Fernendo Alonsoa ja Renault-tallia vastaan. Lopulta mestaruuden vei kuitenkin Alonso Räikkösen epäonnen vuoksi. Räiköstä voidaan tituleerata F1-sarjan kovaonnisimmaksi kuljettajaksi johtuen useista teknisistä ongelmista ja varsinkin moottoririkoista, joita on jatkunut läpi hänen uransa. Niin McLarenilla, kuin Ferrarillakin. Kausi 2005 siis päättyi pettymykseen, mutta voittoja Kimilla tuli oikein mukavasti ja herra teki myös oman yhden kauden pisteennätyksensäkin, joka on vielä voimassa. Suurin pettymys oli kai (2005 siis) Nurburgringin radalla tapahtunut taka-akselin pettäminen viimeisellä kierroksella, ylivoimaiselta johtopaikalta. Voittoon sillin ajoi kukas muukaan kuin Alonso. Kausi 2006 oli yksi uuden värityksen saaneen McLarenin huonoimmista. Kauden puolivälissä Räikkösen tallikaveri Montoyakin sai potkut (Coulthart lähti Red Bullille kaudeksi 2005) ja tilalle palkattiin tallin testikuljettaja Pedro De La Rosa. Räikkösen parhaimmaksi sijoitukseksi jäi kakkossija. Toiseksi Räikkönen ajoi kaudella 2006 pariin tai kolmeen kertaan. Voitto siis jäi saamatta, mutta se oli hyvin lähellä Unkarin GPsä 2006. Siellä sateisessa säässä Räikkönen kuitenkin posautti Vitantonio Liuzzin Toro Rosson perään ja voittoon ajoi Jenson Button ensimmäistä kertaa urallaan. MM-sarjassa Räikkönen jäi kuudenneksi. Kauden 2006 Italian GPsä ilmoitettiin Maichael Schumacherin jäävän eläkkeella ja Räikkösen täyttävän Schumin saappaat Ferrarilla. Kauden 2007 talvitesteissä Ferrari näyttikin vahvuutensa ja se kääntyi hyvin Räikkösen kädessä. Räikkösen tallikaveri Felipe Massa oli tosin hiukkasen nopeampi yleensä. Kauden avauskilpailussa Australian GPsä Räikkönen ajoi heti voittoon ja oli ensimmäinen kuljettaja sitten Nigel Manselin, joka pystyi ajamaan Ferrari-debyytissään voittoon. Massa jäi kilpailussa kuudenneksi rikottuaan autonsa aika-ajossa. Tässä kyseisessä Australian GPsä teki debyyttinsa myös muuan Lewis Hamilton. Lewis oli kilpailussa kolmas ja McLarenille siirtynyt Fernando Alonso toinen. Seuraavan kilpailun Makesiassa hoiteli Alonso Räikkösen ollessa kolmas ja Lewisin toinen. Paalulta lähtenyt Massa sössi kilpailun ulosajollaan, jonka toisti myös vuotta myöhemmin. Felipe oli 5. Kauden edetessä Räikkönen tippui hitaasti pois kärjen vauhdista ja vallan ottivat McLarenit, jonka kuljettajat vaitelivat kovasti sijoituksiaan. Parhaimmillaan Räikkösen ero kärkeen oli muistaakseni 26 pistettä. Ranskan GPtä alkoi sitten Räikkösen takaa-ajo. Ranskasta, Britaniasta, Belgiasta ja Kiinasta tulleet voitot nostivat Räikkösen seitsemän pisteen päähän kärkimies Hamiltonista. Alosolla Hamiltoniin oli matka muistaakseni kuusu pistettä. Aika-ajossa Räikkönen jäi kolmaneksi. Lähtöjärjestys oli seuraava (ehkä) 1.Hamilton 2.Massa 3.Räikkönen 4.Alonso. Lähdössä Massa plokkaa Hamiltonin ja Ferrerit siirtyvät johtoon. Hamilton ajaa ensimmäisellä kierroksella mutkan leveäksi ja Alonsokin pääsee hänestä ohi. Hamiltonin auto hyytyy jossakin vaiheessa kilapilua ja hän putoaa letkan häntäpäähän. Hamiltonin sijoitus kilapilussa oli 7. Alonson oli kuudes. Kummallakin herralla oli kasassa 109 pistettä. Räikkösen sijoitus oli ensimmäinen, joka riitti mestaruuteen pisteen turvin. Räikkönen ei olisi voittanut mestaruutta ilman, että Massa olisi päästänyt häntä ohi varikolla. Mikä kilpailu, mikä kausi! Kauden 2008 talvitestit menivät todella hyvin ja omissa laskelmissani Räikkönen sijoittui kärkeen (laskin kaikkien (myös testikuljettajien) ajat testeissä ja sain aikaan lähtöruudukon). Kauden avauskilpailu Austariliassa meni tosin Räikköseltä penkin alle. Tuloksena vaatimaton 8. sija. Jatkuu (huomenna).

Vierailija

Kimi Räikkönen on Suomalainen rallikuski. Hän ajoi McLaren tallissa vuonna 2002. Hän on naimisissa. Hän on voittanut maailmanmestaruuden. Af1 taisi tippua 3:annelta sijalta!

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat