Formulaviestimaraton: Bahrainin osakilpailu

Seuraa 
Liittynyt12.11.2015

Kohta alkaa viestiä taas pukata. Koitan taas pärjätä omasta pääkopasta löytyvillä tiedoilla.

Sivut

Kommentit (25)

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Williams on vuonna 1977 Sir Frank Williamsin perustama menestyksekäs Formula1 talli. Nykyään tallin koko nimi kuuluu näin: AT&T WilliamsF1 Team. Talli perustettiin Frank Williamsin ensimmäisen tallin Frank Williams Racing Carsin korvaajaksi, sillä Frank ei ollut tyytyväinen sen tuloksiin. Talli debytoi Espanjan osakilpailussa 1977 kuljettajanaan Patrick Néve tuloksena 12. sija. Kausi 1977 ei tuottanut pisteitä parhaana saavutuksena 7. sija Italian GPtä. Kaudeksi 1978 Williams sai talliinsa lahjakkaan aussin Alan Jonesin. Piteitä Jones keräsi 11 parhaana sijoituksena Itä-Yhdysvaltain GP:n kakkos sija. MM-sarjassa Williams sijoittui heti yhdeksänneksi. Kaudeksi 1979 tapahtui lisää kuljettajaonnenpotkuja. Jonesin pariksi saatiin ajamaan lahjakas sveitsiläinen Clay Regazzoni. Tallin ensimmäinen paalupaikka tuli Alan Jonesin ansiosta Britanian GPsä, mutta hänen osaltaan kilpailu päättyi keskeytykseen. Regazzoni tosin toi tästä kilpailusta voiton. Jones toi voitot Saksasta, jossa Regazzoni ajoi toiseksi ja näin Williams sai ensimmäisen kaksois voittonsa, Itävallasta, Alankomaista ja Kanadasta jonne Jones lähti paalulta. Muita palkintosijoja Williams-talli sai Länsi-Yhdysvaltain, Monacon, Italian ja Kananadan osakilpailuista. MM-sarjassa Williams sijoittui 75 pisteellään toiseksi. Kaudeksi 1980 Regazzoni korvattiin lahjakkaalla argentiinalaisella Crlos Reutemanilla. Alan Jones voitti Argentiinassa, Ranskassa, Britaniassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvallissa ja oli palkintopallilla Brasiliassa, Belgiassa, Saksassa, Itävällassa ja Ialiassa. Reuteman voitti Monacossa ja oli palkinnoilla Belgissa, Britaniassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvalloissa. Kaudesta jäi käteen Alan Jonesin kuljettajien mestaruus ja valmistajien mestaruus. 1981 jatkettiin samalla kaksikolla, mutta voittoja tuli laihasti. Vain Jonesin Länsi-Yhdysvalloissa ja Las Vegasissa ja Reutemanin voitot Brasiliassa ja Belgiassa riittivät silti valmistajien mestaruuteen. Kuljettajien pystin pokkasi lopulta Brabhamin Nelson Piquet. Alan Jones lopetti Uransa kauden jälkeen, mutta kaikki "hyvät" kuljettajat olivat jo löytäneet itselleen tallin. Niinpä Frank joutui palkkaamaan talliinsa kokemattoman Keijo "Keke" Rosbergin, jonka pistesaldo kaudelta 1981 näytti nollaa. Kausi lähti käyntiin odotetusti. Reutemann toinen, Keke viiden Etelä-Afrikassa. Seuraavassa kilpailussa Brasiliassa Keke voitti, mutta hänet hylättin. Reutemaan keskytti ja lopetti uransa ja niinpä Williams sai hekea taas uutta kuljettajaa. Väliaikaiseksi, yhden kilpailun ajaksi hankittiin jo kaiken urallaan voittanut ja eläkepäiviä viettävä Mario Andretti. Tässä kilpailussa Keke oli toinen ja Mario keskeytti. San Marinossa Williams boikotoi. Belgian GP:hen hankittiin sitten lopullinen korvaaja, irlantilainen Derek Daly. Keke oli toinen, Derek keskeytti. Keken saldo seuraavista Monacon, Itä-Yhdysvaltain, Kanadan jo Hollannin kilpailuista olivat keskeytys, neljäs, keskeytys, kolmas. Derekillä samat GP:t kuudes, viides, seitsemäs, viides. Sitten tultiin Iso-Britanian osakilpailuun. Aika-ajossa Keke ajoi paalulle, mutta kilpailu päättyi karvaaseen keskeytykseen. Derek oli viides. Derekin ollessa Ranskassa, Saksassa ja itävallassa sijoilla seisemäs, keskeytys, keskeytys oli Keke sijoilla viides, kolmas toinen. Sitten oli vuorossa Sveitsin GP Ranskassa Pujonin radalla. Keke voitti ja nousi MM-sarjan kärkeen! Derek oli yhdeksäs. Keken kausi päättyi kahta kilpailun myöhemmin Las Vegasissa maailman mestarina! Hyvä Keke! Suomen ensimmäinen Formula ykkösten mestaruus. Williams jäi tallipisteissä vaatimattomasti neljänneksi. Kaudeksi 1983 Daly sai lähteä ja tilalle otettiin jo Frank Williams Racing Carsista Frankille tuttu Jaques Laffite. Kausi alkoi Keken paalusta Brasiliasta, mutta se kilpailu päättyi Keken osalta keskeytykseen. Laffite oli kolmas. Keken ainoa voitto kaudella -83 tuli Monacosta, jossa Keke taisteli voittoon keltatautisena viidennestä lähtöruudusta, josta myös hänen poikansa Nico lähti liikkeelle Monacossa, tosin vuonna 2007. Kausi ei ollut Williamsille aivan täydellinen, sillä tallin tilille tuli vain kolme palkintosijaa. MM-sarjassa tallin sijoitus neljäs. Kuadelle 1984 lähdettiin samalla kaksikolla. Keke voitti Yhdysvalloissa, joka jäi tallin ainoaksi voitoksi. Laffite saavutti vain kaksi pistesijaa ja sai lähteä kauden päätteeksi. Kaksi palkintosijaa siivitti Williamsin MM-sarjassa vasta kuudenneksi. Kaudeksi -84 Laffite vaihdettiin britti Nigel Manseliin. Tulosta alkoi taas tulla. Keke oli paalulla Ranskassa ja britaniassa ja Mansell Etelä-Arikassa. Rosberg nappasi voitot Itä-Yhdysvalloista ja Australiasta ja Mansell Etelä-Afrikasta ja Euroopasta. Hyvän kauden sinetöi tallien MM-kolmossija. Keke siirtyi kaudeksi 1986 McLarenille ja hänet Williamsilla korvasi Nelson Piquet. Kausi oli Williamsille napakymppi. Mansel voitti Belgiassa, Kanadassa, Ranskassa, Britaniassa ja Portugalissa ja Piquet Brasiliassa, Saksassa, Unkarissa ja Italiassa. Täydellisen kausi päättyi 141 pisteeseen ja tallien MM-mestaruuteen. Sama kaksikko jatkoi myös 1987. Mansell voitti San Marinossa, Ranskassa, Britaniassa, Itävallassa, Espanjassa ja Meksikossa Piquet´in voittaessa Saksassa, Unkarissa ja Italiassa. Mansell oli todella lähellä mestaruutta, kun kaksi kilpailu oli ajamatta, mutta hän loukkaantui Japanissa ja Patrese korvasi hänet viimeisessä kilpailussa jääden talliin vielä vuosiksi. Piquet ajoi -87 hämmästyttävän määrän kakkossijoja. Hän oli kakkonen Brasiliassa, Monacossa, Itä-Yhdysvalloissa, Ranskassa, Britaniassa, Itävallassa ja Meksikossa. Piquet voitti kuljettajien mestaruuden ja Williams voitti tallien. 1988 Aloitetiin kaksikolla Mansell-Patrese. Mansell aloitti kauden seisemällä peräkkäisellä keskeyteksellä ja Patresekin haali siinä ajassa vain yhden pisteen. Williamsin vauhti oli hiipunut. Kahdeksannessa kilpailussa Monacossa Mansell toi Williamsinsa maaliin toisena. Seuraavissa, Saksan ja UNkarin osakilpailujen aikana Patrese nappasi tallille yhden pisteen Unkarin kuotssijallaan. Belgian GP:ssä Mansell korvattiin Martin Brundlella. Hän ajoi kahdeksanneksi Piquet´in vaihteeksi keskeyttäessä. Seuraavassa kilpailussa Italiassa Mansellin korvasi Jean-Louis Schlesser. Schlesser oli 11. ja Piquet seitsemäs. Portugaliin Mansell otettiin takaisin. Sekä Piquet että Mansell keskeyttivät. Seuraava kilpailu Esoanjassa oli Williamsille kauden tuloksiin nähden napakymppi. Mansell oli toinen ja Piquet viides. Piquet oli kuudes Japanissa ja neljäs päätösosakilpailussa Australiassa. Mansell keskeytti molemmat kilpailut. Kauden huono menestys johtui siitä, että Williams joutui vaihtamaan hyvät Hondan koneet ei niin hyviin Juddin moottoreihin. MM-sarjassa Williams oli vasta seitsemäs. Kaudeksi 1989 Mansell vaihdettiin belgi Therry Boutseniin ja Juddin koneet Renaultteihin. Boutsen onnistui voittamaan Kanadassa ja Australiassa ja Piquet oli paalulla Unkarissa. Palkintosijoille Williams ylsi Boutsenin ajamana voittojensa lisäksi Unkarissa, Italiassa ja Japanissa ja Piquet Meksikossa, USA:ssa, Kanadassa, Ranskassa, Japanissa ja Australiassa. MM-sarjassa Williams oli toinen. Sama kaksikko jatkoi myös 1990. Piquet voitti San Marinossa ja Boutsen paalulta Unkarissa. Palkinnoille Williamsit ylsivät Boutsenin ajamana myös USA:ssa ja Britaniassa. Tasaisia pistesijoja Williams saavutti varsin paljon. Useat pistesijat siivittivät Williamsin MM-sarjassa neljänneksi. 1991 Mansell palasi kahden Ferrari vuotensa jälkeen takaisin Williamsille. Mansell siis palasi ruotuun parinaan Patrese. Kauden kolmesta ensimmäisestä kilpailusta saldona oli yksi kakkossija ja viisi keskeytystä, mutta sitten alkoi tapahtua. Mansell toinen Monacossa, Patrese kolmas Kanadassa, Meksikosta kaksoisvoitto järjestyksessä Patrese-Mansell, kolme peräkkäistä voittoa Mansellille Ranskasta, Britaniasta ja Saksasta, joista viimeisessä Patrese kurvaili toiseksi, Unkarissa Williamsit löytyivät sijoilta 2-3 järjestyksessä Mansell-Patrese, Italiassa ja Espanjassa Mansell voitti, Espanjassa ja Japanissa Patrese oli kolmas ja voitti Portugalissa ja Australiassa Mansell oli vielä toinen tuoden Williamsille MM-hopean. Seuraava kausi 1992 oli Williamsin ja Mansellin juhlaa. Mansellin sijoitus oli joko voitto, kakkosija tai keskeytys. Mansell aloitti kauden viidellä peräkkäisellä voitolla Etelä-Afrikasta, Maksikosta, Brasiliasta, Espanajsta ja San Marinosta. Samoissa kilpailuissa Patrese oli neljä kertaa toinen ja keskeytti kerran. Monacossa Williamsit olivat sijoilla 2-3 ja Kanadassa tulokseksi tuli kaksi keskeytystä (KÄÄK!). Kanadan jälkeen Mansell aloitti kolmen voiton putken Ranskasta, Britaniasta ja Saksasta. Näissä kilpailuissa Patrese oli toinen, toinen ja kahdeksas. Unkarissa Mansell oli toinen Patresen keskeyttäessä ja Belgiassa oltiin sijoilla 2. ja 3. Italia meni penkin alle tuloksena Patresen viides sija ja Mansellin keskeytys. Portugalissa voitti Mansell ja Patrese keskytti. Japanissa taas Patrese voitti ja Mansell keskeytti. Päätös osakilpailu Australiassa jäi molemmilta kuskeilta keskeytykseen. Williams otti siis kauden 1992 aikana peräti kuusi kaksoisvoittoa, joka on paljon. MM-sarjassa Williams oli ylivoimainen ykkönen. Kaudeksi 1993 Patrese siirtyi Bennettonille ja Mansell CART-sarjaan. Tilalle otetiin huippukuljettaja Alain Prost. Williamsilla oli hassu tilanne. Hallitsevalla maailmanmestaritallilla ei ole toista kuljettajaa. Niinpä talliin otettiin ajamaan tallin testi kuljettaja, legendaarisen Graham Hillin poika, Damon Hill. Kausi alkoi Prostin voitosta ja Hill kurvaila kakkoseksi seuraavissa kahdessa kilpailussa Prostin keskeyttäessä toisen ja ollessaan toisessa kolmas. Prost vei nimiinsä San Marinon, Espanajan, Kanadan, Ranskan, Britanian ja Saksan GP:t ja Hill voitti Unkarissa, Belgiassa ja Italiassa. Podiumille Hill ajoi Monacossa, Kanadassa ja Ranskassa sekä Porugalissa ja Australiassa. Prost oli palkintokoroketta koristamassa Euroopassa, Belgiassa, Portugalissa, Japanissa ja Australiassa. Kausi päättyi taas Williamsin mestaruuteen. Kun Prost sai kuulla, että Senna tulee Williamsille 1994, hän lopetti uransa. Kauden 1994 parivaljakko oli siis Hill-Senna. Senna oli paalulla Brasiliassa ja Tyynellä merellä, mutta kumpikin kilpailu päättyi keskytykseen. Hill nappasi Brasiliasta kakkossijan. Sitten tultiin San Marinoon. Senna ajoi aika-ajossa oaalulle. Aika-ajo oli musta sillä Carl Wendlinger kuoli siinä. Senna ampaisi paalulta kärkeen. Hän ajoi loistavasti, kunnes... Kunnes ajoi rajusti ulos ja kuoli. Siihen päättyi Sennan loistokas F1-ura. Sennan autosta löytyi Itävallan lippu, jota hänen oli tarkoitus lihuttaa ajaessaan maaliin Fendlingerin muistoksi. Hill oli Mustan-Imolan kilpailussa kuudes. Monacossa Williams ajatti vain yhtä autoa Sennan muiston kunniaksi. Hill keskeytti. Espanjaan saatiin Sennalle korvaaja. Nuori skotti David Coulthard nimittäin. Hill voitti David keskeytti. Kanadassa Hill voitti ja Coulthard oli viides. Ranskassa Colthardin tilalle otetiin Nigel Mansell. Ei Mansell siis kovin kauaa malttanut pysyä poissa ykkösistä. Hill toinen, Mansell keskeytti. Coulthard palasi Britaniaan, jossa Hill voitti ja skotti oli viides. Saksassa Williamsit eivät yltäneet pisteille. Unkarissa Hill oli toinen Davidin keskeyttäessä. Hill ja Benetonin Michael Schumacher taistelivat kiivaasti mestaruudesta. Belgiasta alkoi Hillin raju takaa-ajo. Hän otti peräkkäiset voitot Belgiasta, Italiasta ja Portugalista. Samoissa kilpailuissa David oli neljäs, kuudes ja toinen. Euroopan GP:ssä vaihdettiin Coulthard takaisin Manselliin. Hill oli toinen, Mansell keskeytti. Japanissa Hill voitti ja Mansell oli neljäs. Viimeinen kilpailu ajettiin Australiassa. Hill oli yhden pisteen päässä MM-kärki Schumacherista. Schumacher kolaroi autonsa kilpailun alussa ulos kisasta. Hän hidasteli tahallaan, että jäisi Hillille kierroksen. Kun Hill ja Schumacher oli lähekköin eräässä mutkassa Schumacher teki likaisen tempun. Hän törmäsi Hilliin tahallaan. Schumi keskeytti oitis, mutta Hill jäi radalle. Hill joutui kuitenkin hetken päästä tulemaan varikolle keskeyttämään. Mansell voitti kilpailun. Näin Schumi voittim estaruuden, mutta valmistajien MM meni kuitenkin Williamsille. Kauteen -95 lähdettiin kaksikolla Hill-Coulthard. Jatkuu.

Vierailija

Kaljakorin viestiä en hyväksy, sillä se ei liity tämän kisan aiheeseen (ja se taitaa olla myöskin kopioitua materiaalia).

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Otto Ankka-94 kirjoitti:Kaljakorin viestiä en hyväksy, sillä se ei liity tämän kisan aiheeseen (ja se taitaa olla myöskin kopioitua materiaalia).

Senna ajoi kuolinviikonloppunaan Williamsilla eli osakseen se liittyy Williamsiin.

Vierailija

Salwer1st/ kirjoitti:

Otto Ankka-94 kirjoitti:Kaljakorin viestiä en hyväksy, sillä se ei liity tämän kisan aiheeseen (ja se taitaa olla myöskin kopioitua materiaalia).

Senna ajoi kuolinviikonloppunaan Williamsilla eli osakseen se liittyy Williamsiin.

Onhan se niinkin, mutta en välttämättä siitä huolimatta hyväksy tuollaista viestiä.

Vierailija

Heh! Tuli tehtyä tämmöinenkin kisa (Anteeksi Salwerille, koska matkin hänen keskusteluaan).

Tässä säännöt: Eli tässä kisassa pitää kirjoittaa niin pitkä viesti jostain formulaan liittyvästä aiheesta, kun vain jaksaa. Netistä ei saa suoraan kopioida mitään. ELi yksinkertaiset säännöt (selitän ne vieläkin tarkemmin, jos tulee epäselvyyksiä).

Kilpailun voittanut "pelaaja" saa 3 pistettä, toiseksi tullut saa 2 pistettä, ja kolmas saa 1:n pisteen. Muut kilpailijat eivät saa pisteitä.

Tässä tämän kauden kilpailukalenteri:

Australian osakilpailu: (Aiheena Kimi Räikkönen)

Bahrainin osakilpailu: (aiheena Williams-talli)

Britannian osakilpailu: (aiheena Mika Häkkinen)

Belgian osakilpailu: (aiheena Ferrari-talli)

Singaporen osakilpailu: (aiheena Lewis Hamilton)

Eli tämän osakilpailun aiheena on Williams-talli.

Kilpailu päättyy seuraavana sunnuntaina 19.10.2008. Eikun vaan osallistumaan!

Tämänhetkinen pistetilanne:

1.Salwer1st/ (3p)

2.Mac Ducky (2p)

3.Temer (1p)

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Williams on vuonna 1977 Sir Frank Williamsin perustama menestyksekäs Formula1 talli. Nykyään tallin koko nimi kuuluu näin: AT&T WilliamsF1 Team. Talli perustettiin Frank Williamsin ensimmäisen tallin Frank Williams Racing Carsin päälle. Talli debytoi Espanjan osakilpailussa 1977 kuljettajanaan Patrick Néve tuloksena 12. sija. Kausi 1977 ei tuottanut pisteitä parhaana saavutuksena 7. sija Italian GP:stä. Kaudeksi 1978 Williams sai talliinsa lahjakkaan aussin Alan Jonesin. Piteitä Jones keräsi 11 parhaana sijoituksena Itä-Yhdysvaltain GP:n kakkos sija. MM-sarjassa Williams sijoittui heti yhdeksänneksi. Kaudeksi 1979 tapahtui lisää kuljettajaonnenpotkuja. Jonesin pariksi saatiin ajamaan lahjakas sveitsiläinen Clay Regazzoni. Tallin ensimmäinen paalupaikka tuli Alan Jonesin ansiosta Britanian GP:ssä, mutta hänen osaltaan kilpailu päättyi keskeytykseen. Regazzoni tosin toi tästä kilpailusta voiton. Jones toi voitot Saksasta, jossa Regazzoni ajoi toiseksi ja näin Williams sai ensimmäisen kaksois voittonsa, Itävallasta, Alankomaista ja Kanadasta jonne Jones lähti paalulta. Muita palkintosijoja Williams-talli sai Länsi-Yhdysvaltain, Monacon, Italian ja Kananadan osakilpailuista. MM-sarjassa Williams sijoittui 75 pisteellään toiseksi. Jatkuu menestyksekkäästä kaudesta 1980.

Vierailija

Jos, kopioi kaikki tiedot wikipediasta, niin ei välttämättä voita kilpailua, sillä siellä ei ole williamsista kauhean paljoa tekstiä (enemmänkin kaikkia tilastoja ym.).

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Williams on vuonna 1977 Sir Frank Williamsin perustama menestyksekäs Formula1 talli. Nykyään tallin koko nimi kuuluu näin: AT&T WilliamsF1 Team. Talli perustettiin Frank Williamsin ensimmäisen tallin Frank Williams Racing Carsin päälle. Talli debytoi Espanjan osakilpailussa 1977 kuljettajanaan Patrick Néve tuloksena 12. sija. Kausi 1977 ei tuottanut pisteitä parhaana saavutuksena 7. sija Italian GPtä. Kaudeksi 1978 Williams sai talliinsa lahjakkaan aussin Alan Jonesin. Piteitä Jones keräsi 11 parhaana sijoituksena Itä-Yhdysvaltain GP:n kakkos sija. MM-sarjassa Williams sijoittui heti yhdeksänneksi. Kaudeksi 1979 tapahtui lisää kuljettajaonnenpotkuja. Jonesin pariksi saatiin ajamaan lahjakas sveitsiläinen Clay Regazzoni. Tallin ensimmäinen paalupaikka tuli Alan Jonesin ansiosta Britanian GPsä, mutta hänen osaltaan kilpailu päättyi keskeytykseen. Regazzoni tosin toi tästä kilpailusta voiton. Jones toi voitot Saksasta, jossa Regazzoni ajoi toiseksi ja näin Williams sai ensimmäisen kaksois voittonsa, Itävallasta, Alankomaista ja Kanadasta jonne Jones lähti paalulta. Muita palkintosijoja Williams-talli sai Länsi-Yhdysvaltain, Monacon, Italian ja Kananadan osakilpailuista. MM-sarjassa Williams sijoittui 75 pisteellään toiseksi. Kaudeksi 1980 Regazzoni korvattiin lahjakkaalla argentiinalaisella Crlos Reutemanilla. Alan Jones voitti Argentiinassa, Ranskassa, Britaniassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvallissa ja oli palkintopallilla Brasiliassa, Belgiassa, Saksassa, Itävällassa ja Ialiassa. Reuteman voitti Monacossa ja oli palkinnoilla Belgissa, Britaniassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvalloissa. Kaudesta jäi käteen Alan Jonesin kuljettajien mestaruus ja valmistajien mestaruus. 1981 jatkettiin samalla kaksikolla, mutta voittoja tuli laihasti. Vain Jonesin Länsi-Yhdysvalloissa ja Las Vegasissa ja Reutemanin voitot Brasiliassa ja Belgiassa riittivät silti valmistajien mestaruuteen. Kuljettajien pystin pokkasi lopulta Brabhamin Nelson Piquet. Jatkuu.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Otto Ankka-94 kirjoitti:Veikkaan, että voitto menee tässäkin osakilpailussa to Salwer, mutta toivottavasti vastusta löytyisi.

Täytynee juu pitää tämä sija, että pistetilanne näyttää minun kohdaltani mahdollisimman hyvältä. Otto, voisit muuten tulla vähän kasvattamaan omaa kirjoitustasi alkuperäiseen Viestimaratoniin.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Williams on vuonna 1977 Sir Frank Williamsin perustama menestyksekäs Formula1 talli. Nykyään tallin koko nimi kuuluu näin: AT&T WilliamsF1 Team. Talli perustettiin Frank Williamsin ensimmäisen tallin Frank Williams Racing Carsin korvaajaksi, sillä Frank ei ollut tyytyväinen sen tuloksiin. Talli debytoi Espanjan osakilpailussa 1977 kuljettajanaan Patrick Néve tuloksena 12. sija. Kausi 1977 ei tuottanut pisteitä parhaana saavutuksena 7. sija Italian GPtä. Kaudeksi 1978 Williams sai talliinsa lahjakkaan aussin Alan Jonesin. Piteitä Jones keräsi 11 parhaana sijoituksena Itä-Yhdysvaltain GP:n kakkos sija. MM-sarjassa Williams sijoittui heti yhdeksänneksi. Kaudeksi 1979 tapahtui lisää kuljettajaonnenpotkuja. Jonesin pariksi saatiin ajamaan lahjakas sveitsiläinen Clay Regazzoni. Tallin ensimmäinen paalupaikka tuli Alan Jonesin ansiosta Britanian GPsä, mutta hänen osaltaan kilpailu päättyi keskeytykseen. Regazzoni tosin toi tästä kilpailusta voiton. Jones toi voitot Saksasta, jossa Regazzoni ajoi toiseksi ja näin Williams sai ensimmäisen kaksois voittonsa, Itävallasta, Alankomaista ja Kanadasta jonne Jones lähti paalulta. Muita palkintosijoja Williams-talli sai Länsi-Yhdysvaltain, Monacon, Italian ja Kananadan osakilpailuista. MM-sarjassa Williams sijoittui 75 pisteellään toiseksi. Kaudeksi 1980 Regazzoni korvattiin lahjakkaalla argentiinalaisella Crlos Reutemanilla. Alan Jones voitti Argentiinassa, Ranskassa, Britaniassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvallissa ja oli palkintopallilla Brasiliassa, Belgiassa, Saksassa, Itävällassa ja Ialiassa. Reuteman voitti Monacossa ja oli palkinnoilla Belgissa, Britaniassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvalloissa. Kaudesta jäi käteen Alan Jonesin kuljettajien mestaruus ja valmistajien mestaruus. 1981 jatkettiin samalla kaksikolla, mutta voittoja tuli laihasti. Vain Jonesin Länsi-Yhdysvalloissa ja Las Vegasissa ja Reutemanin voitot Brasiliassa ja Belgiassa riittivät silti valmistajien mestaruuteen. Kuljettajien pystin pokkasi lopulta Brabhamin Nelson Piquet. Alan Jones lopetti Uransa kauden jälkeen, mutta kaikki "hyvät" kuljettajat olivat jo löytäneet itselleen tallin. Niinpä Frank joutui palkkaamaan talliinsa kokemattoman Keijo "Keke" Rosbergin, jonka pistesaldo kaudelta 1981 näytti nollaa. Kausi lähti käyntiin odotetusti. Reutemann toinen, Keke viiden Etelä-Afrikassa. Seuraavassa kilpailussa Brasiliassa Keke voitti, mutta hänet hylättin. Reutemaan keskytti ja lopetti uransa ja niinpä Williams sai hekea taas uutta kuljettajaa. Väliaikaiseksi, yhden kilpailun ajaksi hankittiin jo kaiken urallaan voittanut ja eläkepäiviä viettävä Mario Andretti. Tässä kilpailussa Keke oli toinen ja Mario keskeytti. San Marinossa Williams boikotoi. Belgian GP:hen hankittiin sitten lopullinen korvaaja, irlantilainen Derek Daly. Keke oli toinen, Derek keskeytti. Keken saldo seuraavista Monacon, Itä-Yhdysvaltain, Kanadan jo Hollannin kilpailuista olivat keskeytys, neljäs, keskeytys, kolmas. Derekillä samat GP:t kuudes, viides, seitsemäs, viides. Sitten tultiin Iso-Britanian osakilpailuun. Aika-ajossa Keke ajoi paalulle, mutta kilpailu päättyi karvaaseen keskeytykseen. Derek oli viides. Derekin ollessa Ranskassa, Saksassa ja itävallassa sijoilla seisemäs, keskeytys, keskeytys oli Keke sijoilla viides, kolmas toinen. Sitten oli vuorossa Sveitsin GP Ranskassa Pujonin radalla. Keke voitti ja nousi MM-sarjan kärkeen! Derek oli yhdeksäs. Keken kausi päättyi kahta kilpailun myöhemmin Las Vegasissa maailman mestarina! Hyvä Keke! Suomen ensimmäinen Formula ykkösten mestaruus. Williams jäi tallipisteissä vaatimattomasti neljänneksi. Kaudeksi 1983 Daly sai lähteä ja tilalle otettiin jo Frank Williams Racing Carsista Frankille tuttu Jaques Laffite. Kausi alkoi Keken paalusta Brasiliasta, mutta se kilpailu päättyi Keken osalta keskeytykseen. Laffite oli kolmas. Keken ainoa voitto kaudella -83 tuli Monacosta, jossa Keke taisteli voittoon keltatautisena viidennestä lähtöruudusta, josta myös hänen poikansa Nico lähti liikkeelle Monacossa, tosin vuonna 2007. Kausi ei ollut Williamsille aivan täydellinen, sillä tallin tilille tuli vain kolme palkintosijaa. MM-sarjassa tallin sijoitus neljäs. Kuadelle 1984 lähdettiin samalla kaksikolla. Keke voitti Yhdysvalloissa, joka jäi tallin ainoaksi voitoksi. Laffite saavutti vain kaksi pistesijaa ja sai lähteä kauden päätteeksi. Kaksi palkintosijaa siivitti Williamsin MM-sarjassa vasta kuudenneksi. Kaudeksi -84 Laffite vaihdettiin britti Nigel Manseliin. Tulosta alkoi taas tulla. Keke oli paalulla Ranskassa ja britaniassa ja Mansell Etelä-Arikassa. Rosberg nappasi voitot Itä-Yhdysvalloista ja Australiasta ja Mansell Etelä-Afrikasta ja Euroopasta. Hyvän kauden sinetöi tallien MM-kolmossija. Keke siirtyi kaudeksi 1986 McLarenille ja hänet Williamsilla korvasi Nelson Piquet. Kausi oli Williamsille napakymppi. Mansel voitti Belgiassa, Kanadassa, Ranskassa, Britaniassa ja Portugalissa ja Piquet Brasiliassa, Saksassa, Unkarissa ja Italiassa. Täydellisen kausi päättyi 141 pisteeseen ja tallien MM-mestaruuteen. Sama kaksikko jatkoi myös 1987. Mansell voitti San Marinossa, Ranskassa, Britaniassa, Itävallassa, Espanjassa ja Meksikossa Piquet´in voittaessa Saksassa, Unkarissa ja Italiassa. Mansell oli todella lähellä mestaruutta, kun kaksi kilpailu oli ajamatta, mutta hän loukkaantui Japanissa ja Patrese korvasi hänet viimeisessä kilpailussa jääden talliin vielä vuosiksi. Piquet ajoi -87 hämmästyttävän määrän kakkossijoja. Hän oli kakkonen Brasiliassa, Monacossa, Itä-Yhdysvalloissa, Ranskassa, Britaniassa, Itävallassa ja Meksikossa. Piquet voitti kuljettajien mestaruuden ja Williams voitti tallien. 1988 Aloitetiin kaksikolla Mansell-Patrese. Mansell aloitti kauden seisemällä peräkkäisellä keskeyteksellä ja Patresekin haali siinä ajassa vain yhden pisteen. Williamsin vauhti oli hiipunut. Kahdeksannessa kilpailussa Monacossa Mansell toi Williamsinsa maaliin toisena. Seuraavissa, Saksan ja UNkarin osakilpailujen aikana Patrese nappasi tallille yhden pisteen Unkarin kuotssijallaan. Belgian GP:ssä Mansell korvattiin Martin Brundlella. Hän ajoi kahdeksanneksi Piquet´in vaihteeksi keskeyttäessä. Seuraavassa kilpailussa Italiassa Mansellin korvasi Jean-Louis Schlesser. Schlesser oli 11. ja Piquet seitsemäs. Portugaliin Mansell otettiin takaisin. Sekä Piquet että Mansell keskeyttivät. Seuraava kilpailu Esoanjassa oli Williamsille kauden tuloksiin nähden napakymppi. Mansell oli toinen ja Piquet viides. Piquet oli kuudes Japanissa ja neljäs päätösosakilpailussa Australiassa. Mansell keskeytti molemmat kilpailut. Kauden huono menestys johtui siitä, että Williams joutui vaihtamaan hyvät Hondan koneet ei niin hyviin Juddin moottoreihin. MM-sarjassa Williams oli vasta seitsemäs. Kaudeksi 1989 Mansell vaihdettiin belgi Therry Boutseniin ja Juddin koneet Renaultteihin. Boutsen onnistui voittamaan Kanadassa ja Australiassa ja Piquet oli paalulla Unkarissa. Palkintosijoille Williams ylsi Boutsenin ajamana voittojensa lisäksi Unkarissa, Italiassa ja Japanissa ja Piquet Meksikossa, USA:ssa, Kanadassa, Ranskassa, Japanissa ja Australiassa. MM-sarjassa Williams oli toinen. Sama kaksikko jatkoi myös 1990. Piquet voitti San Marinossa ja Boutsen paalulta Unkarissa. Palkinnoille Williamsit ylsivät Boutsenin ajamana myös USA:ssa ja Britaniassa. Tasaisia pistesijoja Williams saavutti varsin paljon. Useat pistesijat siivittivät Williamsin MM-sarjassa neljänneksi. 1991 Mansell palasi kahden Ferrari vuotensa jälkeen takaisin Williamsille. Siitä kerron lisää huomenna. Jatkuu.

Salwer1st/
Seuraa 
Liittynyt6.5.2008

Williams on vuonna 1977 Sir Frank Williamsin perustama menestyksekäs Formula1 talli. Nykyään tallin koko nimi kuuluu näin: AT&T WilliamsF1 Team. Talli perustettiin Frank Williamsin ensimmäisen tallin Frank Williams Racing Carsin korvaajaksi, sillä Frank ei ollut tyytyväinen sen tuloksiin. Talli debytoi Espanjan osakilpailussa 1977 kuljettajanaan Patrick Néve tuloksena 12. sija. Kausi 1977 ei tuottanut pisteitä parhaana saavutuksena 7. sija Italian GPtä. Kaudeksi 1978 Williams sai talliinsa lahjakkaan aussin Alan Jonesin. Piteitä Jones keräsi 11 parhaana sijoituksena Itä-Yhdysvaltain GP:n kakkos sija. MM-sarjassa Williams sijoittui heti yhdeksänneksi. Kaudeksi 1979 tapahtui lisää kuljettajaonnenpotkuja. Jonesin pariksi saatiin ajamaan lahjakas sveitsiläinen Clay Regazzoni. Tallin ensimmäinen paalupaikka tuli Alan Jonesin ansiosta Britanian GPsä, mutta hänen osaltaan kilpailu päättyi keskeytykseen. Regazzoni tosin toi tästä kilpailusta voiton. Jones toi voitot Saksasta, jossa Regazzoni ajoi toiseksi ja näin Williams sai ensimmäisen kaksois voittonsa, Itävallasta, Alankomaista ja Kanadasta jonne Jones lähti paalulta. Muita palkintosijoja Williams-talli sai Länsi-Yhdysvaltain, Monacon, Italian ja Kananadan osakilpailuista. MM-sarjassa Williams sijoittui 75 pisteellään toiseksi. Kaudeksi 1980 Regazzoni korvattiin lahjakkaalla argentiinalaisella Crlos Reutemanilla. Alan Jones voitti Argentiinassa, Ranskassa, Britaniassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvallissa ja oli palkintopallilla Brasiliassa, Belgiassa, Saksassa, Itävällassa ja Ialiassa. Reuteman voitti Monacossa ja oli palkinnoilla Belgissa, Britaniassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Kanadassa ja Länsi-Yhdysvalloissa. Kaudesta jäi käteen Alan Jonesin kuljettajien mestaruus ja valmistajien mestaruus. 1981 jatkettiin samalla kaksikolla, mutta voittoja tuli laihasti. Vain Jonesin Länsi-Yhdysvalloissa ja Las Vegasissa ja Reutemanin voitot Brasiliassa ja Belgiassa riittivät silti valmistajien mestaruuteen. Kuljettajien pystin pokkasi lopulta Brabhamin Nelson Piquet. Alan Jones lopetti Uransa kauden jälkeen, mutta kaikki "hyvät" kuljettajat olivat jo löytäneet itselleen tallin. Niinpä Frank joutui palkkaamaan talliinsa kokemattoman Keijo "Keke" Rosbergin, jonka pistesaldo kaudelta 1981 näytti nollaa. Kausi lähti käyntiin odotetusti. Reutemann toinen, Keke viiden Etelä-Afrikassa. Seuraavassa kilpailussa Brasiliassa Keke voitti, mutta hänet hylättin. Reutemaan keskytti ja lopetti uransa ja niinpä Williams sai hekea taas uutta kuljettajaa. Väliaikaiseksi, yhden kilpailun ajaksi hankittiin jo kaiken urallaan voittanut ja eläkepäiviä viettävä Mario Andretti. Tässä kilpailussa Keke oli toinen ja Mario keskeytti. San Marinossa Williams boikotoi. Belgian GP:hen hankittiin sitten lopullinen korvaaja, irlantilainen Derek Daly. Keke oli toinen, Derek keskeytti. Keken saldo seuraavista Monacon, Itä-Yhdysvaltain, Kanadan jo Hollannin kilpailuista olivat keskeytys, neljäs, keskeytys, kolmas. Derekillä samat GP:t kuudes, viides, seitsemäs, viides. Sitten tultiin Iso-Britanian osakilpailuun. Aika-ajossa Keke ajoi paalulle, mutta kilpailu päättyi karvaaseen keskeytykseen. Derek oli viides. Derekin ollessa Ranskassa, Saksassa ja itävallassa sijoilla seisemäs, keskeytys, keskeytys oli Keke sijoilla viides, kolmas toinen. Sitten oli vuorossa Sveitsin GP Ranskassa Pujonin radalla. Keke voitti ja nousi MM-sarjan kärkeen! Derek oli yhdeksäs. Keken kausi päättyi kahta kilpailun myöhemmin Las Vegasissa maailman mestarina! Hyvä Keke! Suomen ensimmäinen Formula ykkösten mestaruus. Williams jäi tallipisteissä vaatimattomasti neljänneksi. Kaudeksi 1983 Daly sai lähteä ja tilalle otettiin jo Frank Williams Racing Carsista Frankille tuttu Jaques Laffite. Kausi alkoi Keken paalusta Brasiliasta, mutta se kilpailu päättyi Keken osalta keskeytykseen. Laffite oli kolmas. Keken ainoa voitto kaudella -83 tuli Monacosta, jossa Keke taisteli voittoon keltatautisena viidennestä lähtöruudusta, josta myös hänen poikansa Nico lähti liikkeelle Monacossa, tosin vuonna 2007. Kausi ei ollut Williamsille aivan täydellinen, sillä tallin tilille tuli vain kolme palkintosijaa. MM-sarjassa tallin sijoitus neljäs. Kuadelle 1984 lähdettiin samalla kaksikolla. Keke voitti Yhdysvalloissa, joka jäi tallin ainoaksi voitoksi. Laffite saavutti vain kaksi pistesijaa ja sai lähteä kauden päätteeksi. Kaksi palkintosijaa siivitti Williamsin MM-sarjassa vasta kuudenneksi. Kaudeksi -84 Laffite vaihdettiin britti Nigel Manseliin. Tulosta alkoi taas tulla. Keke oli paalulla Ranskassa ja britaniassa ja Mansell Etelä-Arikassa. Rosberg nappasi voitot Itä-Yhdysvalloista ja Australiasta ja Mansell Etelä-Afrikasta ja Euroopasta. Hyvän kauden sinetöi tallien MM-kolmossija. Keke siirtyi kaudeksi 1985 McLarenille ja hänet Williamsilla korvasi Nelson Piquet. Kausi oli Williamsille napakymppi. Mansel voitti Belgiassa, Kanadassa, Ranskassa, Britaniassa ja Portugalissa ja Piquet Brasiliassa, Saksassa, Unkarissa ja Italiassa. Täydellisen kausi päättyi 141 pisteeseen ja tallien MM-mestaruuteen. Sama kaksikko jatkoi myös 1986. Mansell voitti San Marinossa, Ranskassa, Britaniassa, Itävallassa, Espanjassa ja Meksikossa Piquet´in voittaessa Saksassa, Unkarissa ja Italiassa. Piquet ajoi -86 hämmästyttävän määrän kakkossijoja. Hän oli kakkonen Brasiliassa, Monacossa, Itä-Yhdysvalloissa, Ranskassa, Britaniassa, Itävallassa ja Meksikossa. Piquet voitti kuljettajien mestaruuden ja Williams voitti tallien. Jatkuu.

Sivut

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat