Graffiti,töhryä vai taidetta?

Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Vastaus:Taidetta.ne on hienoja.varsinkin Banksyn sapluuna työt!

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Mac Ducky kirjoitti:On ja ei. Ihan hienoja ne ovat jos ne ovat tehty huolella ja jonnekkin vaikkapa tarkoituksella tehtynä jonnekkin koulun seinälle tai käytävälle. Minusta taas se on turhaa jos tekee sitä ilkivaltana talojen seinille ja kaikkealle muualle.

Olen samaa mieltä ;)

Vierailija

On ja ei. Ihan hienoja ne ovat jos ne ovat tehty huolella ja jonnekkin vaikkapa tarkoituksella tehtynä jonnekkin koulun seinälle tai käytävälle. Minusta taas se on turhaa jos tekee sitä ilkivaltana talojen seinille ja kaikkealle muualle.

Vierailija

Nämä tussi töhryt ovat töhryjä. Niitä voidaan sanoa rumiksi, mutta kaikki jotka on huolella ja huenosti tehty niin ne ovat hienoja! Niitä kyllä voin kutsua taiteeksi, vaikka ne ei olisi luvan kanssa tehty. Mielestäni graffiteille pitäisi alkaa antamaan lisää tilaa kaupunkeihin.

Vierailija

Lainaus:
Re: RE:Graffiti,töhryä vai taidetta?

range osku - 22.12.09 03:42 (ID 422430)

Itse asiassa ne on hienoja, tai siis voisi olla jos niissä ei olisi jtn. räppiin liittyvää sun muuta angstia.

Olen samaa mieltä!

Vierailija

Sekä että. Se nyt on mielipideasia.

Siis tarkkaan ajatellen ne ovat ehtaa nykytaidetta, ja visuaalista ajattelutapaa sekä itsensä ilmaisua. Mutta toisaalta niitä suditaan lähes mihin tahansa ilman eri lupaa. Onhan kansalla toki lupa taiteeseen, mutta esim. julkisiin rakennuksiin ei saa kajota! Jos niitä olisi harkitummissa paikoissa, ihmiset arvostaisivat niitä varmasti. Mutta omalla luvalla toisten taloissa yms. ne aiheuttavat negatiivisia mielialoja, eli toisin sanoen graffitin tekijät pilaavat itse maineensa, ja ovat itse syitä aihetta koskevaan stereotypiaan. Eli he kaivavat ikään kuin verta nenästään. Mutta jotkut ovat tosin hienoja, mutta minun oma mielipiteeni noudattaa viestini kaavaa.

Oikeassa paikassa oleva graffiti on hieno,

väärässä paikassa se on töhryä.

Vierailija

Se riippuu.

Jos graffiti on tehty huolella ja ajatuksella,niin että kuva näyttää taiteelliselta ja/tai graffitin viestinä on jokin todella ajankohtainen,humoristinen tai syvällinen viesti.

Toisinaan graffiteja tehdään huvin vuoksi,ihan vain suttaamisen ilon vuoksi.

vilkaiseepa vaikka kotikaupungin(tässä tapauksessa Porin) alikulkutunneleita.Suurin osa näistä graffiteista on töhryä

Vierailija

Niin, täälläkin (Torniossa) alikulkutunneleissa on graffiteja aika lailla. Yhdessä on pari jänistä ja se on ihan ok. Monesti olen sitä pyöräillessä kattonu. Mutta sitten esim. silloissa olevista sanon, että ne on törkyä. Pelkkää angstia (kuten joku aikaisemmin sanoikin) ja joissakin ei ole päätä eikä häntää. Jotkut suorastaan loukkaavat mamuja, joista useimmat ei ole (kai) tehny sulle mitään pahaa. Tai siis ainakaan ne mitä minä olen tavannut. Jotkut suomalaisetki käyttäytyvät reilusti pahemmin, kuin stereotypisesti ajatellut ulkomaalaiset.

Oho, loikkasipas taas aiheesta. Mutta siis, tietyissä paikoissa graffiti on taidetta, väärissä taas törkyä.

AkeMake
Seuraa 
Liittynyt18.6.2012

Monet ovat selvästi olleet sitä mieltä, että oikeissa paikoissa graffiti on taidetta ja väärissä töhryä.. Minun mielestäni asia ei ole aivan niin yksiselitteinen. Olen sitä mieltä, että hienosti piirretty koristeellinen antaumuksella tehty graffiti on taidetta oli se sitten oikeassa tai väärässä paikassa. Väärässä paikassa ne eivät vain ole hyväksyttäviä. Itse en pidä graffiteista mikäli ne on piirretty jonnekin alikulkuun tai muualle sellaiseen, vaikka ne olisivat kuinka hienoja ja koristeellisia. Sen sijaan tiettyyn paikkaan varta vasten järjestetty graffiti voi olla monille varsin elämyksellinen katselunautinto, kuin taidemuseo kadulla.

Koristeellinen hieno graffiti on hieno, oli se sitten missä tahansa. Väärässä paikassa se vain ei ole suvaittavaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat