Aku Ankan toimitus teetti keväällä 2016 tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten lasten suosikkiammatit. Viiden kärki yllätti kaikki – paitsi ehkä lapset.

"Koska Aku Ankka on elämänsä aikana kokeillut satoja toinen toistaan kummallisempia ammatteja, Aku Ankan toimitus halusi selvittää suomalaisten lasten suosikkiammatit. Viidestä suosituimmasta ammatista päätettiin piirrättää omat sarjakuvat, ja varauduimmekin toinen toistaan kummallisempiin, moderneihin ammatteihin. Mikä yllätys meitä odottikaan”, päätoimittaja Aki Hyyppä kertoo.

Lasten toiveammattien kärjessä olivat nimittäin Kopla Helsinki Oy:n tekemässä tutkimuksessa varsin perinteiset työt: opettaja, eläinlääkäri, poliisi, lääkäri ja palomies. Eivätkä suinkaan Akunkin testaamat kalatarkastaja, apulaistalkkarin lomittaja tai hotellinjohtaja. Suosikkien lisäksi tutkimuksessa näkyivät myös uudemmat ammatit ja luovuus. Mainintoja saivat esimerkiksi parturi-kampaaja, pelien kehittäjä, legoinsinööri, ammattiurheilija, arkkitehti, näyttelijä, kokki, antikvariaatin pitäjä, delfiinien kouluttaja, insinööri ja muotisuunnittelija. Liekö joukossa sellainenkin ammatti, jota Aku itse ei olisi kokeillut?

Tutkimukseen osallistuneet yli neljäsataa 1.–6.-luokkalaista kertoivat myös, millaisia ominaisuuksia he arvelivat ammateissa tarvitsevansa ja mikä työssä on tärkeintä. Noin kolmannes vastanneista uskoo tarvitsevansa unelmatyössään rohkeutta, kärsivällisyyttä ja taitoa olla tekemisissä muiden kanssa. Tytöt arvelevat tarvitsevansa työssään ystävällisyyttä poikia enemmän ja tytöille työssä on tärkeää muiden ihmisten ja eläinten auttaminen. Pojat puolestaan arvelevat tarvitsevansa matematiikkaa unelmiensa pestissä tyttöjä useammin. Se lieneekin totta, sillä monelle pojalle oli myös tärkeää saada paljon rahaa – ja pitäähän tienestinsä osata laskea Roope-sedän tavoin tarkkaan.

Ankkalinnan kiinnostavin homma on lasten mielestä keksijänero Pelle Pelottomalla juurikin työssä vaadittavan kekseliäisyyden takia. Toiselle sijalle kiri Roope Ankka, jonka työnkuva koettiin mielenkiintoiseksi onnistumisen ja rahan teon ansiosta. Kolmannelle sijalle pääsi Aku varsin pitkän ansioluettelonsa siivittämänä.

Entä kuinka ankkalinnalaiset pärjäävät viidessä suosituimmassa ammatissa? Sen voi katsoa 2.11.2016 ilmestyneestä Aku Ankasta. Aku Ankan toimitus nimittäin teetti kyseisistä töistä kustakin oman sarjansa Kari Korhosen ja muiden ankkataiteilijoiden avustuksella. Korhosen piirrosjäljen ja käsikirjoitusten lisäksi lehdessä nähdään myös Rodriquesin ja Flemming Andersenin taiteilemia sarjoja.

Helsingin Ateneumissa avautui tiistaina 3. lokakuuta upea Ankallisgalleria-näyttely, jossa Suomen taiteen klassikkoteoksista nähdään ankallistetut versiot. Näyttely on avoinna aina helmikuun 2018 loppuun asti.

Aku Ankka -lehdessä on eletty koko vuosi 2017 ikään kuin rinnakkaistodellisuudessa satavuotisen Suomen kunniaksi, kun Suomen historian tapahtumien on seurattu tapahtuvan räpylävinkkelistä Kari Korhosen käsikirjoittamissa ja piirtämissä Suomi 100 -tarinoissa. Rinnakkaistodellisuus huipentuu nyt Ateneumin taidemuseossa nähtävässä näyttelyssä, jossa on esillä kaiken kaikkiaan 13 taideteosta. Teokset on luonnollisesti lainattu Ankkalinnan johtavasta taidemuseosta Ankallisgalleriasta.

Ankallisgallerian taiteilijoita ovat Alpertti AatelvilttiAltti FasaaniAkseli Kala-KallelaArvi LiljalunttiEino MaininkinenHuuko Simpura sekä Nantti Vonrikti. Kuuluisimpiin teoksiin kuuluvat muun muassa Ankanpoika ja varisElämäntaiteilija Hannu HanhiIltaa ja köyhyyttä kohtiLeikkiviä ankanpoikia rannalla sekä Taistelevat ankat.

Apuna ovat olleet Aku Ankan piirtäjistä Kari Korhonen, Don Rosa, Ulrich Schröder ja Daan Jippes sekä vielä Kati Kovacs.

 

Perjantaina 28. heinäkuuta ensi-iltansa saanutta Autot 3 -leffaa on odotettu, ja moni lienee jännittänyt, mitä Pixar ja Disney ovat keksineet. Elokuvan ensimmäinen traileri kun lupasi ainakin vauhtia ja ruttaantuneita konepeltejä. Onko luvassa siis pelkkää ryminää?

Kun Autot 2 marssitti heti alkumetreillä valkokankaalle toinen toistaan ilkeämpiä autonrämiä ja kaasarikunnan kovimpia agentteja, kolmonen antaa pääroolit takaisin kilpa-autoille. Salamalla alkaa kuitenkin olla takanaan jo melkoisen monta kautta radoilla, eikä hänen kuntonsa tahdo enää pärjätä uuden sukupolven kilpureille, jotka kykenevät pitämään optimaalisen ajoradan koko kisan ajan – puhumattakaan huikeista nopeuksista, joihin nuoremmat kisaajat yltävät. Onko Salaman aika panna pillit pussiin monen muun konkarin tavoin?

Onnekseen sankarimme saa käyttöönsä uuden upean harjoituskeskuksen, jossa treenaavat myös tulevaisuuden supertähdet.  Vanhan vauhtihirmun tueksi tulee vielä nuori ja pirteä henkilökohtainen valmentaja Cruz Ramirez, joka pitää huolen, ettei vanhan herran akselisto vain pääse kulumaan liikaa eikä päivänokosista lipsuta. Jokainen, jolla on vähänkin haasteita koordinaation kanssa – tai useampia ajokilometrejä takanaan – pystyy samaistumaan treenaajaansa nuivasti katselevaan Salamaan. Nuoren ja vanhan kohtaaminen sekä näiden välinen sanailu saakin aikuisen katsojan hekottelemaan. Mutta pitävätkö Cruzin tahattomat pappavitsit lapsikatsojankin otteessaan? Tuskin, mutta kiiltävät kilpurit ja rosoiset monsterirallikot hoitavat sen homman. Uusien hahmojen lisäksi mukana ovat – vanhojen fanien iloksi – myös Martti, Salli, Guido, Luigi sekä muut Syylari Cityn asukkaat. Eikä Doc Hudsoniakaan ole unohdettu. 

Autot 3 palaa teemoiltaan lähemmäs ensimmäistä leffaa, ja se tekee elokuvan juonestakin huomattavasti eheämmän kuin mitä kakkosen agenttirymistelyssä nähtiin. Siksi se sopiikin myös nuoremmille Autojen ystäville paremmin kuin elokuvasarjan keskimmäinen osa. Mutainen monsteriralli voi kuitenkin olla suurella valkokankaalla nähtynä osalle pienimmistä faneista melkoisen jännä.

Kuten Pixarilta ja Disneyltä sopii odottaa, animaatio on kerrassaan uskomatonta. Monessa kohtauksessa miltei unohtaa katsovansa animaatioelokuvaa, ja asia muistuu mieleen vasta kun eteen ilmestyy puhuva menopeli. Mutta niitä onkin taas mahtava seurata, sillä Salama ja kumppanit saavat suupielet nousemaan hymyyn, sydämen hakkaamaan ja miettimään, millaista onkaan olla ihan oikea kilpa-auto.